Nollställa hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2013

Nollställa hårddisk

Hej!
Imorgon ska jag lämna in min skoldator men jag har bytt hårddisken i den och den hårddisken som nu sitter i vill jag nollställa och få bort att data så att jag kan sätta in den i min stationära dator. Hur ska jag göra? Kan jag formatera även om hårddisken är den ända i laptopen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Eddiebooy:

Hej!
Imorgon ska jag lämna in min skoldator men jag har bytt hårddisken i den och den hårddisken som nu sitter i vill jag nollställa och få bort att data så att jag kan sätta in den i min stationära dator. Hur ska jag göra? Kan jag formatera även om hårddisken är den ända i laptopen?

Kör i windowsskivan/USB i bärbara datorn och boota upp, formatera om disken där i från helt utan att lägga in OS. Voilá

Pågående projekt | Vattenkylning i CaseLabs Mercury S3 Limited Edition
Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
LqdFntsy | Vattenkylning på budget med soft-tubing.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Annars så är det bara att formatera den när den sitter i din stationära dator.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du kan radera partitionera och formatera tex med gparted

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Om du skall installera Windows på hårddisken så är det bara att göra som ggalaxyy och perost skriver, montera in hårddisken i den stationära datorn och boota sedan Windows DVD skivan eller USB minnet och ta bort alla partitioner som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Jun 2007

Disk management, 'diskmgmt.msc', som kommer med Windows, funkar bra till simplare formatering och partitionering.
(Förutsätter att du redan har en hårddisk med Windows på i din stationära.)

Main>> Enthoo Evolv | Z170M-Plus | i5-6600K @ 4.5 @ H100i | GTX 980 @ HG10 H100i | 16GB | 500GB SSD + NAS | CM G650M
HIDs>> Asus VG248QE 144Hz + 2x 24" | Steelseries Rival @ Steelseries QcK+ | QPAD MK-50 | QPAD QH-90 | Audioengine 5+
4K-HT>> Antec Fusion Remote | i5-3470S | GTX 1050 Ti | 8GB | 120GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> HP MicroServer Gen8 | Xeon E3-1265L V2 | 16GB | 240GB SSD + 4TB Misc>> OnePlus One | Surface Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001

Om man verkligen vill nolla en disk måste man köra en "zero filler". Disken måste skrivas över flera gånger. Annars kan man få fram en del data relativt enkelt. Så beroende på graden av foliehattssyndrom så kan man göra på olika sätt.

Att radera en disk genom att bara ta bort partitioner utan att skriva över något alls är lika effektivt som att hemliggöra en text genom dra ett streck över något, det är extremt enkelt att återskapa.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Dunde:

Om man verkligen vill nolla en disk måste man köra en "zero filler". Disken måste skrivas över flera gånger. Annars kan man få fram en del data relativt enkelt. Så beroende på graden av foliehattssyndrom så kan man göra på olika sätt.

Att radera en disk genom att bara ta bort partitioner utan att skriva över något alls är lika effektivt som att hemliggöra en text genom dra ett streck över något, det är extremt enkelt att återskapa.

Tycker att du bör läsa denna artikel.

http://www.sweclockers.com/artikel/18536-sweclockers-besoker-...

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud