Nvidia Shield går nu (3/6) att köpa i staterna

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield går nu (3/6) att köpa i staterna

http://shield.nvidia.com/store/android-tv

När borde man kunna förvänta sig att den anländer till Sverige?
Är förväntansfull på Nvidia GameStream.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Först till hösten kommer den till Sverige (läste jag någonstans)

Den fick ju ganska mycket kritik bla här på sweclockers när den presenterades i våras - men då jämfördes den som en konkurrent till spelkonsoller som Playstation 4 och Xbox One.

Ser man den istället som en mediaspelare (med extra möjlighet att spela något spel emellanåt) så är den mycket mer intressant enligt mig.

Det är exempelvis den första externa mediaspelaren godkänd för Netflix 4K

Recension:

http://www.anandtech.com/show/9289/the-nvidia-shield-android-...

Det finns redan specialversioner av Kodi med stöd för 4K och auto refreshrate:

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=228158

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=228361

Har beställt ett exemplar från Amazon.com

Permalänk

Jag ska införskaffa en sådan så fort jag får råd. Har ju redan en Shield Tablet & spelkontroll men har ingen bekväm upplevelse med att ansluta till TV'n pga TV'n ålderdom så när jag fick nys om denna beslöt jag mig för att sälja min tablet och skaffa en Android TV då den ändå bara kommer stå på TV-bänken. ***bort/moderator***

§9
Visa signatur

i9-10850K 3.60 GHz | Asus ROG STRIX Z490-F GAMING | Nvidia GeForce RTX 2080 Super OC 8GB | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 2x16GB | Samsung SSD 860 QVO 2TB | Samsung SSD 960 EVO 500GB M2 | Crucial MX500 500GB 2.5 | Corsair RM750X V2 | AOC 27G2SAE, HP Omen 27"

Permalänk
Medlem

Jag är helnöjd

Android TV är riktigt bra och med tanke på att den har hdmi-cec är det enkelt att styra runt med min TV:s fjärrkontroll.

SVT Play finns som beta för Android TV

Netflix fungerar fint i HD

Eftersom Kodi numera finns som en app i Google play är det enkelt att ladda ned, installera och uppdatera utan konstigheter.

Diverse spel är på gång

Nvidia Grid fungerar helt OK

Permalänk
Inaktiv

Skulle vara intressant att se om mjukvaran kunde köra på en vanlig PC!

Permalänk
Medlem

denna ser intressant ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Skulle vara intressant att se om mjukvaran kunde köra på en vanlig PC!

Exakt.

Och för mig är det totalt ointressant med denna typ av enhet. PC'n tillhandahåller ALLT jag behöver. Och 4k streaming via mitt ADSL? Nej tack.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon81912:

Skulle vara intressant att se om mjukvaran kunde köra på en vanlig PC!

Skrivet av kokkojambo:

Exakt.

Och för mig är det totalt ointressant med denna typ av enhet. PC'n tillhandahåller ALLT jag behöver. Och 4k streaming via mitt ADSL? Nej tack.

Vilken mjukvara? Android TV? Kodi? Nvidia Grid?

Att emulera enhetens operativsystem kommer vara väldigt tungt att göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken mjukvara? Android TV? Kodi? Nvidia Grid?

Att emulera enhetens operativsystem kommer vara väldigt tungt att göra.

Android TV, nvidia streaming etc. Det är inte alls tungt att emulera android.

Permalänk
Medlem

Pulver var köpte du den ifrån föresten?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@anon81912: Nej men om du väl skall nyttja all kraft som konsolen/enheten har så kommer det bli rejält med overhead att hantera på en x86 enhet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken mjukvara? Android TV? Kodi? Nvidia Grid?

Att emulera enhetens operativsystem kommer vara väldigt tungt att göra.

Sant. Och det vore iofs helt meningslöst också, då alla funktioner och appar som finns i Android finns till windows, Linux etc etc. Och om det inte finns, så fixar någon till det.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Skulle vara intressant att se om mjukvaran kunde köra på en vanlig PC!

Min tanke är att ha en liten, ljudlös, strömsnål mediaspelare vid TV:n som man även kan spela lite på.

Även om det skulle vara möjligt för en PC att emulera så blir den knappast liten, ljudlös och strömsnål.

Skrivet av HazZarD:

Pulver var köpte du den ifrån föresten?

Jag köpte min från Amazon.com och betalade 2350:- inklusive moms/frakt/tull.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Min tanke är att ha en liten, ljudlös, strömsnål mediaspelare vid TV:n som man även kan spela lite på.

Även om det skulle vara möjligt för en PC att emulera så blir den knappast liten, ljudlös och strömsnål.

Jag köpte min från Amazon.com och betalade 2350:- inklusive moms/frakt/tull.

@pulver Följde det med en svensk nätplugg eller får man köra med en reseadapter i vägguttaget?

