AMD Radeon "Fiji" positioneras mot Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem

Jag undrar faktiskt om Nvidia verkligen vill sänka AMD så hårt som alla påstår, de äger 17% av AMD's aktier enligt Avanza. Visst, säkert olika delar av företaget som hanterar GPU utveckling/marknadsföring och investeringar men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Om nu Fiji presterar bättre än GTX980 Ti till samma pris så ser jag inte det som ett misslyckande.
För förhoppningsvis så presterar Fiji bättre och är några hundralappar billigare. Trist att dom har problem med yielden.

Tveksamt, jag tror inte AMD har råd att sälja det för 649$ och hade hoppats på att 980Ti skulle kosta 799-899$ för att vara konkurrenskraftiga. Kan vara så att det presterar likvärdigt, men har andra drawbacks. Lutar mest åt att det är ännu ett nederlag för det röda laget, även om den matchar 980 Ti så tvingas de nu sälja kortet bra mycket billigare än vad som var tänkt.

Det här var ju den tilltänkta prislistan enligt rykte;

-R9 380 4gb $199
-R9 390 8gb $299
-R9 390x 8gb $399
-Fiji pro 4gb hbm $599
-Fiji xt 4gb hbm $749
-Fiji xt /xtx 8gb hbm $849
-Fiji vr 2x8gb hbm $1399-$1499

(http://www.sweclockers.com/forum/trad/1371577-amd-300-serien-...)

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

Om man gillar teknik så fattar jag inte hur man inte kan bli upphetsad av HBM. Det är ju det största steget som tagists rent tekniskt på ett bra tag.

Väldigt mycket tyder på att HBM är framtiden för högpresterande grafikkort, frågan är bara om dagens 28nm GPU verkligen är begränsade av bandbredd. GTX980 har 67% av bandbredden i GTX780Ti och 78% av bandbredden i GTX780, men presterar bättre än båda. Verkar inte som bandbredden är ett jätteproblem på GTX980.

GTX980Ti har 50% mer bandbredd mot RAM men "bara" ca 25% högre beräkningskapacitet, så där lär bandbredd vara en ännu mindre flaskhals. Skulle vara intressant att få lite information och statistik på bandbredd mot L2-cache och typisk cache-hit rate för Maxwell, det skulle kunna ge en vink om vilken effektiv bandbredd dessa kort har till sitt förfogande.

Nu har man klämt in 4096 GCN-kärnor, frågan är om dessa är så pass högt klockade att det blir någon vidare utväxling från den massiva bandbredd mot GPU-RAM som finns här. Rimligen krävs en relativt ingående omdesign av minneshierarkin för att full ut dra nytta av HBM, vet någon hur nära släkt Fiji är med tidigare designer?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag blir glad. Nu får vi hoppas att priset blir rimligt. Då man vet att AMD kommer att öka prestandarden med minst 10% efter ett år så kommer detta att bli bra.

varför
AMD kan inte sätta ett orimligt pris nu då de inte kommer att sälja det snabbaste grafikkortet.

680 minst10 % snabbare än 7970 vid lanseringen idag är 7970 snabbare
780TI minst 10% snabbare än 290X vid lansering idag är 290X snabbare
Så frågan är hur mycket kan AMD "trimma" mjukvaran på ett år för deras nya kort kommer det bli mer än 10%

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alla som är intresserade av att spela kanske borde titta på vad Sony och Microsoft erbjuder istället. Eller varför inte Nintendo Wii U? Det är mer än dubbelt så dyrt med ett singel-gpu kort av flaggskeppsmodell än en modern spelkonsol inkl. tillbehör som kontroll etc. Eller inte ens flaggskeppsmodell. Modellerna under flaggskeppsnivå. Ett j*vla skämt helt enkelt.

Bekymmret är att det sitter för dålig hårdvara i konsollerna du behöver inte köpa ett toppkort för att få bättre prestanda än konsollerna räcker ypperligt med ett instegskort/mellankort & en intel processor så vandrar du cirklar runt en konsoll. Totalt får du lägga någon tusenlapp till för en hel dator (mot en konsoll) Men du kan använda den till så mycket mer ,sen om man bara vill spela så kan man lägga mycket pengar på grafikkortet men är inte ett krav för att få en bättre maskin än konsoller. Sen slipper man köpa massa tillbehör som kostar massor & blir utraderade till nästa konsoll & spelen är billigare på pc.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

mest intressant dessa dagar må ju vara vilken prestanda till vilket pris många verkar haka upp sig på att de inte klår ett titan för 10 000kr

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjansson:

Jag undrar faktiskt om Nvidia verkligen vill sänka AMD så hårt som alla påstår, de äger 17% av AMD's aktier enligt Avanza. Visst, säkert olika delar av företaget som hanterar GPU utveckling/marknadsföring och investeringar men ändå.

