Permalänk

Köpråd på ny gaming dator!

Hejsan,

Jag ska sätta ihop ett ny dator åt kusin och ville höra vad ni tycker om mina val.

CPU: AMD FX-8320 @ 4.3 GHz OC (Be-Quiet Pure Rock el. möjligtvis en vattenkylare)
GPU: Asus GeForce GTX 960 STRIX 4GB
Mobo: MSI 970 Gaming
RAM: 8GB Corsair Vengeance DDR3 @ 1600 MHz
SSD: Samsung 850 EVO 250 GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB
PSU: Cooler Master G650M 650W
Chassis: Corsair Carbide 100R
Chassis Fans: BitFenix Spectre 140mm

Vissa säger att en FX-8320 skapar en bottleneck på 960 och även 970, stämmer det? I så fall, varför?

Har ni förslag så lämna gärna med motivation.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

beroende på vad som ska spelas så kan en fx antingen vara ett bra eller ett dåligt val. fördelen med en core i5 är att den alltid är ett bra val.

gtx 960 är inte direkt någon dröm vad gäller pris/prestanda. vet att cdon sålde asus r9 290x för 2490kr för några dagar sedan men vet inte om det gäller fortfarande. här har du prestandaindex.

de där hårddiskarna är ganska högljudda. har för mig att 100r inte har vibrationsdämpning för hårddiskar heller men jag kan ha fel, så är ni kräsna med ljudnivå skulle jag rekommendera ett byte till en wd green.

Permalänk

Jo, problemet är bara att i5or är så jädra dyra. Kör själv en FX-8350 och den har fungerat riktigt bra med Corsair H80i.

Satt och funderade på ett 290x men de genererar så jädra mycket värme och ska vi ha mycket värme från en AMD processor med luftkylare och ett AMD kort så måste vi ha hög varv på många fläktar för bra luftflöde och det genererar extremt mycket ljud i ett chassi som inte är ljud isloerat.

Är de? Det står 2-4 dB på prisjakt. Är detta inkorrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeiKun:

Jo, problemet är bara att i5or är så jädra dyra. Kör själv en FX-8350 och den har fungerat riktigt bra med Corsair H80i.

Satt och funderade på ett 290x men de genererar så jädra mycket värme och ska vi ha mycket värme från en AMD processor med luftkylare och ett AMD kort så måste vi ha hög varv på många fläktar för bra luftflöde och det genererar extremt mycket ljud i ett chassi som inte är ljud isloerat.

Är de? Det står 2-4 dB på prisjakt. Är detta inkorrekt?

2-4db är inte rätt. Ett tyst rum har 20db eller ngt.

Ang datorn hade jag valt intel.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeiKun:

Jo, problemet är bara att i5or är så jädra dyra. Kör själv en FX-8350 och den har fungerat riktigt bra med Corsair H80i.

Satt och funderade på ett 290x men de genererar så jädra mycket värme och ska vi ha mycket värme från en AMD processor med luftkylare och ett AMD kort så måste vi ha hög varv på många fläktar för bra luftflöde och det genererar extremt mycket ljud i ett chassi som inte är ljud isloerat.

Är de? Det står 2-4 dB på prisjakt. Är detta inkorrekt?

Kör på en FX om ni vill, det är inte ett dåligt val. Spelar han dock CPU-bundna spel som inte trådar något bra, exempelvis WoW, så skulle t.om. en G3258 vara bättre.

Köp inte ett GTX 960 är bara mitt råd. Ni väljer en FX av prisskäl och kör sedan på ett av de minst prisvärda grafikkortet på marknaden. Kika på prisjakt om det finns något R9 280 eller något sådant för vettigt pris.

Ljudnivån behöver inte alls vara så farlig.

Ja, jag äger en 2TB Barracuda och kan av erfarenhet säga att det är en högljudd hårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com