Radeon "Fiji" i nedskalat utförande dröjer

Permalänk
Melding Plague

Radeon "Fiji" i nedskalat utförande dröjer

AMD stuvar om i planerna för nästa generation Radeon, där grafikprocessorn Fiji en tid framöver enbart kommer säljas i sitt mest påkostade utförande med sluten vattenkylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

980ti prestanda men med en sådan värmeutvecklingen att den enbart kommer levereras med vattenkylning? Tja, kanske behöver lite extra värme i vinter...

Permalänk
Medlem

Hmm..låter som Amd har mycket problem med Fiji-kretsen,och då dom är rejält försenade så får vi hoppas att det inte blir ngt "panik"släpp med haltande tillgång på kort osv..

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Älskar idéen med HBM men det kan vara lite tidigt för det, nvidia kanske faktiskt gör rätt som väntar till gen 2.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Blir nervös över detta. Hoppas verkligen den presterar i ti klassen för en lite lägre peng. Vill över till amd igen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hur fasen crossfirar man två kort med vattenkylning?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kul att se AMD anamma ny teknik med HBM tidigt. Ett modigt beslut, håller tummarna att det går bra.

Permalänk
Medlem

Det känns som att det inte riktigt går som planerat för Amd. Väldigt tråkigt. Vi behöver konkurrenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Tråkigt att inte det gröna laget får någon match, då blir det sämre för oss konsumenter. hade hoppats på att de skulle leverera så vi får fram bra produkter till vettigare priser. man kan alltid hoppas de har något på g på R&D som kan trycka till de gröna så de får de lite svettigare.

Visa signatur

Sitta och mysa i ett mörk rum med gamla burken en iskall rom och cola och mala på med stugan på hög ljusstyrka på skärmen.

| CPU intel 80386 @25Mhz | Chassi Standard | Moderkort ISA-386U3 | Kylning fabriksmonterad | RAM 4mb on board | HDD Floppy disk drive 5,25 | OS MS-DOS 3.0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hur fasen crossfirar man två kort med vattenkylning?

Fram med lödkolven!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hur fasen crossfirar man två kort med vattenkylning?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

De borde dumpa priset på 390X under hösten för att skära in i nVidias försäljning ordentligt och sedan släppa Fiji mini me innan jul.

Permalänk
Medlem

Tackar

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: NP Hade kvar bilden på datorn från en engelska-redovisning om AMD och Nvidia jag hade i skolan i höstas.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Musikälskare

Va håller dom på med Skakig lansering från AMD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Får väl bara hoppas att referenskylaren håller samma klass som Nvidias och inte är rent skräp som den på 290/290x.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Får väl bara hoppas att referenskylaren håller samma klass som Nvidias och inte är rent skräp som den på 290/290x.

den slutna vattenkylningen på 295x2 är dock riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Hoppas ni ser fram emot att ha 980ti/Titan X som festaste kort över en överskådlig framtid då...
Utmanar inte AMD Nvidia så kommer inte Nvidia ha nån anledning att släppa sina Quadrokort till konsumenter heller, dom förlorar ju bra mycket på varje krets jämfört med om de säljer den till företag.
E-penis kostar för alla, och tro inte att dom släpper saker för o va snälla med kunderna.

Blir samma prestanda till lägre energiförbrukning som pushas om det inte är någon kapplöpning över FPS..

Är snarare positivt inställd till vattenkylning på GPUn, slänge på min AIO på mitt gamla 6950 och det var ljudlöst, iskallt och det slutade med att jag klockade sönder det efter lite voltmods

Permalänk
Medlem

Läste "Mangear" på PSUn å tänkte "Daaaamn right!".

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hoppas vattenkylningen även kommer som en fullcoverblock så man kan slänga in det i sin loop utan att behöva kosta på sig ett extra block.
Är verkligen inte positiv till sluten vattenkylning på grafikkort. Det drar bara upp priset onödigt mycket om man ändå bara vill byta ut det mot vettigare grejer.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ni förstår det handlat om en enklare fiji krets inte om de 2 som kommer nu. Vakna och läs texten.

Permalänk
Inaktiv

Om Fiji inte presterar bättre än 980Ti är det bara för AMD att börja dumpa priserna och hoppas på det bästa. Det är inte hållbart att komma med ett misslyckande 10 månader efter GTX970/980. Om Fiji inte lyckas nu kommer inte AMD ha något nytt förrän om ett år med typ 14nm och tills dess kommer nVidia mer eller mindre demolera AMD.

Det är ju inte så att nVidia sitter på sina händer, de har ju riktigt tunga grejer på gång med Pascal / Volta på 14nm. Jag hoppas AMD lyckas men allt känns väldigt skakigt just nu, som om AMD famlar i mörker. Är lite orolig att AMD ska komma till punkten utan återvändo där nVidia har mer än 90% av marknaden och AMD helt enkelt inte kan göra något åt situationen.

Permalänk
Medlem

Pannkana någon? Har marmelad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Pannkana någon? Har marmelad.

Skickades från m.sweclockers.com

Man äter väll inte marmelad på pannkakor? Inget emot varken marmelad eller pannkakor dock.

Permalänk
Medlem

Det vi konsumenter kan göra åt situationen nVidia är att bojkotta deras produkter tills de visar upp något som håller vad dem lovar-GTX 970 fiaskot- bara för att nämna något.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

Lite småoroande att de har problem med yield på en tillverkningsprocess som är så mogen som 28nm och som de bore kunna vid det här laget?
Eller är det HBM-minnet som har dålig yield?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Kul att se AMD anamma ny teknik med HBM tidigt. Ett modigt beslut, håller tummarna att det går bra.

De var tvungna att göra någon "innovativt" med tanke på att de fortfarande sitter kvar med GCN snart 4 år sedan lansering.
Den gamla arkitekturen kommer inte göra den nya minnestekniken rättvisa är jag rädd.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

Äh, tycker ni är onödigt pessimistiska, ett kort som kan gå upp mot 980 ti är tvivelsutan ett bra kort. Hade inte AMD kommit med Fiji hade inte vi inte fått 980 ti nu, om alls.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Ni förstår det handlat om en enklare fiji krets inte om de 2 som kommer nu. Vakna och läs texten.

Fiji XT kommer snart, Fiji Pro är fördröjd. Vilken är den tredje?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Det kanske bara är jag, men jag känner mig tveksam inför hybridkylare, dels för att de kräver mer plats, och dels på grund av mängden värme som lär utvecklas hos en GPU med hybridkylare som standard.

Fiji låter som en kommande katastrof för AMD.

Skrivet av SamuelSvensson:

Man äter väll inte marmelad på pannkakor? Inget emot varken marmelad eller pannkakor dock.

Jag ska fan ha apelsinmarmelad på nästa gång jag äter pannkakor, låter helt ok.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175