Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag var under samma intryck som dig, men jag googlade först, var på väg att skriva i princip ordagrant det du sa.

CSN kan bevilja lån för terminsavgifter vid utlandsstudier, upp till ~400k. Galet. Det personen förmodligen gjort är sökt lån för detta, men istället för att betala terminsavgiften så brände hon det på nöjen. Vet inte riktigt om hon trodde lånen bara skulle försvinna efteråt, kan inte vara världens klipskaste människa.

Frågan är om det inte borde klassas som bedrägeri också, men det är en annan femma.

Det krävs dock att du har blivit antagen till en utbildning och att skolan har fyllt i studieintyget. Det är ett ganska avancerat upplägg, att sedan bara bränna allt på en resa låter inte så troligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Total ränta är 160 000 kr/2 är 80 000kr.

80 000kr*0.3= är 24 000kr. Men det är ju inte vad vi fick tillbaka.

Ränteavdrag != skatteåterbäring.

Skatteåterbäring = summa på skattekonto - vad du skulle ha betalat i skatt + avdrag (här ingår ränteavdrag)

Så har du betalat 160k i ränta, alltså under 100k per man, är ränteavdraget 24k per man. Alltså ska hon flytta över 24k till dig (oberoende hur mycket ni fått tillbaka).

Orsaken till varför du inte får hela summan eller mer tillbaka är då troligtvis för att du haft övrig inkomst (t.ex. ISK eller annat) som gjort att du haft för lite pengar på ditt skattekonto innan skatten ska dras av, så utan ränteavdraget hade du isf behövt betala 7000 SEK extra.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Inte ännu, men den dagen är nära. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Den som ändå fick tillbaka på skatten, jag fick betala 14k.

samma här. inga skulder men kapital på ISK och K4 vinster ... förbannade ....

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Ränteavdrag != skatteåterbäring.

Skatteåterbäring = summa på skattekonto - vad du skulle ha betalat i skatt + avdrag (här ingår ränteavdrag)

Så har du betalat 160k i ränta, alltså under 100k per man, är ränteavdraget 24k per man. Alltså ska hon flytta över 24k till dig (oberoende hur mycket ni fått tillbaka).

Orsaken till varför du inte får hela summan eller mer tillbaka är då troligtvis för att du haft övrig inkomst (t.ex. ISK eller annat) som gjort att du haft för lite pengar på ditt skattekonto innan skatten ska dras av, så utan ränteavdraget hade du isf behövt betala 7000 SEK extra.

Ni är ju sjuka, stackars fru.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ni är ju sjuka, stackars fru.

Gnäller du inte på fel person nu?

Permalänk
Medlem

Fick mina slantar för ett par dagar sedan. Deklarerade ett par timmar innan dead-line.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ni är ju sjuka, stackars fru.

Varför kommentera då du inte har någon insikt i deras ekonomi? Han betalar ju redan hela bolånet + räntan - tycker du inte han ska ha rätten att få ränteavdraget då han ändå betalat? Hur vet du ens om frugan behöver pengarna? Onödig kommentar.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag deklarerade den 19 mars men har fortfarande inte fått skatteåterbäringen. Det stod att de skulle komma senast den 12/4 men nu är det den 16e. Någon mer som inte har fått skattepengarna än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqrots:

Jag deklarerade den 19 mars men har fortfarande inte fått skatteåterbäringen. Det stod att de skulle komma senast den 12/4 men nu är det den 16e. Någon mer som inte har fått skattepengarna än?

Gjorde du några tillägg eller ändringar?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqrots:

Jag deklarerade den 19 mars men har fortfarande inte fått skatteåterbäringen. Det stod att de skulle komma senast den 12/4 men nu är det den 16e. Någon mer som inte har fått skattepengarna än?

De görs i turordning och har man otur hinner skatteverket inte kolla på din deklaration i tid och då flyttas utbetalningsdatumet framåt. Har dock märkt att det ibland går snabbare ifall man ringer upp dem.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Gjorde du några tillägg eller ändringar?

Juste! Det är ju det som påverkar, glömde helt bort. Har gjort en husförsäljning för första gången i livet. Är det något bestämt datum för de som har gjort ändringar eller tillägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqrots:

Juste! Det är ju det som påverkar, glömde helt bort. Har gjort en husförsäljning för första gången i livet. Är det något bestämt datum för de som har gjort ändringar eller tillägg?

Enligt Skatteverket bör återbäringen betalas ut 4-7 juni.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqrots:

Juste! Det är ju det som påverkar, glömde helt bort. Har gjort en husförsäljning för första gången i livet. Är det något bestämt datum för de som har gjort ändringar eller tillägg?

4-7 Juni. Du är nog inte den enda, sambon skulle ringa till SKV för att fråga angående hennes mors deklaration då hon gick bort förra året .. kom inte ens in i Kön.

Visa signatur

Gammal men bra.