i5 4690k 86°c ej överklockad vid full load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Du kanske läser det som 3898, men det står 3998.

Jag ser klart och tydligt att det är en 9:a och inte en 8:a, men eftersom att Intel inte specificerat mer exakt än 3.9GHz skulle det lika gärna kunna vara 3.998. Fast det låter rätt drygt att de inte skulle skriva 4GHz direkt istället. Frågan är då om allt verkligen är inställt på standard? Jag har för mig att även turbo ska gå att stänga av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Jag ser klart och tydligt att det är en 9:a och inte en 8:a, men eftersom att Intel inte specificerat mer exakt än 3.9GHz skulle det lika gärna kunna vara 3.998. Fast det låter rätt drygt att de inte skulle skriva 4GHz direkt istället. Frågan är då om allt verkligen är inställt på standard? Jag har för mig att även turbo ska gå att stänga av.

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt det är mitt fel jag har skrivit fel första gången och sedan kopierat klocken eftersom den såg ut att vara samma.
Det är 3899Mhz som den klockar upp sig själv till. Då måste det vara intels egna boost.

Har efter att jag ändrat till default i bios och stängt av TPU nu kört den lite längre i prime95 inga 24h men lite längre för att se om tempen stiger mycket mer. Fick upp den i 73 grader när den enbart använder Intels egna överklockning. Jag tycker det låter väldigt högt.

Så vad tror vi att det kan vara? Tanken var först att överklocka den runt 4-4600Mhz. Men det kan jag glömma för tillfället.
Fläktarna fungerar bra. Det är ett Fractal define R2 med 4 chassi fläktar och 2 på Evo 212 kylarn.
Bak och upp är ut. fram och under är in.
Främre på kylarn är in och bakre ut.

Hoppas någon har tips på vad som kan vara fel.

Permalänk
Medlem

"Hello guys i just Oc my i5 4690k to 4.7ghz and 1.35 V with a CM hyper 212 Evo in the stress test with prime95 my max temp is 60C and with Aida64 is 50C, im checking the temps with the Asus Ai 3 suite, my mobo is a asus Z97-k, are those temps ok? and is 1.35v a good volt? for a 24/7 use"

Första jag hittade för att få en referens. Tycker det låter osannolikt att det skall vara så stor skillnad på temperatur. när jag inte ens börjat med att öveklocka min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikbol:

"Hello guys i just Oc my i5 4690k to 4.7ghz and 1.35 V with a CM hyper 212 Evo in the stress test with prime95 my max temp is 60C and with Aida64 is 50C, im checking the temps with the Asus Ai 3 suite, my mobo is a asus Z97-k, are those temps ok? and is 1.35v a good volt? for a 24/7 use"

Första jag hittade för att få en referens. Tycker det låter osannolikt att det skall vara så stor skillnad på temperatur. när jag inte ens börjat med att öveklocka min.

Alla CPU:er är olika som tidigare användare har påpekat.
Kan vara så att du har fått en dålig TIM (Kylpastan mellan IHS:en och CPU:n) vilket kan lösas med en såkallad "Delid".
Har själv gjort detta på min 4790k som även den fick höga temps men med custom-loop och fick då mycket bättre resultat.
Sen ska du helst skippa Prime95 på Haswell / Haswell Refresh CPU:er (Den senaste versionen i alla fall. Använder mig själv av version 26.6 vilket ska vara lindrigare) då den senaste versionen kortfattat ökar volten.

Tänk på att Haswell CPU:er rent generellt blir relativt varma och att din kylare inte direkt kommer leda bort all denna värme, utan då kommer du förmodligen behöva en bättre kylare helt enkelt. Men att du uppnår dessa temps vid standardvärden är helt klart konstigt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Alla CPU:er är olika som tidigare användare har påpekat.
Kan vara så att du har fått en dålig TIM (Kylpastan mellan IHS:en och CPU:n) vilket kan lösas med en såkallad "Delid".
Har själv gjort detta på min 4790k som även den fick höga temps men med custom-loop och fick då mycket bättre resultat.
Sen ska du helst skippa Prime95 på Haswell / Haswell Refresh CPU:er (Den senaste versionen i alla fall. Använder mig själv av version 26.6 vilket ska vara lindrigare) då den senaste versionen kortfattat ökar volten.

Tänk på att Haswell CPU:er rent generellt blir relativt varma och att din kylare inte direkt kommer leda bort all denna värme, utan då kommer du förmodligen behöva en bättre kylare helt enkelt. Men att du uppnår dessa temps vid standardvärden är helt klart konstigt.

Jo börjar ana mig till att jag inte fått en höjdar processor. Men som sagt jag kommer ju inte ens igång med en överklockning innan jag tycker att den är för varm. Med delid menar du att jag skall byta till en annan pasta?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog vid detta skede bett om ett par extra ögon. Kanske från någon kompis så även denna är insatt i ämnet och har bra datorkunskaper, eller någon vänlig själ här på SweC som bor i närheten.
Ibland är det klokare att slå ihop två huvuden.
Det är så otroligt lätt att man missar någonting minimalt, men som kan vara av stor betydelse.
Ibland måste man få ett nytt perspektiv på det hela. Någon annan kanske ser något som du har missat? Kanske någon BIOS inställning som du inte har tänkt på?
Jag tvivlar absolut inte på dina datorkunskaper, men jag vet själv hur lätt det är att missa något, även om jag har hållt på i 12+ år så kan jag missa en kabel här eller där utan att tänka på det.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikbol:

Jo börjar ana mig till att jag inte fått en höjdar processor. Men som sagt jag kommer ju inte ens igång med en överklockning innan jag tycker att den är för varm. Med delid menar du att jag skall byta till en annan pasta?

