Är det vanligt att man svettas/blir varmt i rummet efter ett tag när man har haft på datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Är det vanligt att man svettas/blir varmt i rummet efter ett tag när man har haft på datorn?

Tja!

Jag bara undrar lite om det alltid är så eller om det är att mina fläktar inte kan hantera värmen i datorn?
Är det något man ska vara uppmärksam eller kan ni också få det varmt i rummet oavsett om ni har bra fläktar eller inte? Dock så tycker jag dom låter lite mkt också, vet ej vilka fläktar det är dock. Kan ju också vara HDD (har ej lyssnat).

Fractal Design Define R5, Z170 Pro Gaming, i7 6700K @ 4Ghz, be quiet! Pure Rock, GTX 1070, Corsair 16GB DDR4 @ 2133MHz, EVGA Supernova G2 750W, Samsung 850 Evo @ 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KTH, Datateknik
Registrerad
Jun 2011

@Ollwee: Jodå, blir rätt jäkla varmt även här, speciellt på sommaren. Speciellt på kvällen då jag har ett fönster riktat mot väst. Lösningen - öppna fönstret och dra igång bordsfläkten

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Arc | Asus P8P67 Pro B3 | Intel i5 2500k @ 3.3 Ghz | Corsair Vengeance 8GB CL9 @ 1600 Mhz | Asus GTX580 Direct CU II | Antec Kühler H20 620 | 5 TB HDD | 128 GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W7
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | W8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

@Ollwee: Äsch, gör som mig och slå ut väggen och ersätt den med en 20000mm fläkt så blir det kallt

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2003

Blir det varmt i rummet gör väl datorns fläktar sitt jobb, det är väl övrigt ventilation som borde ses över.
Ladda ner HW monitor för att kolla datorns temperaturer.

Intel Core i5-3570K @ 4,3ghz | Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 16GB | Intel SSD 330 Series 60GB, Seagate Barracuda Green 2TB | MSI Z77A-G43 | Fractal Design R4 White | Silver Power SP-SS850 850W | Corsair H80i | Dell U2414H | Qpad MK-70 | QPAD 5K Pro | Qpad QH-90 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Ollwee:

Tja!

Jag bara undrar lite om det alltid är så eller om det är att mina fläktar inte kan hantera värmen i datorn?
Är det något man ska vara uppmärksam eller kan ni också få det varmt i rummet oavsett om ni har bra fläktar eller inte? Dock så tycker jag dom låter lite mkt också, vet ej vilka fläktar det är dock. Kan ju också vara HDD (har ej lyssnat).

Mängden värmen som genereras av datorn förändras inte av vilka fläktar man använder. Det enda de gör är att transportera värmen inifrån chassit ut till rummet, så det är väl ett gott tecken att rummet blir varmare.

:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Nov 2007

När jag bodde hemma och mitt sovrum var på 6-7 kvadrat så blev det varmt i rummet om jag hade dörren stängd och datorn igång...

Men det är inte så konstigt om datorn drar 800 W i full load och den står i ett litet rum. I min lägenhet nu märks det inte på temperaturen om datorn är igång eller inte.

Skrivet av djnaden:

@Ollwee: Äsch, gör som mig och slå ut väggen och ersätt den med en 20000mm fläkt så blir det kallt

Schysst med 20 meters-fläkt

P67A-GD65 | 2600K | GTX580 SLI | NH-D14 | 4x4GB @ 1600MHz 9-9-9-24 | Vertex 3 120GB | Newton R2 800W | NZXT H2

Dell U2711 | Logitech Illuminated + QPad MK-85 | QPad 5K | QPad CT Large | Sennheizer PC360 | Logitech Extreme 3D Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Ollwee:

Tja!

brukar bli 33c i mitt rum på sommare XD

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012

Datorns kylsystem flyttar endast datorns värme till luften i ditt rum. Blir det varmt i rummet fungerar din dator precis som den ska.

Men för att den varma luften inte ska värma din kropp så måste du öka ventilationen i rummet eller installera AC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Ollwee:

Tja!

men..alltså en fläkt kyler inte... Allt den gör är att flytta luft. Du kan ha fläktar som flyttar 4124124214 ton med luft per sekund i ditt rum och det skulle inte bli varmare/kallare än en vanlig fläkt.

Chassie: Phantek Enthoo Evolv ATX
CPU:6700K i 4.85ghz 1,44V. //// 16 GB DDR4 HYPERX 3000MHZ CL15 GPU:Nvidia Palit Jetstream 1080@2150mhz Core///850WCoolermaster
Chassie: Phantek Enthoo Evolv ATX
CpuKylare: NZXT Kraken x62
Skärm: 24" Benq 144hz //24" Asus 60hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Ollwee:

...bara undrar lite om det alltid är så eller om det är att mina fläktar inte kan hantera värmen i datorn?

