Vad gör du med din RPi?

Permalänk
Medlem

Vad gör du med din RPi?

Jag skulle vilja vet hur Raspberry pi:n kommer till användning hos er.
Själv så har man precis börjat med musicbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Jag skulle vilja vet hur Raspberry pi:n kommer till användning hos er.
Själv så har man precis börjat med musicbox.

Vad kan man göra/bygga med en raspberry pi2? är en bra början kanske, finns mycket bra info.

Och sist men inte minst Visa upp din Raspberry Pi där många visar sin Pi och hur dom agerar. Finns mycket bra att läsa där med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Finns väl några trådar om ämnet?
Min kör Kodi. Kommer till hösten köpa en Rpi2 som ska köra RasPlex istället.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@skog1s: var mest intresserad av vad folk använder sina pi:s till, dvs mjukvaran men jag tar mig ett kik där tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Finns väl några trådar om ämnet?
Min kör Kodi. Kommer till hösten köpa en Rpi2 som ska köra RasPlex istället.

aa har sett många trådar om vad man kan göra med en pi men jag har inte sett en tråd där folk skriver vad de använder själva.

Permalänk
Medlem

Min agerar HTPC i sovrummet med Openelec.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Min agerar HTPC i sovrummet med Openelec.

vad är skillnaden mellan den och kodi? eller är det kodi?`

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

vad är skillnaden mellan den och kodi? eller är det kodi?`

Den bygger på kodi så det är ingen större skillnad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

vad är skillnaden mellan den och kodi? eller är det kodi?`

Skrivet av bärplockaren:

Den bygger på kodi så det är ingen större skillnad.

Det är väl helt enkelt så att openelec är en färdigbyggd kopia utav ubuntu/debian eller liknande där kodi redan finns installerat m.m. Inget speciellt egentligen, mer än att man slipper installera Kodi (och drivrutiner?) själv!

Det är onekligen trevligt för människor som inte vill sätta sig in i linux speciellt mycket, eller om man är lite lat. *host*

Själv föredrar jag Plex över Kodi numera, det fungerar så underbart bra om man har flera olika klienter i hushållet. Det är synd att det inte finns någon openelec version av Ubuntu/Debian+Plex Home Theatre.

Jag har sätt folk som kör Pi2 som en Plex Media server också, men det är nog rekommenderat att undvika transcoding i så fall (inte tillräckligt med kraft helt enkelt)

Permalänk
Medlem

Kör som många andra OSMC (KODI) på min RPI, lite små laggigt i menyerna men 1080p h.264 rullar hur fint som helst. Betydligt bättre köp än en AppleTV enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det är väl helt enkelt så att openelec är en färdigbyggd kopia utav ubuntu/debian eller liknande där kodi redan finns installerat m.m. Inget speciellt egentligen, mer än att man slipper installera Kodi (och drivrutiner?) själv!

Det är onekligen trevligt för människor som inte vill sätta sig in i linux speciellt mycket, eller om man är lite lat. *host*

Själv föredrar jag Plex över Kodi numera, det fungerar så underbart bra om man har flera olika klienter i hushållet. Det är synd att det inte finns någon openelec version av Ubuntu/Debian+Plex Home Theatre.

Jag har sätt folk som kör Pi2 som en Plex Media server också, men det är nog rekommenderat att undvika transcoding i så fall (inte tillräckligt med kraft helt enkelt)

Du kör inte plex i kodi? Har inte sett någon ren plex för rpi (iofs inte letat) bara sett RasPlex för pi2 som verkar jävligt bra
Så rullar min atm iaf. PMS på en FreeNas VM på servern i signature

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Du kör inte plex i kodi? Har inte sett någon ren plex för rpi (iofs inte letat) bara sett RasPlex för pi2 som verkar jävligt bra
Så rullar min atm iaf. PMS på en FreeNas VM på servern i signature

Nej, testade en gång men det var väldigt krångligt att få in add-on på min Boxee Box som tvärvägrar köra Plex utav självklara anledningar, gav senare upp hehe. Men visst, det fungerar ju med DLNA delning från mediaspelaren och sedan lägga till det som källa i Kodi, vilket är helt ok trots allt.

Själv kör jag min PMS i en vanlig Ubuntu server, har inte direkt den till något annat så har skippat VM-delen, hehe. Det är nog den äldsta datorn jag har med en Athlon X2 250 på 3.0ghz - men kan iaf transcoda en 1080p filmström (blir ju inte speciellt ofta då det mest är när jag kollar via mobilen)

Permalänk
Medlem

Mina två stor som servrar till en del saker som lagring, databas, rss, chatt, webbsidor. har även varit e-post på dom.

Permalänk
Medlem

Har min som en controller med domoticz för att tända/släcka lampor kolla temperatur m.m

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

RasPi fungerar bra. Mitt projekt säckade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Jag skulle vilja vet hur Raspberry pi:n kommer till användning hos er.
Själv så har man precis börjat med musicbox.

Har en Raspberry pi B+ som torrentbox, och en extern hårddisk kopplad till den som alla filer landar hos.
använder Deluge som torrent klient.
Visst så kanske det inte laddar ner så snabbt men den kan stå på 24/7 och den är energi snål

EDIT: den används lagligt

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en PI igång som kör apache server och loggar temperaturen utanför fönstret. Hade en PI som HTPC ett tag men nu har jag en "vanlig" dator vid TV istället, tyckte inte det var något fel på PIen men vill kunna spela lite i vardagsrummet.

