Kylning för HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Kylning för HDD

Jag har en fundering angående kylning för mina två WD Green som sitter i min dator. Behöver man egentligen någon kylning till dem?

I vanliga chassin sitter ju diskarna vid fronten bakom insugs-fläktar så där får dom ju bra med kylning. I mitt fall sitter diskarna bakom moderkortsplåten och det finns en 80mm fläktplats för kylning där jag satt en fläkt (men den låter även med 7v-motstånd). Behöver man det egentligen? Tror ärligt talat inte att diskarna blir särskilt varma. Vad är max temp för att de inte ska dö i förtid?

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2013

Vad har du för temp idag?

Spänning i vardagen - Bada med din brödrost
- Mattis, El och Energi-programmet

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Diskar ska helst inte gå för kallt eftersom lagren verkar slitas hårdare då, lagom varmt typ 30-40 C och stabil temp verkar vara hälsosamt för hdder.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har en fundering angående kylning för mina två WD Green som sitter i min dator. Behöver man egentligen någon kylning till dem?

I vanliga chassin sitter ju diskarna vid fronten bakom insugs-fläktar så där får dom ju bra med kylning. I mitt fall sitter diskarna bakom moderkortsplåten och det finns en 80mm fläktplats för kylning där jag satt en fläkt (men den låter även med 7v-motstånd). Behöver man det egentligen? Tror ärligt talat inte att diskarna blir särskilt varma. Vad är max temp för att de inte ska dö i förtid?

Här finner du svar på dina frågor

Hard Drive Temperature – Does It Matter?

WD Caviar Green Series Disti Spec Sheet

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Jag tror de klarar rätt hög temp. Kolla mitt galleri på mitt gamla skräckbygge där grafikkort och hdd tar i varandra. Satt ingen fläkt vid dom diskarna och dom snurrar fortfarande på lika bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Som @mrqaffe säger, så är 30-40 grader ett bra riktmärke. Jag håller diskarna i min server på den nivån med fläktkylning och en fläktkontroller.

WD Green borde inte bli särskilt varma dock. Ta en titt med lämpligt program, t.ex. CrystalDiskInfo.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det där ger inte hela sanningen även om det i sig är korrekta uppgifter, temperaturvariationer ökar slitaget pga materialens storleksförändringar men tempen är troligen betydligt stabilare där än den är för en hemanavändare, diskar i en tempkontrollerad serverhall som dessutom förmodligen jobbar konstant kommer att uppnå arbetstemp och ligga på den tempen rätt stabilt vilket minskar slitaget jämfört med hemmiljö.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av zsebbez:

Vad har du för temp idag?

Runt 40 grader vid långa skrivningar. Tror max vad jag sett är runt 42.

Skickades från m.sweclockers.com

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av mrqaffe:

Det där ger inte hela sanningen även om det i sig är korrekta uppgifter, temperaturvariationer ökar slitaget pga materialens storleksförändringar men tempen är troligen betydligt stabilare där än den är för en hemanavändare, diskar i en tempkontrollerad serverhall som dessutom förmodligen jobbar konstant kommer att uppnå arbetstemp och ligga på den tempen rätt stabilt vilket minskar slitaget jämfört med hemmiljö.

Just därför jag inte förstår varför folk säger att det sliter mer på en HDD att sitta i en serverhall än hemma hos privatperson. Överlever den hemanvändaren, överlever den hallen också där de har de bästa förhållandena.

Runt 40 grader vid långa skrivningar. Tror max vad jag sett är runt 42.

Skickades från m.sweclockers.com

Regel för mig har alltid varit under 50 grader så är allt grönt. Du kan som sagt lägga ner hjärta och själ på att de ska ha perfekt 33,487 graders temp (överdrivet btw), men det påverkar mest livslängden om de står igång 24/7. Även om du håller perfekt temp, så kommer de dö av något annat istället innan tempen blir problem normalt.

40-42 grader är mer än nog inom marginal för en hårddisk, även om det kanske inte är perfekt så ska det fungera bra.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Paddanx:

Just därför jag inte förstår varför folk säger att det sliter mer på en HDD att sitta i en serverhall än hemma hos privatperson. Överlever den hemanvändaren, överlever den hallen också där de har de bästa förhållandena.

Regel för mig har alltid varit under 50 grader så är allt grönt. Du kan som sagt lägga ner hjärta och själ på att de ska ha perfekt 33,487 graders temp (överdrivet btw), men det påverkar mest livslängden om de står igång 24/7.
40-42 grader är mer än nog inom marginal för en hårddisk, även om det kanske inte är perfekt så ska det fungera bra.

Tempen är bättre i en serverhall, men där blir det ofta sämre med avseende på ljud och vibrationer i stället

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2014

34-36 är helt okej för hårddiskar

över 40 och då får du nog fixa luftflödet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2010

kyler mina hårddiskar med vatten, fungerar väldigt bra, men antar att du inte är ute efter det. men kyler även några stycken utan nån kylning, dem utan är väl några grader varmare bara.

någon extra fläkt eller så borde duga fint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av swepiz:

kyler mina hårddiskar med vatten, fungerar väldigt bra, men antar att du inte är ute efter det. men kyler även några stycken utan nån kylning, dem utan är väl några grader varmare bara.

någon extra fläkt eller så borde duga fint

Får man fråga hur du vattenkyler dina hårddiskar? Finns det kylblock till det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2010

Får man fråga hur du vattenkyler dina hårddiskar? Finns det kylblock till det?

yes, det finns kylblock, mitt kylblock rymmer 4 hårddiskar (mekaniska altså). har också kylplattor emellan som kyler underdelen lite
kylblocket kyler ju sidorna av hårddiskarna