Behöver hjälp med val av chassi.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med val av chassi.

Jag bygger min första dator någonsin och behöver hjälp med ett chassi som passar bra.

Jag bryr mig inte direkt om utseende speciellt mycket, det viktiga är att det tar hänsyn till mina andra datorkomponenter och är prisvärt, men målet är att datorn ska hålla i många år.

Komponenter:

Kommentera gärna på alla delar om ni tycker att jag borde ändra något. Jag misstänker t.ex. att nätaggregatet kan vara en aning överdriven? :S

Mycket tacksam för hjälp, ber om ursäkt om jag bryter några regler här, det är första gången jag skriver på sweclockers.

Permalänk
Medlem

visst är agget överdrivet men så farligt är det ändå inte, men ett hopp ner till 850w vore kanske bra ändå.

ganska liten ssd med tanke på pengarna du lägger på datorn tycker jag men lagring är väldigt personligt.

du kanske vill ha något som ett phanteks enthoo pro? fractal design define r5? define s? något lite dyrare som phanteks enthoo evolv atx eller enthoo luxe?

tänk på att bra luftflöde rekommenderas när du kör sli. jag skulle personligen fundera på att annat moderkort av rena estetiska skäl, åtminstone om du köper ett chassi med fönster. fläktarna på corsairs slutna vattenkylningssystem brukar inte direkt vara utmärkta men har inte koll på fläktarna på just h110i gt så kolla gärna upp det.

Permalänk
Medlem

Ett förslag om du ska ha datorn i många år är väl att faktiskt trots allt vara lite kräsen med valet av chassi, det ärju det vvalet du måste leva med rent utseendemässigt.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Jag tycker att du ska köra med define S, en riktig fullträff på alla fronter tycker jag iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Om du ska köra 980ti i sli så hade nog i alla fall inte jag valt ett mindre nätagg. Vill du spara pengar så kan du ju istället kolla på Fractal design Newton R3 1000W, tror det ska vara lite billigare

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Om du ska kyla gpuerna med luft rekommenderar jag Define S. Jag har en snarlik conf som din och min går som en dröm, tyst och sval. Kör pumpen på max men låter inte nämnvärt. Utöver radiatorns fläktar kör jag på Noctua NF-A14 ULN. Lovely!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Kan lätt rekomendera Fractal design define r5

Permalänk
Medlem

@versions:
@DaddyCoolSwe:

Tror jag kör på Define S, ser skitbra ut på alla plan.

Tack för svaren!

Permalänk
Avstängd

@Ducky715: Varför inte ett EVGA Supernova G2 1000w?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Ducky715: Varför inte ett EVGA Supernova G2 1000w?

fula röda kablar, ganska aggressiv fläktkurva och inte semipassivt skulle jag gissa på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

Så färgen skulle vara den avgörande faktorn? Låter som ett högst konstigt argument, visst det är inte semi-passivt men fläktkurvan ligger inom en rimlig gräns. Och i ärlighetens namn skulle jag nog föredragit EVGA oavsett, Corsair är ju kände för Coil whine.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Så färgen skulle vara den avgörande faktorn? Låter som ett högst konstigt argument, visst det är inte semi-passivt men fläktkurvan ligger inom en rimlig gräns. Och i ärlighetens namn skulle jag nog föredragit EVGA oavsett, Corsair är ju kände för Coil whine.

om utseende är viktigt eller inte får var och en bestämma men jag skulle personligen inte vilja ha röda pci-e-kablar som förstör hela utseendet (om man inte råkar bygga en dator med rött färgtema). det skulle åtminstone få mig att köpa sleevade kablar som kanske är positivt beroende på hur man tittar på det, har lite svårt att motivera det med platta helsvarta kablar på hxi. ett cablemod-kit blir dock 950kr till.

väldigt individuellt vad man tycker är rimligt men jag tycker att 1000rpm i idle är fruktansvärt högt. hx1000i kommer upp i 1000rpm vid 900w och låter inte alls under 400w.

evgas g2-serie har även den problem med missljud, det är inget problem som bara gäller just corsair. även om enstaka exempel inte säger så mycket så är mitt hx750i helt knäpptyst både vad gäller fläkten och (bristen på) missljud. serien är helt enkelt lite dyrare och riktad mot folk som vill ha riktigt tysta nätaggregat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

om utseende är viktigt eller inte får var och en bestämma men jag skulle personligen inte vilja ha röda pci-e-kablar som förstör hela utseendet (om man inte råkar bygga en dator med rött färgtema). det skulle åtminstone få mig att köpa sleevade kablar som kanske är positivt beroende på hur man tittar på det, har lite svårt att motivera det med platta helsvarta kablar på hxi. ett cablemod-kit blir dock 950kr till.

väldigt individuellt vad man tycker är rimligt men jag tycker att 1000rpm i idle är fruktansvärt högt. hx1000i kommer upp i 1000rpm vid 900w och låter inte alls under 400w.

evgas g2-serie har även den problem med missljud, det är inget problem som bara gäller just corsair. även om enstaka exempel inte säger så mycket så är mitt hx750i helt knäpptyst både vad gäller fläkten och (bristen på) missljud. serien är helt enkelt lite dyrare och riktad mot folk som vill ha riktigt tysta nätaggregat.