Det är nog precis vad den gör om den skyfflar ut all värme från processor och grafikkort

I min lilla datorhörna blir det snabbt 25°C (c:a 12°C ute) när min dator går på tomgång. Närmare 27°C om jag spelar och över 30°C om jag slår på servern

Gissa om det blir varmt en solig sommardag (hint: >35°) Problemet som kommer senare är överhettning och BSOD när inget kall luft tillförs och det varam far runt, runt, runt....

...vem behöver en bastu?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö/Kalmar
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Ollwee:

"också få det varmt i rummet oavsett om ni har bra fläktar eller inte?"

Spelar ingen roll vilka fläktar man har, en fläkt kan inte kyla luften.

På sommaren får jag ha fönstret konstant öppet för att inte dö. Idag har jag inte spelat ngt och ligger nu på 24,9 grader på rummet och 12,7 utomhus. Rummet är väll 6x5 kvadratmeter(?). När jag spelar så öppnar jag fönstret och kör igång fläkten i fönstret som blåser in kall luft i rummet, ligger då runt 30 grader på rummet. Allt stängt (dörr och fönster) så stiger tempen bara Vart uppe på 33-35 ngngång tror jag innan jag öppnat dörren och fönstret och dratt igång fönsterfläkten, golvfläkten och takfläkten Takfläkten brukar snurra på lägsta under typ hela sommaren. Har sol mot fönstret mellan 11 och 23 typ ._.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->20TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Felix:

När jag bodde hemma och mitt sovrum var på 6-7 kvadrat så blev det varmt i rummet om jag hade dörren stängd och datorn igång...

Men det är inte så konstigt om datorn drar 800 W i full load och den står i ett litet rum. I min lägenhet nu märks det inte på temperaturen om datorn är igång eller inte.

Fräsigt som fan, dock så blir det kallt som satan på vintern men men man kan inte ha allt

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av djnaden:

Fräsigt som fan, dock så blir det kallt som satan på vintern men men man kan inte ha allt

Har man krav på bra ventilation så har man...

P67A-GD65 | 2600K | GTX580 SLI | NH-D14 | 4x4GB @ 1600MHz 9-9-9-24 | Vertex 3 120GB | Newton R2 800W | NZXT H2

Dell U2711 | Logitech Illuminated + QPad MK-85 | QPad 5K | QPad CT Large | Sennheizer PC360 | Logitech Extreme 3D Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Extremaz:

Spelar ingen roll vilka fläktar man har, en fläkt kan inte kyla luften.

På sommaren får jag ha fönstret konstant öppet för att inte dö. Idag har jag inte spelat ngt och ligger nu på 24,9 grader på rummet och 12,7 utomhus. Rummet är väll 6x5 kvadratmeter(?). När jag spelar så öppnar jag fönstret och kör igång fläkten i fönstret som blåser in kall luft i rummet, ligger då runt 30 grader på rummet. Allt stängt (dörr och fönster) så stiger tempen bara Vart uppe på 33-35 ngngång tror jag innan jag öppnat dörren och fönstret och dratt igång fönsterfläkten, golvfläkten och takfläkten Takfläkten brukar snurra på lägsta under typ hela sommaren. Har sol mot fönstret mellan 11 och 23 typ ._.

Nu tänker jag komma med ett galet och tokigt förslag, vänd på fönsterfläkten så att den blåser ut genom fönstret istället för in.
För när den blåser in genom fönstret så trycker du in luft i rummet och den varma luften far ut i resten av bostaden. Vänder du fläkten så den blåser ut genom fönstret så kommer du blåsa ut den varma luften i den stora läskiga världen utanför.

"Det är alltid enklare att säga att man mår bra, än att förklara varför man har ett inre helvete"
1000:de inlägget effektivt avklarat, nu kan jag trakassera forumet som vanligt igen efter en månads uppehåll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mullsjö
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Litenskit:

Nu tänker jag komma med ett galet och tokigt förslag, vänd på fönsterfläkten så att den blåser ut genom fönstret istället för in.
För när den blåser in genom fönstret så trycker du in luft i rummet och den varma luften far ut i resten av bostaden. Vänder du fläkten så den blåser ut genom fönstret så kommer du blåsa ut den varma luften i den stora läskiga världen utanför.

Det där låter väl inte alls som en bra idé, då bidrar man ju till den globala uppvärmningen och isen på polerna smälter ännu fortare!

(Hint: it's a joke)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

@Felix: Exakt! Jag har en liknande modell fast i rosa och lite mindre.