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av djwalle:

[...] tyckte inte det var något fel på PIen men vill kunna spela lite i vardagsrummet.

Re: detta och OP, kan tipsa om Moonlight. Har du en PC med Geforce ur 600-serien eller senare kan du med hjälp av Moonlight streama dina spel till Pi. Kan eventuellt vara lite att pilla med för att få igång det, men sen fungerar det förvånansvärt bra.

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=78&t=65878

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ingenting ännu, men planerar att göra något sånt här under semestern: http://www.mkcastor.com/2014/01/02/pipad-build/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Har min som en controller med domoticz för att tända/släcka lampor kolla temperatur m.m

du har inte lust och slänga upp lite bilder på hur du har kopplat allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

du har inte lust och slänga upp lite bilder på hur du har kopplat allt?

Kan göra det imorgon. Vet dock inte hur mycket det kommer att säga dig då det är en arduino som är kopplad via usb till pi som tar emot/skickar data till andra arduino sensorer. Allt jag byggt ihop hittills är taget från mysensors.org

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Min agerar en allt-i-allo.

Bootar RetroPie, men därifrån kan jag starta både desktop (Raspbian) och Kodi.

Fungerar nästan smärtfritt. I RetroPie måste jag använda min spelkontroll för att navigera i menyerna, hade önskat det gick bra med tangentbordet också.
Men det finns säkert någon lösning på det jag inte hittat än bara.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av cider123:

Själv föredrar jag Plex över Kodi numera, det fungerar så underbart bra om man har flera olika klienter i hushållet. Det är synd att det inte finns någon openelec version av Ubuntu/Debian+Plex Home Theatre.

http://www.rasplex.com/

Har kört det nu i ett par månader och det fungerar klockrent (rpi2).
HDMI-CEC o.s.v funkade OOB för mig iaf och den tuggar i sig videoströmmar på ~40Mbit utan att klaga.

I övrigt håller jag på med ett jobbrelaterat projekt där Rpi2 ska få agera basen i ett styrsystem som kommunicerar via Canbus & TCP/IP.
Det är riktigt bra krut i den plattan måste jag säga.

Såg att det redan var tipsat om ... så går det när man inte läser hela tråden
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Min agerar en allt-i-allo.

Bootar RetroPie, men därifrån kan jag starta både desktop (Raspbian) och Kodi.

Fungerar nästan smärtfritt. I RetroPie måste jag använda min spelkontroll för att navigera i menyerna, hade önskat det gick bra med tangentbordet också.
Men det finns säkert någon lösning på det jag inte hittat än bara.

menar du att du kan köra olika saker utan att behöva byta minneskort? dvs att du kör linux när du känner för det sen så kan du byta till retro spel. Om det fungerar hur gör man då?

Permalänk
Medlem

Använder min till att köra Octopi (Octroprint) för att styra min Pusa i3 3D printer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

menar du att du kan köra olika saker utan att behöva byta minneskort? dvs att du kör linux när du känner för det sen så kan du byta till retro spel. Om det fungerar hur gör man då?

Berryboot.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Berryboot.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

menar du att du kan köra olika saker utan att behöva byta minneskort? dvs att du kör linux när du känner för det sen så kan du byta till retro spel. Om det fungerar hur gör man då?

Ajjemän! Jag har bara ett 8Gb minneskort och kör allt därifrån.

Först installerade jag Raspbian (NOOB), och sedan RetroPie såhär.
Därefter installerade jag KODI via "Experimental packages" (tror jag det heter), MEN jag såg sedan att Raspbian redan hade KODI installerat.

När allt är installerat och klart, får man gå in i RetroPie-menyn och sätta att den ska boota RetroPie, inte Raspbian.
Dessutom får man lägga in ett menyval i RetroPie-menyn som jag döpte till LXDE för att stänga ner emulationstation och dra igång Raspbian (har tappat bort länken tyvärr).

Detta är min första linuxburk, så jag är helt ny på detta men har följt några guider på nätet.

Dessutom finns Ultimate Raspbian där någon gjort en image med desktop + RetroPie + Kodi, men den lyckades jag aldrig få igång.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Ajjemän! Jag har bara ett 8Gb minneskort och kör allt därifrån.

Först installerade jag Raspbian (NOOB), och sedan RetroPie såhär.
Därefter installerade jag KODI via "Experimental packages" (tror jag det heter), MEN jag såg sedan att Raspbian redan hade KODI installerat.

När allt är installerat och klart, får man gå in i RetroPie-menyn och sätta att den ska boota RetroPie, inte Raspbian.
Dessutom får man lägga in ett menyval i RetroPie-menyn som jag döpte till LXDE för att stänga ner emulationstation och dra igång Raspbian (har tappat bort länken tyvärr).

Detta är min första linuxburk, så jag är helt ny på detta men har följt några guider på nätet.

Dessutom finns Ultimate Raspbian där någon gjort en image med desktop + RetroPie + Kodi, men den lyckades jag aldrig få igång.

Går det köra på detta vis då:
Jag använder min pi som bluetooth spelare, och till för att öppna/låsa dörren samtidigt? fungerar det?

Permalänk
Medlem

Kör Domoticz för styrning av hemmet(in progress) på en Pi2 och Volumio för musik på en vanlig Pi. Lär väl bli en till snart med Kodi

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se