Är den här fläktlösningen OK eller är den obalanserad på något sätt?

Permalänk
Medlem

Är den här fläktlösningen OK eller är den obalanserad på något sätt?

Jag ska precis uppgradera till ett Fractal Design Define S. Har 3 stycken Corsair 140AF Quite Edition som måste sitta som utblås i chassit då ringen endast syns när fläkten agerar utblås. som att det inte vore nog så har jag en Corsair 120SP på en radiator i bakänden som OCKSÅ måste placeras som utblås, skulle det vara möjligt att placera en fläkt som bilden visar nedan, som insug. Skulle det räcka till? Blir det någon form av undertryck eller något? haha.

edit: skulle det möjligen vara någon annan nackdel specifikt med att sätta frontfläktar som utblås? Ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera, mer än att det eventuellt kan tillsätta lite extra ljudnivå, fast det kanske det inte borde göra ändå? Hjälp mig!

Visa signatur
Permalänk

Du kommer få ett rejält undertryck i chassit. Jag skulle rekommendera att alla där fram tar in och den i bakkant och i botten tar ut. Som du har det nu kommer ditt chassi dessutom att dammfyllas på nolltid Jag lever i teorin att man ska ha övertryck eller balans så 3 fläktar in och 2 ut.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Oj, 4-5 chassifläktar? Ska du köra quad 290x?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

skulle hellre rekommendera 2st fläktar i fronten och 1 i botten som suger in luften.
radiatorn och 1st fläkt på toppen ut.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Du kommer få ett rejält undertryck i chassit. Jag skulle rekommendera att alla där fram tar in och den i bakkant och i botten tar ut. Som du har det nu kommer ditt chassi dessutom att dammfyllas på nolltid Jag lever i teorin att man ska ha övertryck eller balans så 3 fläktar in och 2 ut.

Värme stiger ju uppåt så är inte logiskt att ha utblås i botten på burken. Jag hade vänt på alla tre i fronten och sett om jag kunde sätta den som sitter i botten nu i toppen nånstans.

Permalänk
Hjälpsam

Turbulensen i chassit gör att stigande värme inte gör så mycket till eller från. Att suga in luft från botten däremot är ett bra sätt att samla in damm i chassit.

Håller med 2 in fram och rad ut bak (kolla temp om det räcker, blir det toast koppla in resten) eller 3 in fram och ut genom rad och botten.

Är också för kontrollerat övertryck för att ha koll på vart luft och damm kommer in.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Värme stiger ju uppåt så är inte logiskt att ha utblås i botten på burken. Jag hade vänt på alla tre i fronten och sett om jag kunde sätta den som sitter i botten nu i toppen nånstans.

Ja, du har rätt i att värme stiger uppåt. Dock inuti ett chassi så spelar detta ingen roll då du styr var luften skall ta vägen. Den varma luften kan likaväl tryckas neråt om du vill.

Med detta sagt, fler insug än utblås är bättre då det skapar övertryck och mindre damm, det är lättare att styra luften och få ett positivt luftflöde för effektivast kylning. Insug fram, utblås bak och / eller topp.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Är verkligen några röda ringar så viktiga att du planerar hela ditt luftflöde utifrån det?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Är verkligen några röda ringar så viktiga att du planerar hela ditt luftflöde utifrån det?

Alltså.. Jag vet att det här inte är rätt sätt att göra det på, men problemet är ju att min AF fläktar inte gör sig snygga om man placerar dom åt andra hållet i chassit, och skulle jättegärna vilja ha 3 AF fläktar i fronten. Antar att jag får skita i den här idén då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Alltså.. Jag vet att det här inte är rätt sätt att göra det på, men problemet är ju att min AF fläktar inte gör sig snygga om man placerar dom åt andra hållet i chassit, och skulle jättegärna vilja ha 3 AF fläktar i fronten. Antar att jag får skita i den här idén då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Alltså.. Jag vet att det här inte är rätt sätt att göra det på, men problemet är ju att min AF fläktar inte gör sig snygga om man placerar dom åt andra hållet i chassit, och skulle jättegärna vilja ha 3 AF fläktar i fronten. Antar att jag får skita i den här idén då

Alla får självklart tänka hur de vill.
Blir ingen KATASTROF om man gör som du tänker, luftflödet är inte hela världen.

Ett förslag skulle dock kunna vara att sätta 2 utsug i taket, 1 utsug i bak (radiatorn), 1 insug i botten och ett insug i fronten.
Nackdelen med den konfigurationen är att det kommer komma in mer damm än optimalt, kan du dock rengöra "ofta" är det ju inga problem.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köra sådär. Inblås där fram sedan den nedre och bakre som utblås. Fläktmontering 101.

Men asså, vill du ha det röda ringarna på så dem syns utifrån? För 3 st AF som insug i fronten så blir ju fläktarna åt rätt håll?

Om du har fönster på sidan och vill se in så kan dem ju sitta som utsug där fram så ringen är synlig inne i chassit.

Tänker jag rätt(?).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Alla får självklart tänka hur de vill.
Blir ingen KATASTROF om man gör som du tänker, luftflödet är inte hela världen.

Ett förslag skulle dock kunna vara att sätta 2 utsug i taket, 1 utsug i bak (radiatorn), 1 insug i botten och ett insug i fronten.
Nackdelen med den konfigurationen är att det kommer komma in mer damm än optimalt, kan du dock rengöra "ofta" är det ju inga problem.

Problemet är att jag som sagt inte vill använda takplatserna. Har tänkt om och beslutat mig för att placera min 3 AF fläktar som insug i fronten som det är "tänkt" och hoppas att ringarna syns lite grann i alla fall, och köra radiatorfläkten som utblås och även den nedre fläkten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Skulle aldrig köra sådär. Inblås där fram sedan den nedre och bakre som utblås. Fläktmontering 101.

