AMD Radeon "Fiji" positioneras mot Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon "Fiji" positioneras mot Geforce GTX 980 Ti

Flaggskeppet i nästa generation Radeon blir ingen utmanare till Nvidias monstermodell Titan X utan ompositioneras som ett alternativ till nylanserade Geforce GTX 980 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner nästan mig själv lite småledsen för AMD:s skull

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

väntar att köpa grafikkort tills man ser vilka slutpriser AMD har.

Permalänk
Medlem

då kvarstår bara frågan vilket som har bäst prestanda

Permalänk
Medlem

Känns lite som det kommer bli samma historia som med 700 serien och 900 serien, AMD släpper en helt ny serie, Nvidia kontrar smått med 780TI och efter ett par månader, halvår så kommer det en helt ny serie utav Nvidia och AMD står där utan svar. Kommer historien upprepa sig igen?

Man kan ju hoppas man har fel, då AMD verkligen behöver göra en comeback just för det behövs verkligen konkurreras på marknaden.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Fiji kunde ha varit räddningen för AMD men börjar tveka på att det faktiskt kommer bli så. Tråkigt :/ Det var däremot lite av ett risk projekt att introducera HBM så tidigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

då är kvarstår bara frågan vilket som har bäst prestanda

Eftersom de ompositionerar kortet till att fajtas med 980Ti och inte Titan X kan jag gissa att det inte spöar ett Titan X och eftersom 980Ti presterar nästan identiskt med Titan X så känns det rätt mörkt om jag ska vara ärlig. Hade kortet nu varit bättre så känns det jävligt konstigt att inte papperslansera kortet omgående.

Nu investerar ju personer i 980Ti istället och har således inga pengar kvar när Fiji lanseras om två veckor. Kändes som om AMD kunde komma tillbaka starkt, men efter 980 Tis intåg och inte ett ljud från AMD och nu det här så känns det inte som man kan hoppas så mycket på nya "monsterkortet".

Nvidia har dessutom råd att antingen gå med förlust eller +/- 0 om de vill för att fortsätta stjäla marknadsandelar, något AMD knappast har.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Fiji kunde ha varit räddningen för AMD men börjar tveka på att det faktiskt kommer bli så. Tråkigt :/ Det var däremot lite av ett risk projekt att introducera HBM så tidigt.

Kanske en nödvändighet. De behövde HBM för att få plats med mer shaders med nuvarande arkitektur och tillverkningsprocess. Nya arkitekturer tar tid, och att ändra inriktning gör man inte fort. AMD satsade alldeles för hårt på GPGPU med GCN, det är råstarka grejer med feta bussar och många FP64-enheter. nVidia har gjort det motsatta, de har satsat på att effektivisera och skala av mycket sådant. För den viktiga konsumentmarknaden så har nVidias drag varit klockrent. Nu måste AMD göra det bästa med GCN tills nästa arkitektur kommer.
Kan tänka mig att AMDs satsning med GCN hade att göra med att de ville komplettera CPU i APU:er.

Permalänk
Avstängd

Konkurrens är bra. AMD sänker med ungefär hälften i pris sitt kraftigaste grafikkort, det är positivt för konsumenterna. Negativa kan bli om Nvidia blir ensamma och i princip har monopol ifall AMD går i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Fiji kunde ha varit räddningen för AMD men börjar tveka på att det faktiskt kommer bli så. Tråkigt :/ Det var däremot lite av ett risk projekt att introducera HBM så tidigt.

Det ena dåliga beslutet efter det andra. Alltså vad är det för stollar som sitter i ledningen där?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Eftersom de ompositionerar kortet till att fajtas med 980Ti och inte Titan X kan jag gissa att det inte spöar ett Titan X och eftersom 980Ti presterar nästan identiskt med Titan X så känns det rätt mörkt om jag ska vara ärlig. Hade kortet nu varit bättre så känns det jävligt konstigt att inte papperslansera kortet omgående.

Nu investerar ju personer i 980Ti istället och har således inga pengar kvar när Fiji lanseras om två veckor. Kändes som om AMD kunde komma tillbaka starkt, men efter 980 Tis intåg och inte ett ljud från AMD och nu det här så känns det inte som man kan hoppas så mycket på nya "monsterkortet".

Nvidia har dessutom råd att antingen gå med förlust eller +/- 0 om de vill för att fortsätta stjäla marknadsandelar, något AMD knappast har.