Permalänk
Medlem

Nej, det följer inte med någon plugg.

Jag hade denna hemma:

Man kan köpa en "rese-adapter" på typ Clas Ohlson, Kjell.com, Teknikmagasinet eller liknande - exempelvis denna:

https://www.netonnet.se/art/telefongps/laddaresynkning/resead...

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Nej, det följer inte med någon plugg.

Jag hade denna hemma:

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_06_2015/post-14782-0-71947500-1435260408.jpg

Man kan köpa en "rese-adapter" på typ Clas Ohlson, Kjell.com, Teknikmagasinet eller liknande - exempelvis denna:

https://www.netonnet.se/art/telefongps/laddaresynkning/resead...

Precis en sån Skross adapter har jag!

Jag hoppas få hem min Shield imorgon.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen i EU som säljer denna ? har kollat lite på amazon uk men dom verkar inte skicka hit..

Permalänk
Medlem

Intressant att det poppar upp diverse spelkonsoler. Detta kanske inte är en typisk spelkonsol men jag tror att det kommer att bli svårt att konkurrera med Playstation ett tag framöver. Om man nu har det som målsättning så att säga... Tyckte att jag läste någonstans att Sony spås kunna konkurrera ut Microsofts och Nintendos marknadsandelar för att få monopol på konsolmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Finns det ingen i EU som säljer denna ? har kollat lite på amazon uk men dom verkar inte skicka hit..

Nej, den verkar endast finnas i USA än så länge.

Skrivet av Xhrone:

Intressant att det poppar upp diverse spelkonsoler. Detta kanske inte är en typisk spelkonsol men jag tror att det kommer att bli svårt att konkurrera med Playstation ett tag framöver. Om man nu har det som målsättning så att säga... Tyckte att jag läste någonstans att Sony spås kunna konkurrera ut Microsofts och Nintendos marknadsandelar för att få monopol på konsolmarknaden.

Personligen tycker jag inte att man ska se den som en spelkonsoll - jag ser den som en avancerad (Kodi) mediaspelare och snarare en konkurrent till AppleTV och Google Nexus Player - men Shield är betydligt kraftfullare och klarar exempelvis Netflix i 4K.

Att man även kan spela avancerade spel på den ser jag mest som en oväntad bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

snarare en konkurrent till AppleTV och Google Nexus Player

För att vara en konkurrent till ATV & Nexus Player behöver den ha ett jämförbart pris, inte kosta 4 gånger så mycket.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

@Killbom: Nej men om du väl skall nyttja all kraft som konsolen/enheten har så kommer det bli rejält med overhead att hantera på en x86 enhet.

Fast Android går att köra på x86 också, det finns en del enheter som har Atom exempelvis.

Skrivet av MatteN:

För att vara en konkurrent till ATV & Nexus Player behöver den ha ett jämförbart pris, inte kosta 4 gånger så mycket.

Tja, eller så kostar den mer för att man får så mycket mer. PS TV är hyfsat jämförbar dock och den är ganska mycket billigare. Inte alls lika kraftfull och den kan bara streama spel från en PS4 vilken man väl ändå har inkopplad i teven liksom, men för en andra TV så kan det vara nice. Shield kräver ju nVidia-kort på pc:n om man ska kunna streama från den dock. Mediastödet är väl bättre i Shield också.

Permalänk
Medlem

Ett pris på 4-4,5k i Sverige med tull, moms, frakt mm innebär att du kan köpa en PS4 & ATV för samma pengar.
Lägg på ett par hundra och du har en PS4 & en Nexus Player.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

För att vara en konkurrent till ATV & Nexus Player behöver den ha ett jämförbart pris, inte kosta 4 gånger så mycket.

Det var därför jag var noga med att skriva att det var min egna personliga åsikt - inte att det faktiskt låg till på det sättet

Angående priset - bas-varianten i USA kostar 199$ vilket brukar innebära ett pris i Sverige på typ 1995:- (men vad blir kan vi ju inte veta idag)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snajk:

Fast Android går att köra på x86 också, det finns en del enheter som har Atom exempelvis.

Absolut. Men det gör inte att denna enheten blir lätt att emulera för det.
Tänk på att alla spel som finns tillgängliga är ARM-komplierade för Shield-produkterna. De har även drivrutiner skrivna till sig kompilerade med ARM-instructionsets.

Att emulera 256 Maxwellkärnor + en fläskig ARM CPU på x86 är inte lätt. Det kräver även ofta Cache-coherrency då x86 fundementalt fungerar annorlunda med annan minneshantering. T ex så töms alla register generellt sett efter utförd instruktion i CISC processorerna (x86) medan ARM är en RISC processor som kräver direkt tömning via en instruktion som körs.

Sedan snackar vi även om att även korta CISC instruktioner är längre än RISC att utföra i cycler räknat.