*Skämt om att amd-gpu's är varma och behöver den fläkten här*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Ja, att det blir varmt när man spelar är ett vanligt problem eftersom de flesta hur ej har AC i sverige. På sommaren är det jobbigt som fasen.

i7 6700K | Z170 Pro Gaming | 2133Mhz 16GB | GTX 980Ti | 2x SSD 250+256GB | WD 1,5TB | Fractal 1000W | Cosmos II | XSPC Raystorm | EK Titan X + Backplate | EK D5 | EK res/top | EK 360mm | Alphacool 240mm | BenQ XL2420T | Logitech G502 | CM Storm Quickfire Rapid-I

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Ja det är naturligt att det blir varmt, speciellt om man har dörren stängd eller dåligt ventilationsdrag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ingenmansland
Registrerad
Apr 2014

Då är jag inte ensam Räcker ju med några timmars spelande så luktar rummet unket... Ännu värre var det när jag hade 2x GTX 470 i datorn, behövde köra med fönstret öppet, och få i mig frisk luft *blä*!

Who ya gonna call ?
- GHOSTBUSTERS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är nog precis vad den gör om den skyfflar ut all värme från processor och grafikkort

I min lilla datorhörna blir det snabbt 25°C (c:a 12°C ute) när min dator går på tomgång. Närmare 27°C om jag spelar och över 30°C om jag slår på servern

Gissa om det blir varmt en solig sommardag (hint: >35°) Problemet som kommer senare är överhettning och BSOD när inget kall luft tillförs och det varam far runt, runt, runt....

...vem behöver en bastu?

Är ju så det ska vara.
Körde ett lan mitt i sommaren för nå år sen. Gick över 40c inne på rummet(där stannade den termometern) =D
Var kring 30c ute i skuggan och just över 30c i resten av lägenheten
Inga BSOD problem men viss throttling på några av systemen.

Skrämmande om det faktiskt finns folk här som inte fattar hur värmen från datorn fungerar.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stochkolm/Oslo
Registrerad
Mar 2014

Har liknande problem, suttit med ~34-35grader som värst. Har nog aldrig kommit på en lösning, värsta är att rummet inte har ett fönster.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Sep 2013

Jag har ofta fönstret öppet även när jag sover.
Det är väldigt normalt att rummen blir varmt, beställde en luftrenare och ett bordfläkt iallafall de skulle blir varmare, men så varmt är de inte.
Jag har tittat på AC men dom är stora och dyra.

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av djnaden:

*Skämt om att amd-gpu's är varma och behöver den fläkten här*

Fast på vintern gör det ju inget, då får de gärna ligga på 95C om de så vill

Arcadia: Asus M5A97 PRO | AMD Phenom II X6 1100T | 8GB 1600Mhz DDR3 | Gigabyte HD 7950 Windforce 3X | Samsung 840 EVO 120GB | 3TB Seagate | SB Audigy | ASUS VG248QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av TheBodyLotion:

Har liknande problem, suttit med ~34-35grader som värst. Har nog aldrig kommit på en lösning, värsta är att rummet inte har ett fönster.

Lel, har du ett rum utan fönster? Det låter mer som en skrubb än ett rum hehe.

i7 6700K | Z170 Pro Gaming | 2133Mhz 16GB | GTX 980Ti | 2x SSD 250+256GB | WD 1,5TB | Fractal 1000W | Cosmos II | XSPC Raystorm | EK Titan X + Backplate | EK D5 | EK res/top | EK 360mm | Alphacool 240mm | BenQ XL2420T | Logitech G502 | CM Storm Quickfire Rapid-I

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

I vinter har jag inte behövt använda någon mer värmekälla i datorrummet än datorn, elementen har inte varit igång alls aftersom det varit en så pass mild vinter.
Ja en dator med kringutrustning värmer rätt mycket, i mitt fall drar det runt 500w i tomgång när man räknar in monitorer och ljudsystem.
Skulle jag dessutom få för mig att skriva ut och spela musik för fullt och lasta datorn till max så ligger elförbrukningen på närmare 4 kilowatt vilket är högre än hela husets medeleffektbehov

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005

Låter som dålig ventilation.

Så mycket värme avger väl inte datorn.

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Har ganska dålig blodcirkulation, speciellt efter ett par timmar framför datorn. Att det blir varmt är bara bra

Data
| Corsair 540 | MSI Z97 GAMING 7 | FD Newton R3 1000W | i7 4790K | 2xEVGA Geforce GTX 980 Ti SC+ | G.Skill Ares 16GB 1600MHz | Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Felix:

20 meters fläktar borde ju sitta som standard i de flesta chassin idag. tycker det är dåligt annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Felix:

Dock så kan man max kör ~330 RPM med en 20 meters fläkt.