Hmmm... säker på det? Känns olagligt att äga aktier hos den största och enda konkurrenten?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickysaer:

Olagligt är de säkerligen inte.
Ett av de kändaste exemplen är när microsoft köpte in sig i Apple för att förhindra att de konkursade.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@trickysaer:

Olagligt är de säkerligen inte.
Ett av de kändaste exemplen är när microsoft köpte in sig i Apple för att förhindra att de konkursade.

Okey, ja det minns jag ju till och med. Men det måste ju finnas konkurrenslagstiftning som reglerar sånt rätt hårt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@trickysaer:

Olagligt är de säkerligen inte.
Ett av de kändaste exemplen är när microsoft köpte in sig i Apple för att förhindra att de konkursade.

Kan ju vara därför de äger en del av AMD, det måste ju finnas konkurrens, dock är det ju bättre om det är "på riktigt" och inte bara för att den ena sidan tar det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det kommer inte att ske och absolut inget som NVIDIA vill, det finns regler mot monopol där NVIDIA blir tvingade att stycka upp sitt företag, tror du verkligen de vill det? Finns heller inget som talar för att priserna höjs.

Frågan är väl om Intel skulle räknas med och därmed inte tvinga nvidia att delas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte det där bara en lista av relaterade aktier? 17% av AMD-aktieägare har
också aktier i Nvidia, så tolkar då jag den tabellen...

"Aktieägare i de relaterade bolagen äger också aktier i Advanced Micro Devices Inc. Andelen 17 % anger hur många av NVIDIA Corp-ägarna som även har Advanced Micro Devices Inc i sin portfölj. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Är inte det där bara en lista av relaterade aktier? 17% av AMD-aktieägare har
också aktier i Nvidia, så tolkar då jag den tabellen...

"Aktieägare i de relaterade bolagen äger också aktier i Advanced Micro Devices Inc. Andelen 17 % anger hur många av NVIDIA Corp-ägarna som även har Advanced Micro Devices Inc i sin portfölj. "

Aha så det kan det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjansson:

Aha så det kan det vara.

Ta googl som ex:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/472095/google-inc

Permalänk
Medlem

Jo du har rätt, ber om ursäkt för att jag inte undersökte noggrannare.

Här ser man ägarna: http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-ownershipsumma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Alla som är intresserade av att spela kanske borde titta på vad Sony och Microsoft erbjuder istället. Eller varför inte Nintendo Wii U? Det är mer än dubbelt så dyrt med ett singel-gpu kort av flaggskeppsmodell än en modern spelkonsol inkl. tillbehör som kontroll etc. Eller inte ens flaggskeppsmodell. Modellerna under flaggskeppsnivå. Ett j*vla skämt helt enkelt.

Fortfarande:

vs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur skulle det rädda AMD att de hade ett högt pris som gjorde att de sålde färre kort? Vad AMD behöver är att lära sig göra saker som fungerar som de ska på en gång med vettiga drivrutiner och låg TDP och så att de blir intressanta för folk att köpa.

Läs mitt inlägg igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Fast det är nödvändigtvis inte så att Fiji inte kan ta ett Titan X i vanliga upplösningar, en stor anledning till att den ompositioneras är väll för att Titan har ett massivt 12GB VRAM medans en sån minnesmängd inte är tillgänglig med HBM.

Det förefaller osannolikt då Titan X varit ute och känd en bra tid så att de skulle överraskas av dess 12GB Vram nu till sommaren och ompositionera i sista minuten är inte sannolikt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Eh.. svårt tro yield skulle vara problemet! Är ju ingen ny nod dom introducerar, och AMD har tidigare vatt mkt bättre på yields än NVIDIA.

Ser det inte alls som omöjligt att tillverkningsutbyte har en stor del i tidpunkten för lanseringen, förutom att vi har osäkerhetsfaktor vad gäller HBM minne så måste man tänka på att Fiji av allt att döma är en riktigt stor krets.
Rykten talar om en krets i storleksordningen av 550mm2 vilket då skall jämföras med Hawaii's 430mm2, sedan tillkommer interposern vilket i sig inte är något okänt territorium men det finns säkerligen ändå en del problem med att sy ihop allt till ett färdig paket.

AMD har varit bättre på packningsgrad i kretsarna men man har mindre erfarenhet än Nvidia vad gäller tillverkning av riktigt stora kretsar.

Skall dock bli spännande att se vad som kommer hända, då det är en massa ny teknik som skall tryckas in i ett grafikkort.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hjälpsam

Kanske kan vara bra att påpeka att inga tester finns ute ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Oj, stora foliehatten idag ser jag! En papperslansering innebär att man lanserar en produkt innan den finns tillgänglig ute hos återförsäljare, det innebär inte att man per automatik hittar på uppgifter som inte stämmer. Vad AMD behöver och vad de har råd med är två vitt skilda saker, därav att vi har en grafikkortstillverkare som springer ifrån mer och mer, eller tror du på fullaste allvar att man VILL ha längre tid mellan drivrutinsuppdateringar, så högt TDP-värde som möjligt, extra mycket coilwhine och sämre prestanda i vissa fall mot konkurrenter?