Papperslanseringar säger absolut ingenting och det är dessutom inget som AMD ska hålla på med, de misslyckas ju t.o.m med dem, kolla bara när de lanserade Bulldozer på papper, de var inte ens i närheten i praktiken.

Skrivet av Србо:

Konkurrens är bra. AMD sänker med ungefär hälften i pris sitt kraftigaste grafikkort, det är positivt för konsumenterna. Negativa kan bli om Nvidia blir ensamma och i princip har monopol ifall AMD går i konkurs.

Det kommer inte att ske och absolut inget som NVIDIA vill, det finns regler mot monopol där NVIDIA blir tvingade att stycka upp sitt företag, tror du verkligen de vill det? Finns heller inget som talar för att priserna höjs.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Det här kan betyda att Fiji ligger i samma prestandaspann som 980ti då (iofs lite väntat ändå). Dock hoppas jag på bättre prestanda, både för AMD och för oss konsumenters skull. Oavsett så kommer det bli spännande hur än det här spelas ut i framtiden. Inte så långt kvar nu.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Nästa problem för AMD blir ju att förutom att de inte tjänar några pengar på ett för lågt pris är att de inte kommer kunna leverera den store mängden kort som det krävs om det blir ett billigare kort. Och de ligger ju inte direkt på plus när det gäller att kunna leverera redan lanserade kort.

Permalänk
Medlem

Ggwp Nvidia.

Nvidia går från klarhet till klarhet och ligger steget före AMD. De kontrar varje gång och sitter ofta med ett ess i rockärmen.

Köper man som ett topp AMD-kort får man alltid det näst bästa, även om de flesta inte köper grafikkort för 10 000 utan istället väljer de billigare korten så är det i toppklassen som prestigen och mycket av det goda omdömet ligger. Detta rykte om att Nvidia alltid är lite bättre tenderar att "trilla ner" även i de lägre prisklasserna även om det inte stämmer.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Fast det är nödvändigtvis inte så att Fiji inte kan ta ett Titan X i vanliga upplösningar, en stor anledning till att den ompositioneras är väll för att Titan har ett massivt 12GB VRAM medans en sån minnesmängd inte är tillgänglig med HBM.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Om AMD lanserade Fiji som 390X precis som alla trodde skulle detta inte varit ett problem.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det ena dåliga beslutet efter det andra. Alltså vad är det för stollar som sitter i ledningen där?

Precis, fattar de inte att konsumenterna vill ha bättre prestanda än nvidia, till bättre priser? >>

Permalänk
Medlem

Synd som fan, det här bådar inte alls gott. Nog för att jag varit skeptisk till att Fiji skulle klå Titan X, men hoppet fanns där. Nåväl, seriösa recensioner på produktionsexemplar är det enda som är något att gå efter, så man får väl se hur det blir i slutändan.

"Ytterligare salt i såren kommer av att AMD tampas med låg yield, det vill säga andelen användbara kretsar ur produktionen, och kan tvingas att senarelägga introduktionen av nedskalade versioner av grafikprocessorn Fiji."

Men är inte det lite bakvänt? Om de har dålig yield så innebär det ju att de får ut större andel kretsar att använda i nedskalade versioner, och det borde istället vara flaggskeppet som kan behöva senareläggas? Eller så är det kanske så kass yield att kretsarna inte kan användas alls (eller så har jag fått begreppet "yield" om bakfoten) ...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

bara rykten ingen vet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Men hallå, om Fiji kan ha 4096 streamprocessorer, skalar det ganska så exakt upp till Titan X prestanda ifrån 2816 streamprocessorer i 290x, och om det är ny arkitektur och HBM så borde det väl åtminstone vara lite bättre än Titan X?
4096/2816=1.45
Prestandaindex, Titan X 147 och 290X 100, så Fiji kan bli 145 med endast streamprocessorerna själva.

Eller? Börjar bli lite ledsen på AMD.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Papperslanseringar säger absolut ingenting och det är dessutom inget som AMD ska hålla på med, de misslyckas ju t.o.m med dem, kolla bara när de lanserade Bulldozer på papper, de var inte ens i närheten i praktiken.

Det kommer inte att ske och absolut inget som NVIDIA vill, det finns regler mot monopol där NVIDIA blir tvingade att stycka upp sitt företag, tror du verkligen de vill det? Finns heller inget som talar för att priserna höjs.