Corsair har coil whine över hela serier medans hos EVGA är det på deras budget serie. Finns sleevade kablar att köpa på EVGA´s hemsida.

@versions: Eller varför inte ett http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=220-P2-1000-XR&fa... något dyrare, men klart värd varenda krona.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Corsair har coil whine över hela serier medans hos EVGA är det på deras budget serie. Finns sleevade kablar att köpa på EVGA´s hemsida.

@versions: Eller varför inte ett http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=220-P2-1000-XR&fa... något dyrare, men klart värd varenda krona.

hx1000i är helt enkelt effektivare, mycket tystare och har subjektivt snyggare kablar än g2 1000. om det är värt 200kr är upp till var och en.

vad gäller p2 1000 så är det ett fint semipassivt nätaggregat med en trevlig fläktkurva. nackdelen blir då att nätaggregatet kostar knappt 2500kr inkl. frakt jämfört med hx1000i som kostar 2100kr. kablarna är även röda på p2 1000 om det är något man stör sig på.

antar att du inte har några siffror för ditt påstående om spoltjut, det har åtminstone inte jag så jag kan bara gå på det jag har hört. jag inget minne av att läsa om klagomål på spoltjut på hxi-serien till skillnad från ax och axi. g2 som har ljud för sig har jag också läst en del om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

hx1000i är helt enkelt effektivare, mycket tystare och har subjektivt snyggare kablar än g2 1000. om det är värt 200kr är upp till var och en.

vad gäller p2 1000 så är det ett fint semipassivt nätaggregat med en trevlig fläktkurva. nackdelen blir då att nätaggregatet kostar knappt 2500kr inkl. frakt jämfört med hx1000i som kostar 2100kr. kablarna är även röda på p2 1000 om det är något man stör sig på.
http://tpucdn.com/reviews/EVGA/SuperNOVA_P2_1000/images/fan_speed.jpg

antar att du inte har några siffror för ditt påstående om spoltjut, det har åtminstone inte jag så jag kan bara gå på det jag har hört. jag inget minne av att läsa om klagomål på spoltjut på hxi-serien till skillnad från ax och axi. g2 som har ljud för sig har jag också läst en del om.

10års garanti är i mina ögon värda dessa 4-500kr extra. De röda kablarna kan man leva med så länge sleevingen är snygg.

Kan bara referera till vad jag läst om Corsair och choil whine, och sett till vad enheterna kostar skulle jag inte finna det acceptabelt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

10års garanti är i mina ögon värda dessa 4-500kr extra. De röda kablarna kan man leva med så länge sleevingen är snygg.

Kan bara referera till vad jag läst om Corsair och choil whine, och sett till vad enheterna kostar skulle jag inte finna det acceptabelt.

corsair brukar dock vara väldigt snälla med sin support så är det så farligt så får man förmodligen hjälp.

vad gäller garantin så är det trevligt med längre men någonstans betyder det inte så mycket. kommer man verkligen ha nätaggregatet i över sju år? för mig så är sju och tio samma sak, vore det tre och fem så hade det varit annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ducky715:

@versions:
@DaddyCoolSwe:

Tror jag kör på Define S, ser skitbra ut på alla plan.

Tack för svaren!

Om du inte redan hunnit välja chassi skulle jag rekommendera detta, http://www.inet.se/hitta?q=carbide+air+cube+540&sort=none&x=1...

Carbide air 540 cube, finns i vit/silver samt svar. Riktigt stilrent.

Beställde igår en väldigt snarlik dator som din, dock större ssd och icke SLI

Lycka till!

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5,Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD, Samsung SSD EVO 850-Series 500GB, EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär, Fractal Design Kelvin S24 240mm,Corsair Carbide Air 540 Cube Vit, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

corsair brukar dock vara väldigt snälla med sin support så är det så farligt så får man förmodligen hjälp.

vad gäller garantin så är det trevligt med längre men någonstans betyder det inte så mycket. kommer man verkligen ha nätaggregatet i över sju år? för mig så är sju och tio samma sak, vore det tre och fem så hade det varit annorlunda.

Har även läst att EVGA ska ha bra support. Målet är väl strömsnålare produkter oavsett om det är CPU:er eller grafikkort. Men nog sagt om det, vi har helt enkelt olika åsikter om tillverkarna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanmezia:

Om du inte redan hunnit välja chassi skulle jag rekommendera detta, http://www.inet.se/hitta?q=carbide+air+cube+540&sort=none&x=1...

Carbide air 540 cube, finns i vit/silver samt svar. Riktigt stilrent.

Beställde igår en väldigt snarlik dator som din, dock större ssd och icke SLI

Lycka till!

värt att nämna att det fattas fläktfilter för nätaggregatet i det där chassit så det kanske kan vara vettigt att investera i ett sådant.