Ett bra exempel är Dolphin emulatorn för Wii som är rakt av helt en trådad. Det går inte att emulera deras arkitektur och system med en x86 snabbare med två x86 kärnor.

Att det finns x86 Android gör ingen skillnad då koden du vill köra är ARM kompilerad.

Besväret med att koden måste vara komplierad för en specifik arkitektur är t ex anledningen till att alla appar som finns för Android ARM kanske inte är tillgänglig på Android x86 och vice versa. Samma fenomen finns på Windows Phones/RT mot Windows x86 (ModernUI) där inte alla appar finns cross-plattform.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

bas-varianten i USA kostar 199$ vilket brukar innebära ett pris i Sverige på typ 1995:- (men vad blir kan vi ju inte veta idag)

Och hur många är intresserade av den med 16 GB lagring som inte går att byta ut?
Proversionen med 500 Gb landar på närmare 4500 kr med alla avgifter till Sverige, som sagt, lägg på mindre än 500 kr och du har en PS4 OCH en Nexus Player.
Nej, priset måste nog ner en bra bit om den ska konkurrera (och problemen måste lösas).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Och hur många är intresserade av den med 16 GB lagring som inte går att byta ut?

Jag
Kör med ett 64Gb microSD kort och det fungerar fint.

Om man vill kan man ansluta en extern hårddisk utan problem.

Jag ser den (som sagt) framförallt som en mediaspelare där jag spelar upp en filmer/TV med Kodi som hämtas från en NAS, streamar Netflix, SVTPlay mm.

Nvidia Grid fungerar utan större hårddisk.

Spelar SNES och Mame som inte behöver något utrymme att prata om.

Det är ju när för att ladda hem flera "stora" spel samtidigt från Google Play man behöver en riktigt stor hårddisk, men eftersom spelen finns köpta i ditt konto kan du ju radera dem när du spelat klart och ladda hem dem senare igen utan problem.

Skrivet av MatteN:

Nej, priset måste nog ner en bra bit om den ska konkurrera (och problemen måste lösas).

Konkurrera med vad ? Spelkonsoller ?

Och vad är det för problem du pratar om ? den rullar på klockrent

Nvidia har ju utlovat stöd för HD-ljud i en uppdatering och (med undagtag för VidOn) är det ju ingen annan android-spelare som har stöd för det i Kodi ännu.
Stöd för 23.976 kan möjligtvis komma också, men jag ser det inte som ett stort problem nu när den har auto refreshrate.

Permalänk
Medlem

var beställde du? ska antagligen köpa en!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

var beställde du? ska antagligen köpa en!

Har skrivit det högre upp: Jag köpte min från Amazon.com och betalade 2350:- inklusive moms/frakt/tull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Har skrivit det högre upp: Jag köpte min från Amazon.com och betalade 2350:- inklusive moms/frakt/tull

jo jag såg nu att amazon sålde den själva trodde du hade köpt från någon återförsäljare på amazon

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut. Men det gör inte att denna enheten blir lätt att emulera för det.
Tänk på att alla spel som finns tillgängliga är ARM-komplierade för Shield-produkterna. De har även drivrutiner skrivna till sig kompilerade med ARM-instructionsets.

Att emulera 256 Maxwellkärnor + en fläskig ARM CPU på x86 är inte lätt. Det kräver även ofta Cache-coherrency då x86 fundementalt fungerar annorlunda med annan minneshantering. T ex så töms alla register generellt sett efter utförd instruktion i CISC processorerna (x86) medan ARM är en RISC processor som kräver direkt tömning via en instruktion som körs.

Sedan snackar vi även om att även korta CISC instruktioner är längre än RISC att utföra i cycler räknat.

Ett bra exempel är Dolphin emulatorn för Wii som är rakt av helt en trådad. Det går inte att emulera deras arkitektur och system med en x86 snabbare med två x86 kärnor.

Att det finns x86 Android gör ingen skillnad då koden du vill köra är ARM kompilerad.

Besväret med att koden måste vara komplierad för en specifik arkitektur är t ex anledningen till att alla appar som finns för Android ARM kanske inte är tillgänglig på Android x86 och vice versa. Samma fenomen finns på Windows Phones/RT mot Windows x86 (ModernUI) där inte alla appar finns cross-plattform.

Jo självklart. Min tanke var att ingen väl vill köra Android på en PC för att spela spelen till Android utan i så fall för exempelvis media-appar eller så, spel på PC är ju så mycket bättre liksom. Jag var också skeptisk till Android på x86 när det kom för några år sedan men det verkar inte ha varit några större problem varken med appkompatibilitet eller att processorn är mer krävande.

Appar till Android är inte kompilerade för ARM om Android körs på x86 vad jag förstår utan de kompileras vid installation (eller körning) efter den arkitektur som finns.