Jag tror man har rätt bra koll på vad den klarar av och inte klarar av. Papperslansera den hade varit det absolut smartaste valet, OM den hade knäppt det gröna laget på näsan. Hade folk vetat att den klarat av att spöa Titan och 980 Ti hade de väntat med att köpa nytt kort, även om det drog ut lite på tiden pga. låga yields.

Om man kikar på förra fredagspanelen så känns det ganska uppenbart att redaktionen redan haft ett Fiji-kort i sin ägo ett tag och kört det i sin testrigg, men NDA ligger kvar vilket indikerar på att antingen fungerar inte kortet som det ska, drivrutiner krånglar eller så är det helt enkelt inte så bra som vi hoppades på vilket gör att det antagligen bara skulle boosta försäljningen av 980 Ti samt ge Nvidia möjlighet att skruva upp priserna och sedan mygla med nya kort för att kunna hålla priserna uppe "tills de kommit igång med produktionen ordentligt".

OM kortet skulle vara bättre så känns det otroligt korkat att hålla på NDA och göda Nvidia med marknadsandelar och pengar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om de har låga yields borde de väl kunna sätta ett högre pris, eller? Jag tänker att man sätter ett högt pris och inte räknar med att sälja så mycket, vilket inte gör något när man ändå inte kan leverera särskilt många kort.

Permalänk
Medlem

Hade de inte varit lite bättre av AMD om de släppt benchmarks på de nya kortet redan nu när 980Ti finns ute och vad priset kommer bli. Och på så sätt få folk att vänta med sitt köp. Jag själv hoppar på 980 TI =D

Ska jag gå på amd så få de kosta max 5500kr och samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Synd som fan, det här bådar inte alls gott. Nog för att jag varit skeptisk till att Fiji skulle klå Titan X, men hoppet fanns där. Nåväl, seriösa recensioner på produktionsexemplar är det enda som är något att gå efter, så man får väl se hur det blir i slutändan.

"Ytterligare salt i såren kommer av att AMD tampas med låg yield, det vill säga andelen användbara kretsar ur produktionen, och kan tvingas att senarelägga introduktionen av nedskalade versioner av grafikprocessorn Fiji."

Men är inte det lite bakvänt? Om de har dålig yield så innebär det ju att de får ut större andel kretsar att använda i nedskalade versioner, och det borde istället vara flaggskeppet som kan behöva senareläggas? Eller så är det kanske så kass yield att kretsarna inte kan användas alls...

Låg yield skulle jag snarare gissa på att det är för många kretsar som inte duger till att säljas som något, eller att det är för ojämn kvalité för att man ska kunna göra något kostnadseffektivt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Om de har låga yields borde de väl kunna sätta ett högre pris, eller? Jag tänker att man sätter ett högt pris och inte räknar med att sälja så mycket, vilket inte gör något när man ändå inte kan leverera särskilt många kort.

Jo, så länge som priset inte fullständigt avskräcker alla köpare och knuffar dem till konkurrenten istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Hellre död än röd Uppenbart att Fiji inte klår Titan X och ja, allt är som vanligt. Hade jag dock varit i läget att jag skulle köpa kort idag så hade jag köpt två 980 Ti. Nu får jag vänta en vecka på att köpa ett X till.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara få se kortet och resultaten. Då äntligen - efter 8 månaders - spekulerande kan en får köpa sitt kort med gott samvete.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sper:

Hade de inte varit lite bättre av AMD om de släppt benchmarks på de nya kortet redan nu när 980Ti finns ute och vad priset kommer bli. Och på så sätt få folk att vänta med sitt köp. Jag själv hoppar på 980 TI =D

Ska jag gå på amd så få de kosta max 5500kr och samma prestanda.

Du vill ha samma prestanda som ett 980 Ti fast 2000 kronor billigare? I vilken värld skulle detta ske?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vilken nagelbitare det blev av den här storyn då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Alla som är intresserade av att spela kanske borde titta på vad Sony och Microsoft erbjuder istället. Eller varför inte Nintendo Wii U? Det är mer än dubbelt så dyrt med ett singel-gpu kort av flaggskeppsmodell än en modern spelkonsol inkl. tillbehör som kontroll etc. Eller inte ens flaggskeppsmodell. Modellerna under flaggskeppsnivå. Ett j*vla skämt helt enkelt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...