Permalänk
Medlem

mITX-gamingburk, tips?

Tjenamors, som rubriken planerar jag att bygga en gamingburk av den mindre varianten, just nu har jag en full-tower PC med ett R9 290, 16 gb ram i 2400Mhz, i7 4770k 3.5 ghz, samt ett Asus Z87-A som då kommer behöva bytas ut mot ett mITX, jag har ingen bra koll på mITX-moderkort och chassin, skulle gärna behöva lite tips.

Har kollat på InWin 901 - http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168111084...
Har dessutom kollat på detta moderkortet - http://www.inet.se/produkt/1902652/asus-z97i-plus-mitx

Jag undrar om ni har några andra tips? Kylning? vatten eller luft?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Tackar, har kollat på det men är inte intresserad av BitFenix.

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/6909777/fractal-design-node-304

Jag skulle köra på ett node 304. In win chassit verkar lite överprisat i mina ögon. Dessutom är fractal chassit mer stilrent och till synes mindre.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

En mITX burk som känns väldigt lovande är Cooltek W1. Något större en gemene ITX burk, men finns i princip inga begränsningar vad gäller PSU längd, grafikkortslängd, CPU-kylarhöjd etc.
Samt att det finns rätt bra kylningsmöjligheter.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Om du har pengar till det, NCASE M1. Extremt bra chassi.

Permalänk
Medlem

NCASE M1 är bland det mest kompakta och snyggaste mITX burkarna i mitt tyckte, tyvärr så kostar det därefter också. Själv kör jag för tillfället på ett Obsidian 250D, stilrent chassi som är "lätt" att arbeta i. Frågan du måste ställa dig själv är dock om du ska gå på ett ATX nätagg eller SFX.

Permalänk
Medlem

Lian Li har trevliga chassin, kan däremot vara svåra att få tag på i Sveriga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Lian Li har trevliga chassin, kan däremot vara svåra att få tag på i Sveriga.

Absolut! Lian li PC-O5(s) är riktigt jävla snygg, men även den kostar rätt mycket.

Permalänk
Medlem

Lite väl saftigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

En mITX burk som känns väldigt lovande är Cooltek W1. Något större en gemene ITX burk, men finns i princip inga begränsningar vad gäller PSU längd, grafikkortslängd, CPU-kylarhöjd etc.
Samt att det finns rätt bra kylningsmöjligheter.

Tackar!!! ser mycket bra ut, ska kolla mer på det garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du har pengar till det, NCASE M1. Extremt bra chassi.

Skrivet av fromis:

NCASE M1 är bland det mest kompakta och snyggaste mITX burkarna i mitt tyckte, tyvärr så kostar det därefter också. Själv kör jag för tillfället på ett Obsidian 250D, stilrent chassi som är "lätt" att arbeta i. Frågan du måste ställa dig själv är dock om du ska gå på ett ATX nätagg eller SFX.

Har kollat en del på NCASE M1 och de är otroligt frestande, men rätt dyra också. Får se hur mycket pengar jag kan skrapa ihop i sommar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Frågan du måste ställa dig själv är dock om du ska gå på ett ATX nätagg eller SFX.

Eftersom jag har en R9 290 som drar rätt mycket är det nog smartast att köra ATX, eller vad tror du? går det bra med SFX? isåfall vilken PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscur:

Jag undrar om ni har några andra tips? Kylning? vatten eller luft?

Jag kör just ett Asus Z97i plus mITX som du var inne på i ett Node 304 och är väldigt nöjd med båda.

Hade även rum för en Be Quiet Dark Rock 3 för att hålla temperaturen/ljudet nere. Det enda svåra var att hitta ett bra nätagg som var tillräckligt kort men CM V550S passade perfekt för det. Lite knepigt att få in alltsamman med ett fullstort grafikkort men det får man ju räkna med med mITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av den:

Jag kör just ett Asus Z97i plus mITX som du var inne på i ett Node 304 och är väldigt nöjd med båda.

Hade även rum för en Be Quiet Dark Rock 3 för att hålla temperaturen/ljudet nere. Det enda svåra var att hitta ett bra nätagg som var tillräckligt kort men CM V550S passade perfekt för det. Lite knepigt att få in alltsamman med ett fullstort grafikkort men det får man ju räkna med med mITX

Tack för infon! Har själv kollat på Noctua DH-D14 (som också är 160 mm), känns som luft är bättre i ett mITX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscur:

Eftersom jag har en R9 290 som drar rätt mycket är det nog smartast att köra ATX, eller vad tror du? går det bra med SFX? isåfall vilken PSU?

Jag har ett 600W SFX nätagg i mitt NCASE, driver det mesta. Har du en större låda som har plats med ATX finns det ju ingen anledning att ta ett SFX dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har ett 600W SFX nätagg i mitt NCASE, driver det mesta. Har du en större låda som har plats med ATX finns det ju ingen anledning att ta ett SFX dock.

tror du det skulle funka med mina specs, skrev dem i första inlägget ^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscur:

tror du det skulle funka med mina specs, skrev dem i första inlägget ^

Ja, 600W räcker till typ allt så länge man kör single GPU kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, 600W räcker till typ allt så länge man kör single GPU kort.

tack för hjälpen! Frågan är ju hur jag ska göra med mitt R9 290 då jag har referenskylare på, tror du jag behöver göra något åt det? här kommer frågor i överflöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscur:

Frågan är ju hur jag ska göra med mitt R9 290 då jag har referenskylare på, tror du jag behöver göra något åt det?

Allt beror ju på vilket chassi du väljer.

Nästan alla mITX chassin, förutom de som är så stora att man lika gärna kan ta mATX, har någon inbyggd begränsning. I Node 304 t.ex måste du ha ett väldigt kort nätagg, ~140 mm om jag minns rätt vilket utesluter många av de vanligt rekommenderade. Jag var inne på ett corsair carbide air 240 men valde bort det då det inte sväljer breda (inte längden, utan bredden som säger stopp!) grafikkort, även om det nu är ett mATX chassi.

Men generellt ska inte referenskylare va ett problem i mITX, nästan en fördel då de ofta har sämre möjligheter till att få ett bra luftflöde, så bara välkommet att grafikkortet blåser sin varmluft direkt ut ur chassit. Så om du hittills inte haft något problem med referenskylarens nackdelar (ljudnivå etc.) så borde det funka lika bra i fortsättningen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscur:

tack för hjälpen! Frågan är ju hur jag ska göra med mitt R9 290 då jag har referenskylare på, tror du jag behöver göra något åt det? här kommer frågor i överflöd.

Beror helt på chassit. I de flesta riktiga mITX chassin (dvs inte chassin som är så stora att de borde vara mATX) brukar max grafikkortslängd ligga runt 267 mm (kan dock få in något större med lite våld i vissa), i NCASE går större in med ett SFX nätagg dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror helt på chassit. I de flesta riktiga mITX chassin (dvs inte chassin som är så stora att de borde vara mATX) brukar max grafikkortslängd ligga runt 267 mm (kan dock få in något större med lite våld i vissa), i NCASE går större in med ett SFX nätagg dock.

Jag tänkte mer på kylningen av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscur:

Jag tänkte mer på kylningen av det.

Nu är väl referenskylaren inte super på 290 korten vad kommer ihåg? Men en kylare som blåser ut ur chassit är bra i ett litet chassi för att få bort värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu är väl referenskylaren inte super på 290 korten vad kommer ihåg? Men en kylare som blåser ut ur chassit är bra i ett litet chassi för att få bort värmen.

ja de är lite halvdanna men jag har inte haft några problem med temperaturen tidigare.