Permalänk
Medlem

Tips på ytterligare kylning

Jag har ett schysst chassi och en hel del 140mm fläktar. Överlag ett rätt bra kylsystem skulle jag vilja påstå. På min processor sitter dessutom en rätt stor kylfläns med två fläktar. Bortsett från vad jag redan har, och jag har inte plats för fler chassifläktar, har ni några andra tips på hur jag kan sänka min CPU-temp?

Just nu ligger den på ca 78 grader max. Vad jag är ute efter är små knep och tips, typ som att lappa processorn (vilket jag ska kika in lite senare). Jag har sett något hemmabygge där någon har gjort om sin kylfläns så att vatten kan passera och därmed fått till någon sorts vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu kylare och cpu? och hur mycket vill du spendera på kylaren?

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal QX6700 Quad Core som är klockad till 3,5GHz. Har en Noctuakylare monterad på den med två st 120mm-fläktar. Jag vill ju helst inte spendera så mycket alls. Är mer ute efter ett hemmabygge av något slag.

Permalänk
Medlem

Med din budget låter det som att du ska sikta på mer luft. Fler fläktar. Du kan bygga så att flera fläktar blåser in i en "tunnel" som går över kylaren. Då får du mer luftflöde utan större kostnad. Annars kan du försöka med svalare luft. Även om det blir sämre över sommaren har jag funderat på att ta luft rakt utifrån och blåsa igenom min dator för lägre temps. Lite klurigt med kondens bara. Så kika på det först

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Detta är inte ett direkt svar på din fråga, men du har inte tänkt på att byta processor istället? Jag föreslår direkt en Xeonmodifiering av ditt moderkort, en riktigt snabb Xeon processor socket 771 kostar inte så mycket. Modifiera ditt bios och lägg till microcodes och flasha om. Så får du även såga bort två klackar i CPU-sockeln för att få in Xeon processorn i ditt Socket 775 moderkort. Har du tur så kan du fynda en riktigt snabb för en femhundring på ebay eller aliexpress inkl mod-kit, det krävs en sticker.

Så slipper du överklocka din nuvarande så hårt och få något som med överklockning nästan är dubbelt så snabbt mot den du har nu om man ser till den icke överklockade prestandan.

Xeon processorn är betydligt mer överklocksvänlig och mycket snabbare än den Q8200 som jag bytte ut när jag genomförde denna modifiering för ett halvår sedan.

Lite kul är att en X5470 som jag har i mitt fall är snabbare än AMDs snabbaste 4-kärniga processor som säljs i dag trots att den är 7 år gammal.

Kika i min tråd här, jag skrev lite hur man gör.
#15074512

Hoppas du fick lite inspiration

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Och absolut har jag fått mer inspiration. Jag ska försöka omplacera fläktarna lite och se om det hjälper. Eftersom jag har Fractal Design Define R5-chassit så har jag ju tre platser för 140mm-fläktar upptill. Just nu kör jag med en som är placerad precis ovanför processorn (och en på baksidan av chassit så klart). Vad tror ni om att placera fler fläktar upptill? Eller skulle de "skäla" luften som ska passera genom processorn?

Hemmabygget med AMDs processor verkar absolut lockande. Jag kikade snabbt igenom trådarna som du länkat till. Det verkar lite för mekigt för min del så jag får nog säga pass på den. Även om det skulle snabba upp min dator så vågar jag inte riskera min QX6700 som jag ändå lyckats få tag på för en överkomlig peng.

Permalänk
Medlem

@KonradA Jag tror du får läsa mitt inlägg igen.

Det är INTE en AMD som jag modifierat in i mitt socket 775 moderkort utan en Intel socket 771 processor som råkar vara SNABBARE en än AMD 4-kärnig senaste modellen osv..

Det är den här typen av modifikationer som driver mitt datorintresse vidare.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

@KonradA Jag tror du får läsa mitt inlägg igen.

Det är INTE en AMD som jag modifierat in i mitt socket 775 moderkort utan en Intel socket 771 processor som råkar vara SNABBARE en än AMD 4-kärnig senaste modellen osv..

Det är den här typen av modifikationer som driver mitt datorintresse vidare.

Jo, där läste jag allt fel. Men i övrigt så lät det lite för avancerat med fysisk modifikation av processorn. Det såg ut som att du kapade någon del och lappade över en annan. Dessutom är jag väldigt försiktig när det kommer till att flasha BIOS eftersom jag redan haft problem med det tidigare. Jag önskar att jag vore lika duktig som du. Kanske en dag men det känns inte som att jag är där än.

Permalänk
Medlem

Nej processorn modifieras inte, det klistras bara på en sticker, det är inte speciellt avancerat. På CPU-sockeln på moderkortet så skar jag bort två plastbitar med en smal kniv. Det är det som är det klurigaste.

Jag har på senaste tiden intresserat mig för en del intressanta modifikationer, jag har bland annat skrivit en guide här på SC om hur man modifierar RTC minnet för att få en 5,25 diskettstation att fungera på moderna moderkort som fortfarande har floppykontroller.

Nåväl, jag är väl egentligen ingen super-expert på något sätt men jag tycker att det är kul att experimentera lite

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jo, där läste jag allt fel. Men i övrigt så lät det lite för avancerat med fysisk modifikation av processorn. Det såg ut som att du kapade någon del och lappade över en annan. Dessutom är jag väldigt försiktig när det kommer till att flasha BIOS eftersom jag redan haft problem med det tidigare. Jag önskar att jag vore lika duktig som du. Kanske en dag men det känns inte som att jag är där än.

Skaffa en sån här
http://www.ebay.com/itm/NANO-USB-Programmer-for-PC-M-B-BIOS-r...

Så kan du flasha om dina Bios-chipp hur mycket du vill och det gör inget om det går fel ibland. En sån har jag, mycket användbart, speciellt när jag höll på som mest och la till microcodes osv.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.