Permalänk
Medlem

Tankar runt min costum loop?

Värme källor:
i7 4790k. 770GTX-2Gb
Kylning:
Alphacool 280x30mm (Tak) -> 280x60mm (Front).
Noctua 140mm 2000rpm-PWM fläktar efter radiatorerna.

Loopen:
Pump -> GPU -> CPU -> 30mm(Top-Exhaust) -> 60mm(Front-inlet) -> Pump.

Primära syftet var att få en "helt tyst dator".
Sekundärt vill jag givetvis kunna dra på mer än original.

Har kört i ett år nu, igår uppgraderade jag med 30mm radiatorn och tog bort fläkt nr fem ur chassiet. (Bak)
Passade på att ta hem lite temp sensorer m.m. så jag bätre kan hålla koll på temps.

Frågor:
1. Kör Furmark och GPUn planar ut på 50fps och 50 grader. Verkar vara något tak där på 50fps? Att tempen planar ut kan jag förstå, då fläktarna rampar upp enligt fördeffinerad kurva. De styrs av moderkortet med PWM. (ASUS Sabertooth Z97 Mark-1)
Jag fattar inte varför den planar vid sagda värden? en GPU skall ju palla över 100 grader?

2. Prime-95 drar upp CPU i 60 grader enligt ASUS Termal radar-2. (68-71 enligt CoreTemp64) det tycker jag å andra sidan är lite högt, otrimmat?
Sensorer före/efter front radiatorn säger att luften är ca 8 grader varmare efter passerat radiatorn.
Mina nya vatten temp sensorer sitter på inlopp på första och utlopp på andra radiatorn, så jag ser bara delta över båda radiatorerna. (Ser inte mening med att bara hålla koll på en radiator?)
Har inget fix värde på delta, då moderkortet reglerar fläktarna hela tiden. Men jag har inte sett delta på över 1,5 grader.
Provade att köra både Prime95 och furmark samtidigt idag. Båda sprintar på nästan likandant (Samtidigt?). Furmark behövde en stund extra på sej att få upp flåset på GPUn bara. Sedan samma, ca 50 grader / 50fps.. CPU gick upp till 62 grader. (Efter en kvarts körning, båda programmen.)
Om man tänker att båda programmen är designade att köra respektive på 100%, förstår jag inte hur man kan köra båda samtidigt med nästan identiska resultat?

3. Köpte ett par temp sensorer som sitter som en förlängare på ca 10mm satte dem på in(1) och ut(2) på radiatorerna för att kunna få ett delta.
Båda visar samma temp vid kall start, (Den ena vill visa Farenheit ibland, iriterande) men när man kört en stund, visar utloppet några tiondelar varmare temp, än inloppet??? (Vattnet borde ju vara kallare efter radiatorerna, tycker jag!) Är ena mätaren kaiko, eller är det ett för mej okänt fenomen som uppstår i vissa situationer? Just nu visar de 35,7C respektive 36,2. (Delta på en halv grad.)

Alla tips o idéer uppskattas.

EDIT: Mobil kamera bilder från gårdagens bygge. Temp sensor panelerna sitter tillfälligt med stripes, ifall de är bra, skall jag tillverka en konsoll och fästa dem ordentligt, just nu får detta duga...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

1. Kör inte furmark, det finns inbyggda begränsningar från tillverkarna som lägger band på korten. Kör Valley eller Heaven, det ger bra/bättre load-temperaturer.

2 Låter normalt. 4790k landar på dem temperaturerna 60-70c med vattenblock i tortyrprogram. Dålig "tim" mellan ihs och kärna tyvärr (har en också).

Det ska inte vara något stort delta före och efter radiatorerna. Vattnet kan ta upp så ofantligt mycket energi per volymenhet att ett par 100w bara ökar temperaturen med några grader. Jämfört med luft som är jämförelsevis uselt på att ta upp energi per volymenhet (där av 1,5° vs 8° delta).

3. Det är förmodligen inte de bästa mätarna som går att finna. +-0,5° skillnad är acceptabelt tycker jag. Förövrigt behöver du inte mer än en mätare för hela loopen egentligen och sätt den efter radiatorerna om du vill styra på ingående vattentemp.

Specific värmekapacitet här kan du läsa på lite om du vill veta lite mer om varför deltat över radiatorn för luften kan vara 10° när vattnet bara ökar med typ 2° (hittade på lite siffror)

Citat:

Värmekapacitiviteten hos ett ämne kan beskrivas som den mängd energi som går åt för att värma upp ett kilogram av ämnet en grad.
Vatten 4,181 Joule/Kg
Luft 1,00 Joule/Kg

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Tack för tips o info.
Provade båda programen du nämnde, får i alla fall samma resultat. 50fps och knappt 50 grader..

Att köra dubbla temp givare, med varsin display, var mest en rolig grej. Jag är ganska säker att kylningen räcker.
Luft tempen ser jag med givare som följde med moderkortet, funderar på hur man kan komma så nära vattnet som möjligt med dem? För att i slutändan ersätta dessa Phoya givare jag har nu.

Viste ni att vatten vid 20 grader Celcius, har sex gånger högre viskositet, än vatten precis under kokpunkten?
Det är anledningen till att vatten kylning fungerar i paralell koplade slingor, tex vid SLI. Så snart vattnet i en slinga blir lite varmare, flyter det lite lättare där, och mera vatten väljer den vägen, det kortet får lite mer kylning, och ballansen är återstäld.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Det blir inte så stor skillnad på in/ut temperaturer då det jämnas ut i hela loopen så det är helt normalt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Dubbla givare för att se delta, var en flopp! Alldeles för stor spridning på mätarna...
Skall plocka bort givaren på ingående till kylarna väldigt snart. För jag har skaffat lite saker som skall in i bygget.

Rörskärare, avgradare och rörbock för 12mm rör.

10 st " EK solid tube fittings.

Samt två 2000mm längder med kromade koppar rör.
Allt är hemma, så nu gäller det bara att hitta en lucka när man vill vara utan datorn en heldag?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Byte slang till rör.

Läcksökning.

Taskiga mobil bilder. Men man kan ändå se hur det blev.

Phoya temp givaren skall demonteras.
Jag hade tänkt göra en riktig backplate till den, men då de inte fungerar som de borde, tänker jag leva utan.
Köpte två. (För att se delta) Den ena dippar ner o visar 0.4c grader ibland. Så den är redan urtagen. Denna andra vill inte visa celcius, bara farenheit. så den kommer demonteras nästa gång jag skall göra nått med loopen. 300kr åt skogen, rekomenderar inte sådanna!
(Sitter en knapp på baksidan för att ställa mellan F/C, men för att få denna att visa C måste jag växla till F och sedan tillbaka till C igen. Samma varje gång det varit ström löst.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!