Skrivet av Tommty:

skulle hellre rekommendera 2st fläktar i fronten och 1 i botten som suger in luften.
radiatorn och 1st fläkt på toppen ut.

Snälla nån jag vet, frågar ju för att jag vet att idén är ortodox och strider mot "reglerna" ...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får man fråga vilka fläktar det är ?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vill du inte att det ska se ut såhär?

Utan du vill ha ringarna vända inåt chassit?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Vill du inte att det ska se ut såhär?

http://cdn.overclock.net/2/29/299644f5_corsair_350d_002.jpeg

Utan du vill ha ringarna vända inåt chassit?

Tror han menar tvärtom. Och det var de fläktarna jag tänkte på, går väl byta sida på ringarna?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Värme stiger ju uppåt så är inte logiskt att ha utblås i botten på burken. Jag hade vänt på alla tre i fronten och sett om jag kunde sätta den som sitter i botten nu i toppen nånstans.

Med min konfiguration går värmen ut bak och trycket jämnas ut med hjälp av den i botten.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Problemet är att jag som sagt inte vill använda takplatserna. Har tänkt om och beslutat mig för att placera min 3 AF fläktar som insug i fronten som det är "tänkt" och hoppas att ringarna syns lite grann i alla fall, och köra radiatorfläkten som utblås och även den nedre fläkten.

Jag skulle även sätta den nedre fläkten som inblås, om du har den som utblås så kan den blåsa ut all kall luft som var påväg till grafikkortet som har sitt insug på undersidan. Annars så är nog det den bästa lösningen jag kan se.

Sedan så kan man diskutera hur illa det blir om man kör med utblås i fronten, ja du kommer att få damm i datorn men du kommer inte att märka någon skillnad i ljudnivå eller prestanda fören efter några månader, då är det bara att blåsa rent alla kylflänsar med lite billig tryvkluft på burk och sedan är man good to go igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

I det chassit kommer inte fläktarna att synas framifrån oavsett hur dom är vända...

Så Bygg för ett bra luftflöde och njut av låga temps och låga varv på fläktarna istället...

Visa signatur

// i5 3570k @ 4,4GHz // Asus P8Z77-V LX2 // 8GB Corsair vengance//Asus GTX 670 2GB DCUII //
// Fractal Define R4 // Corsair CX 750M // Corsair hydro H90 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuddenswe:

I det chassit kommer inte fläktarna att synas framifrån oavsett hur dom är vända... http://www.fractal-design.com/media/94294699-9634-45cc-9e52-901abe68a4e1
Så Bygg för ett bra luftflöde och njut av låga temps och låga varv på fläktarna istället...

eeeeeh jo det kommer dom visst...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Vill du inte att det ska se ut såhär?

http://cdn.overclock.net/2/29/299644f5_corsair_350d_002.jpeg

Utan du vill ha ringarna vända inåt chassit?

Det ser snyggt ut men det kommer bli dammigt som satan plus att Define S har en stor bit plast i vägen, och plockar jag bort den så visst, men ändå samma problem med dammet som jag sa.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kuddenswe:

I det chassit kommer inte fläktarna att synas framifrån oavsett hur dom är vända... http://www.fractal-design.com/media/94294699-9634-45cc-9e52-901abe68a4e1
Så Bygg för ett bra luftflöde och njut av låga temps och låga varv på fläktarna istället...

TS har inte sagt att hen kommer att titta på chassit framifrån, hen kanske kommer att titta från sidan rakt in i fönstret? eller kanske bakifrån?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar övertryck så du slipper massa damm i chassit.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Något sånt här tror jag på Sedan så kan man koppla ur några av utblås fläktarna så att man får mindre damm. Tänk på att ta bort fläktfiltret i fronten om du har utblås där, air flow fläktarna kan få problem att komma igenom filtret.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Skulle aldrig köra sådär. Inblås där fram sedan den nedre och bakre som utblås. Fläktmontering 101.

Men asså, vill du ha det röda ringarna på så dem syns utifrån? För 3 st AF som insug i fronten så blir ju fläktarna åt rätt håll?

Om du har fönster på sidan och vill se in så kan dem ju sitta som utsug där fram så ringen är synlig inne i chassit.

Tänker jag rätt(?).

ja. för varm luft går ju såklart neråt eller hur...

lika bra att sätta elementen i taket också.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

I mitt chassi ser det ut så här:

Insug:
2x 140mm in i fronten.
1x 140mm i botten. (blir en del dam, men sitter ett bra dammfilter på som jag rensar ofta.)
1x 140mm i sidan. (hjälper väldigt mycket vid SLI/CF.)

Utsug:
2x 140mm ut i taket.
1x 140mm ut i övre bakdelen av chassit.

Insugsfläktarna har även lite högre rpm, så det blir lite övertryck i chassit, vilket jag siktar på.
Undertryck är värdelöst, för då sugs det in damm i varenda hålighet i chassit.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Tommty:

ja. för varm luft går ju såklart neråt eller hur...

lika bra att sätta elementen i taket också.

Man har ju fläktar som blåser luften neråt? Dessutom så är ett chassi för litet för att varm luft ska kunna stiga mycket ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Skrivet av Tommty:

ja. för varm luft går ju såklart neråt eller hur...

lika bra att sätta elementen i taket också.

Hur stor effekt tror du det är av att varm luft stiger? Den är i princip obetydlig jämfört med ens den långsammaste fläkten.

Som själv test, Testa håll handen ovanför en spisplatta (så långt ifrån så du inte bränner dig så klart...) och känn det imponerande luftdraget. Sen tänker du på att temperatur skillnaden är mycket mindre i en dator vilket gör effekten mycket mindre.