Finner ingen större logik i dina påståenden om jag ska vara ärlig

EDIT: svarade på en sak som jag tog bort, då jag såg senare att den inte var ett svar till mig.

Vad har det med foliehatt att göra?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Snusfri

Fiji luktar väldigt mycket Bulldozer som skulle spöa Intel för mycket lägre priser och det lovades guld och gröna skogar osv, det är bara att inse fakta att AMD är så långt efter Intel och Nvidia att det är löjligt nästan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Frågan är väl om Intel skulle räknas med och därmed inte tvinga nvidia att delas

Skickades från m.sweclockers.com

Då det är stora på 2 olika saker så skulle även Intel tvingas styckas, något Intel inte ville skulle hända i början av 2000 när de hjälpte AMD ekonomiskt när de hade det svårt då, Cyrix var borta så hade AMD försvunnit så hade Intel blivit tvingade att stycka upp företaget.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Om man gillar teknik så fattar jag inte hur man inte kan bli upphetsad av HBM. Det är ju det största steget som tagists rent tekniskt på ett bra tag.

Vi är upphetsade, det är bara det att mängden minne får den att slakna igen

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad har det med foliehatt att göra?

Ditt antagande om att papperslanseringar automatiskt innebär att företag försöker lura folk? Men bra svar på det jag skrev, intressant och logiskt!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Väldigt mycket tyder på att HBM är framtiden för högpresterande grafikkort, frågan är bara om dagens 28nm GPU verkligen är begränsade av bandbredd. GTX980 har 67% av bandbredden i GTX780Ti och 78% av bandbredden i GTX780, men presterar bättre än båda. Verkar inte som bandbredden är ett jätteproblem på GTX980.

GTX980Ti har 50% mer bandbredd mot RAM men "bara" ca 25% högre beräkningskapacitet, så där lär bandbredd vara en ännu mindre flaskhals. Skulle vara intressant att få lite information och statistik på bandbredd mot L2-cache och typisk cache-hit rate för Maxwell, det skulle kunna ge en vink om vilken effektiv bandbredd dessa kort har till sitt förfogande.

Nu har man klämt in 4096 GCN-kärnor, frågan är om dessa är så pass högt klockade att det blir någon vidare utväxling från den massiva bandbredd mot GPU-RAM som finns här. Rimligen krävs en relativt ingående omdesign av minneshierarkin för att full ut dra nytta av HBM, vet någon hur nära släkt Fiji är med tidigare designer?

Du har helt rätt givetvis. Och som du indirekt säger, med en större bandbredd kan man designa GPUn annorlunda och det vet vi inget om än så länge. AMD har inte läckt något alls.

Skrivet av elajt_1:

Vi är upphetsade, det är bara det att mängden minne får den att slakna igen

Det mesta tyder på en version med 8GB. Räcker inte det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Ditt antagande om att papperslanseringar automatiskt innebär att företag försöker lura folk? Men bra svar på det jag skrev, intressant och logiskt!

Det finns otaliga bevis på när siffrorna på papperet inte överensstämmer med slutgiltiga produkten, så än en gång, var kommer foliehatten in?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Får lite déjà vu känsla här. Lät likadant för några år sedan innan Radeon R9 290X släpptes. Då skulle det inte konkurrera mot Titan utan mot GTX 780 men sen så visade det sig att det presterade bättre än Titan ändå. Ska bli intressant att se hur det blir den här gången.

^This

Alla dommedagsprofeter som inget hellre ser att Amd går omkull, så deras hemmalag kan få monopol och fortsätta släppa GPUer till vilka fantasipriser dom vill utan att driva nån utveckling framåt kanske bör tänka om.
Amd behövs, o ju större aktör de är desto snabbare går utvecklingen framåt.
Sedan att dom inte vinner Epenisracet på highend, då det har långt ifrån lika mycket att lägga på R&D som Intel och Nvidia, betyder inte att dom kan räknas bort helt i låg och mellansegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För ett "flaggskeppskort" får jag högre upplösning och FPS än vad du får på ditt 2000kr kort, så vad ville du säga egentligen?

Att man inte behöver köpa ett kort för 8000kr för att kunna spela?
Den personen jag citerade verkade tycka att det är bättre att köpa en konsol för 4000kr och spela på. Då sa jag att man kan köpa ett kort för 2000kr och spela på det också för man behöver inte det dyraste som finns för att spela.

Vad ville du ha sagt?