Delid är när man tar bort själva "locket" (Lid) för att antingen byta pasta eller köra utan lock, för att få bättre kontakt mellan processor och kylare

Permalänk
Medlem

som en liten referens så är min överklockad till 4.1Ghz på 1.193 volt. (volt på auto i bios)
den blir efter 1 timme i prime95 73C som max. (bara orginal fläkten på "silent" läge)
Chassit är Bitfenix Prodigy med endast 1 fläkt inkopplad.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Känner tyvärr ingen som ens byggt sin egen dator. Tror tyvärr inte dem kan hjälpa mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken version av prime95 använder du? Senaste versionerna har lagt till avx instruktioner som gör att haswell cpuer blir mycket varmare i prime95 än vid vanlig användning som spel o det mesta andra scenarior där avx inte används. Det ska vara version 26.6 av prime95 som inte använder avx.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mark501:

Vilken version av prime95 använder du? Senaste versionerna har lagt till avx instruktioner som gör att haswell cpuer blir mycket varmare i prime95 än vid vanlig användning som spel o det mesta andra scenarior där avx inte används. Det ska vara version 26.6 av prime95 som inte använder avx.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Man ska inte använda prime med haswell. Kommer ej ihåg varför. Aida64 är det som gäller.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Precis. Man ska inte använda prime med haswell. Kommer ej ihåg varför. Aida64 är det som gäller.

Ok skall ge aida64 ett försök. Har senaste versionen av prime95.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikbol:

Körde Prime igen och får nästan identiskt resultat.

Prime95 kan inte användas för att stresstesta processorer som är haswell eller nyare.

De lurar processorn att trycka i enormt mycket extra spänning för att de skapar overkligt tunga beräkningar. Skippa helt prime95 och IBT, stresstesta istället med cinebench eller aida64.

Det är mycket mer verklig belastning och den faktiska temperaturen du kommer uppnå vid tung belastning.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Prime95 är ju inte rekommenderat att använda för Haswell processorer.
Nåogt med AVX2 har jag för mig.
Köra Aida64 istället.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag har precis som TS en nyinstallerad 4690k + CM evo 212 i ett FD define R5 så jag körde lite tester som jämförelse. Processorn ej överklockad och turboboost på 3.9GHz

Med prime95 version 28.4 small FFT testet landade max temp på 75 grader efter 5-10 min. Samma test med prime95 v26.6 gick inte max temp över 62 grader. I aida64 stannar temp också på 62. Och ca 60 grader eller strax under har jag hittils haft som max vid normal 100% cpu användning. T.ex testar jag nu WCG i 100% cpu belastning på alla fyra kärnor och efter 30 minuter har temperaturen inte gått över 59 grader.

Så jag känner mig iaf ganska lugn med de temperaturerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mark501:

Jag har precis som TS en nyinstallerad 4690k + CM evo 212 i ett FD define R5 så jag körde lite tester som jämförelse. Processorn ej överklockad och turboboost på 3.9GHz

Med prime95 version 28.4 small FFT testet landade max temp på 75 grader efter 5-10 min. Samma test med prime95 v26.6 gick inte max temp över 62 grader. I aida64 stannar temp också på 62. Och ca 60 grader eller strax under har jag hittils haft som max vid normal 100% cpu användning. T.ex testar jag nu WCG i 100% cpu belastning på alla fyra kärnor och efter 30 minuter har temperaturen inte gått över 59 grader.

Så jag känner mig iaf ganska lugn med de temperaturerna

Jag laddade ner Aida64 extreme trial och körde ett stability CPU test. Efter 30min så var mitt max 54 grader.
Volten på max 1,193 V och klocken på 3899Mhz.

Så borde det vara säkert att börja överklocka nu och köra Aida64 testen efter det?

Permalänk
Medlem

Då jag aldrig använt Aida64 innan vill jag bara vara säker på att jag gör rätt. jag väljer:

System stability test. Sedan bockar jag endast i stress CPU och trycker på start. CPU går till 100% och jag tittar på temperaturerna på både HWmonitor och Aida64 statistics. Båda visar samma.

Permalänk
Medlem

Ta med FPU och chache också när du kör aida64, säkert system memory också.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Mer referens

4690K @ 4,8 1.277V >> 73C (Aida64 15minuter)

NZXT H440 med ThermalRight TrueSpirit140
Alla fläktar satta till Silent mode

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Min 4690K ej rört nåt i bios, bara volt till manuel. Aida 64 går mest mellan 57-59 grader ibland 62 på 10min stres med volten på 1,048v går den stabilt med hyper evo 212 i deta rätt trånga chassi SilverStone Precision PS07B med 4 hdd´s och alla fläktar på low.
Ska no försöka överklocka den sen och se vart man hamnar

chassi https://www.inet.se/produkt/6901533/silverstone-precision-ps0...

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2