Kylning för HDD

Permalänk

Kylning för HDD

Jag har en fundering angående kylning för mina två WD Green som sitter i min dator. Behöver man egentligen någon kylning till dem?

I vanliga chassin sitter ju diskarna vid fronten bakom insugs-fläktar så där får dom ju bra med kylning. I mitt fall sitter diskarna bakom moderkortsplåten och det finns en 80mm fläktplats för kylning där jag satt en fläkt (men den låter även med 7v-motstånd). Behöver man det egentligen? Tror ärligt talat inte att diskarna blir särskilt varma. Vad är max temp för att de inte ska dö i förtid?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Vad har du för temp idag?

Permalänk
Rekordmedlem

Diskar ska helst inte gå för kallt eftersom lagren verkar slitas hårdare då, lagom varmt typ 30-40 C och stabil temp verkar vara hälsosamt för hdder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har en fundering angående kylning för mina två WD Green som sitter i min dator. Behöver man egentligen någon kylning till dem?

I vanliga chassin sitter ju diskarna vid fronten bakom insugs-fläktar så där får dom ju bra med kylning. I mitt fall sitter diskarna bakom moderkortsplåten och det finns en 80mm fläktplats för kylning där jag satt en fläkt (men den låter även med 7v-motstånd). Behöver man det egentligen? Tror ärligt talat inte att diskarna blir särskilt varma. Vad är max temp för att de inte ska dö i förtid?

Här finner du svar på dina frågor

Hard Drive Temperature – Does It Matter?

WD Caviar Green Series Disti Spec Sheet

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag tror de klarar rätt hög temp. Kolla mitt galleri på mitt gamla skräckbygge där grafikkort och hdd tar i varandra. Satt ingen fläkt vid dom diskarna och dom snurrar fortfarande på lika bra!

Permalänk
Medlem

Som @mrqaffe säger, så är 30-40 grader ett bra riktmärke. Jag håller diskarna i min server på den nivån med fläktkylning och en fläktkontroller.

WD Green borde inte bli särskilt varma dock. Ta en titt med lämpligt program, t.ex. CrystalDiskInfo.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Det där ger inte hela sanningen även om det i sig är korrekta uppgifter, temperaturvariationer ökar slitaget pga materialens storleksförändringar men tempen är troligen betydligt stabilare där än den är för en hemanavändare, diskar i en tempkontrollerad serverhall som dessutom förmodligen jobbar konstant kommer att uppnå arbetstemp och ligga på den tempen rätt stabilt vilket minskar slitaget jämfört med hemmiljö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av zsebbez:

Vad har du för temp idag?

Runt 40 grader vid långa skrivningar. Tror max vad jag sett är runt 42.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där ger inte hela sanningen även om det i sig är korrekta uppgifter, temperaturvariationer ökar slitaget pga materialens storleksförändringar men tempen är troligen betydligt stabilare där än den är för en hemanavändare, diskar i en tempkontrollerad serverhall som dessutom förmodligen jobbar konstant kommer att uppnå arbetstemp och ligga på den tempen rätt stabilt vilket minskar slitaget jämfört med hemmiljö.

Just därför jag inte förstår varför folk säger att det sliter mer på en HDD att sitta i en serverhall än hemma hos privatperson. Överlever den hemanvändaren, överlever den hallen också där de har de bästa förhållandena.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Runt 40 grader vid långa skrivningar. Tror max vad jag sett är runt 42.

Skickades från m.sweclockers.com

Regel för mig har alltid varit under 50 grader så är allt grönt. Du kan som sagt lägga ner hjärta och själ på att de ska ha perfekt 33,487 graders temp (överdrivet btw), men det påverkar mest livslängden om de står igång 24/7. Även om du håller perfekt temp, så kommer de dö av något annat istället innan tempen blir problem normalt.

40-42 grader är mer än nog inom marginal för en hårddisk, även om det kanske inte är perfekt så ska det fungera bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Just därför jag inte förstår varför folk säger att det sliter mer på en HDD att sitta i en serverhall än hemma hos privatperson. Överlever den hemanvändaren, överlever den hallen också där de har de bästa förhållandena.

Regel för mig har alltid varit under 50 grader så är allt grönt. Du kan som sagt lägga ner hjärta och själ på att de ska ha perfekt 33,487 graders temp (överdrivet btw), men det påverkar mest livslängden om de står igång 24/7.
40-42 grader är mer än nog inom marginal för en hårddisk, även om det kanske inte är perfekt så ska det fungera bra.

Tempen är bättre i en serverhall, men där blir det ofta sämre med avseende på ljud och vibrationer i stället

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

34-36 är helt okej för hårddiskar

över 40 och då får du nog fixa luftflödet

Permalänk
Medlem

kyler mina hårddiskar med vatten, fungerar väldigt bra, men antar att du inte är ute efter det. men kyler även några stycken utan nån kylning, dem utan är väl några grader varmare bara.

någon extra fläkt eller så borde duga fint

Permalänk
Skrivet av swepiz:

kyler mina hårddiskar med vatten, fungerar väldigt bra, men antar att du inte är ute efter det. men kyler även några stycken utan nån kylning, dem utan är väl några grader varmare bara.

någon extra fläkt eller så borde duga fint

Får man fråga hur du vattenkyler dina hårddiskar? Finns det kylblock till det?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Får man fråga hur du vattenkyler dina hårddiskar? Finns det kylblock till det?

yes, det finns kylblock, mitt kylblock rymmer 4 hårddiskar (mekaniska altså). har också kylplattor emellan som kyler underdelen lite
kylblocket kyler ju sidorna av hårddiskarna