Permalänk
Medlem

Nice. Får en att nästan att ångra att jag slängde radiatorn till min Antec 520 efter att den läkt vid pumpen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Mer sånt här, saknar alla skabbiga ghetto mod byggen. Visst blir det fint när man köper men 0 uppfinnings rikedom eller fantasi. Här finns allt.
Funderar ibland själv på ett lite skabbigare system med en bil kylare eller liknande för extrem kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"Perfekt åtkomst för att fylla reservoaren."

Där brast det

Det där har jag tänkt på... Har du någon video eller forumpost där man kan se en fungerande kranvatten-lösning?

Nä.. Digitalbilder på den tiden var oljemålningar som man scannat 😉

Tänk en sån där maskin som folk har i Norrland som man kokar ehh.. Hostmedicin i.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nä.. Digitalbilder på den tiden var oljemålningar som man scannat 😉

Tänk en sån där maskin som folk har i Norrland som man kokar ehh.. Hostmedicin i.

Jag hittade denna sköna annars: https://www.thebuehls.com/pool_cooling/

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

... fick upp ögonen för vad det faktiskt (inte) behöver kosta.
Å andra sidan... gratis block och radiatorer gör ju sitt till.

Precis. Det är kylblock och konvektor som oftast drar upp kostnaden eller kräver dyra verktyg för att tillverka.

En billig metod att kyla vattnet är annars att leda det ut i ett perforerat rör varifrån det kan strila ner, en till två meter fritt fall eller längs en kedja, till en balja varifrån man tar det tillbaka in i loopen. Användes förr för att kyla stationära motorer. Nackdelen är att det kräver en ganska stark (och därför dyr) vattenpump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är nog helt klart en grej som går under "don't try this at home".

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm... okej då.
Jag får väl ta delarna till jobbet och försöka där istället

Kul bygge iaf @Phille11552
Det är en sådan sak man gör med en dator som... ja, "blivit över"

Hade varit kul om någon kan ge tips på en hyfsad pump när ni hittat nån. Tänkte själv leka med en gammal maskin och liknande, men ville hitta en "vettig" pump att bygga på.

Skrivet av Olle P:

Precis. Det är kylblock och konvektor som oftast drar upp kostnaden eller kräver dyra verktyg för att tillverka.

En billig metod att kyla vattnet är annars att leda det ut i ett perforerat rör varifrån det kan strila ner, en till två meter fritt fall eller längs en kedja, till en balja varifrån man tar det tillbaka in i loopen. Användes förr för att kyla stationära motorer. Nackdelen är att det kräver en ganska stark (och därför dyr) vattenpump.

Svåra är ju GPUn. Att hitta ett block som kyler vettigt där.

CPU AIO finns det ju tom fungerande för 300kr, typ, så tom icke fungerande AIO 240 radiatorer där bör kunna gå att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Svåra är ju GPUn. Att hitta ett block som kyler vettigt där.

Inte alls. Finns gott om generella GPU-kylblock på marknaden, exempelvis den här. Några kylflänsar på minnen och VRM så är man klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Inte alls. Finns gott om generella GPU-kylblock på marknaden, exempelvis den här. Några kylflänsar på minnen och VRM så är man klar.

Nice.
Ska ha den i åtanke, för jag ville leka med en gammal maskin... och typ ett 290

Permalänk
Medlem

Gav ett gott skratt, men kul idé! 5/5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahaha! Bland det epigaste men samtidigt det bästa jag sett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Precis. Det är kylblock och konvektor som oftast drar upp kostnaden eller kräver dyra verktyg för att tillverka.

En billig metod att kyla vattnet är annars att leda det ut i ett perforerat rör varifrån det kan strila ner, en till två meter fritt fall eller längs en kedja, till en balja varifrån man tar det tillbaka in i loopen. Användes förr för att kyla stationära motorer. Nackdelen är att det kräver en ganska stark (och därför dyr) vattenpump.

Det var väldigt vanligt för ett antal år sedan, att använda något som kallades bong-kylare till sin vattenkylda dator.
Du kan komma under ambient på vattnet med en sådan.

Fungerar nog även för att odla legionella mm i.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Frugal innovation! Älskar det. Men jag hade inte låtit det sitta i min egen burk.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

@sp4ceRock3r: Bygget överlevde i cirka ett år som sekundär rigg åt min vän. Dock bytte vi ut pumpen till en gjort för vattenkylning då det inte gick att vara i samma rum som Biltema pumpen. Sorry för sent svar men har inte sett kommentarerna förrän nu.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz GPU: EVGA SC ACX 2.0 Geforce GTX 980 Moderkort: Asus Maximus VII Hero Z97 RAM: Corsair Vengeance LP 16GB @ 1600Mhz SSD: Corsair SandForce 120GB, Intel 430 Series 120GB PSU: Evga Supernova G2 750W Chassi: Corsair 600T Vit Kylning: Custom vattenkylning 240mm + 120mm radiator