Acer XB280HK – Gamingskärm med 4K UHD och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Står under avsnitt 2. Det är grafikkortet som skalar när du kör G-Sync. Du kan som regel inte köra högre frekvens i de här fallen på grund av detta. Är du ute efter att köra en skärm utanför spec är nog G-Sync-modellerna inte lämpliga.

Jag skulle varit lite tydligare, jag vet at det skall skalas. Att de nämner att g-sync modulen inte skalar perfekt är bra men jag skulle vilja veta lite bättre hur illa detta ser ut. Med tanke på att det trots alla iaf är 1080p på 28" så kanske detta problemet inte är så stort. Tycker man att detta känns helt oanvändbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Pixlarna stretchas i en större skärm vilket gör att bilden blir skarpare/tydligare.

Det resulterar i mer aliasing, inte mer skärpa. Du förvirrar begreppen.

Men i sådana fall - varför använder du inte 1280x800, eller 800x600, det är ju ännu bättre "skärpa" då.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Danne980:

Jag skulle varit lite tydligare, jag vet at det skall skalas. Att de nämner att g-sync modulen inte skalar perfekt är bra men jag skulle vilja veta lite bättre hur illa detta ser ut. Med tanke på att det trots alla iaf är 1080p på 28" så kanske detta problemet inte är så stort. Tycker man att detta känns helt oanvändbart?

Eftersom det skalas i grafikkortet ser det likadant ut som när du kör skalningen via ett Nvidia-kort på vilken 4K/UHD-skärm som helst. Ur skärmens synpunkt sker ingen skalning alls, den matas alltid med 3840x2160 pixlar.

Ifall du ute efter någon kvalitetsuppskattning på hur Nividias kort skalar så är det svårt att vara objektiv. All form av interpolerande skalning är icke-optimal och skalningsalgoritmer som exempelvis prioriterar högt skärpeintryck kan dras med pixelisering och en ganska orolig bild i andra sammanhang. Jag har i alla fall svårt att kalla någon metod bättre eller sämre när det är så situationsberoende. Vad som skalar text med tydlighet kan blir sämre för vissa typer av spelgrafik men fungera bättre för andra typer. Osv.

Egentligen har detta inget med Acer XB280HK att göra, utan vad som saknas i det här G-Sync-sammanhanget är en möjlighet att påverka skalningen i Nvidias drivrutiner, till exempel att där kunna slå på 1:4-skalning för att pixelmappa 1920x1080, ställa in parametrar för olika skalning och idealt, kunna välja olika metoder för olika speltitlar.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Det resulterar i mer aliasing, inte mer skärpa. Du förvirrar begreppen.

Men i sådana fall - varför använder du inte 1280x800, eller 800x600, det är ju ännu bättre "skärpa" då.

Som sagt, kolla på en 4k skärm i 28 tum och jämför sedan med en i 32-40+ tum 4k TV/monitor och se hur mycket större skillnaden är. Bilden är betydligt mycket skarpare än den i 28 tum (obviously), ända nackdelen är att det blir mer ''aliasing'' a.k.a jagged edges. Men det tar jag personligen för att få en skarpare bild där alla pixlar klart och tydligt gör sitt jobb i stretchat format istället för att sitta och kolla på mindre/oskarpare pixlar i 28 tum. Men det är för-och nackdelar med båda. Personligen så vill jag att en 4k monitor minst ska vara 32 tum för att verkligen lysa.

Permalänk
Bildexpert 📺

3840x2160 pixlar på 28 tum är lika skarpt på 32 tum eller 40 tum eller för den delen 100 tum. Åtminstone så länge vi talar om en LCD-panel eller motsvarande med en tydligt avgränsad pixelstruktur.

Att man upplever olika skärpa på olika bildstorlekar är snarare en fråga om hur individens ögon och även hjärna fungerar tillsammans med olika betraktningsavstånd. Många TV-apparater (vilket det oftast är när det talas om 32+ tum) kommer också med skärpefilter påslagna som kan lura hjärnan att det är "skarpare".

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

3840x2160 pixlar på 28 tum är lika skarpt på 32 tum eller 40 tum eller för den delen 100 tum. Åtminstone så länge vi talar om en LCD-panel eller motsvarande med en tydligt avgränsad pixelstruktur.

Att man upplever olika skärpa på olika bildstorlekar är snarare en fråga om hur individens ögon och även hjärna fungerar tillsammans med olika betraktningsavstånd. Många TV-apparater (vilket det oftast är när det talas om 32+ tum) kommer också med skärpefilter påslagna som kan lura hjärnan att det är "skarpare".

Kan du utveckla detta? Jag kanske missar något här men för mig så är detta inte logiskt.

Pixeltäthet bör ju vara en faktor som spelar in i hur "skarp" vi upplever att bilden är. En 100 tums skärm i 4k upplösning har ju en dramatisk lägre pixeltäthet än en 28 tums skärm. Ju fler pixlar per yta desto noggrannare kan bilden återskapas.

Eller har jag fått något fullkomligt om bakfoten?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinoman:

Kan du utveckla detta? Jag kanske missar något här men för mig så är detta inte logiskt.

Pixeltäthet bör ju vara en faktor som spelar in i hur "skarp" vi upplever att bilden är. En 100 tums skärm i 4k upplösning har ju en dramatisk lägre pixeltäthet än en 28 tums skärm. Ju fler pixlar per yta desto noggrannare kan bilden återskapas.

Eller har jag fått något fullkomligt om bakfoten?

4K återgivet med i grunden snarlik teknik är exakt lika skarpt på 10, 100 eller 1000 tum. Det som påverkar ögat/hjärnans upplevelse av att det är olika skärpa är i första avståndet till dessa 10, 100 eller 1000 tum. Så när någon skriver "4K på 28 tum är skarpare än 4K på 100 tum..." är det underförstått/outtalat att de också menar "...på samma betraktningsavstånd".

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

4K återgivet med i grunden snarlik teknik är exakt lika skarpt på 10, 100 eller 1000 tum. Det som påverkar ögat/hjärnans upplevelse av att det är olika skärpa är i första avståndet till dessa 10, 100 eller 1000 tum. Så när någon skriver "4K på 28 tum är skarpare än 4K på 100 tum..." är det underförstått/outtalat att de också menar "...på samma betraktningsavstånd".

Jag såg nu att du nämnde betraktningsavståndet som en faktor redan i ditt förra inlägg så du får ursäkta min dåliga läsförmåga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Den dagen den kommer så kommer det bli en dyr historia för dig då den dator du har idag har inte en chans att driva den skärmen.

OT: Synd att det var TN för att färgerna blir så kassa. Tar en 60/75Hz IPS med bra färger än 120/144Hz TN med färger dränkt i mjölk alla dagar i veckan.

Köpa en ny dator är inget problem. Jag har faktiskt väntat med en ny dator för att jag väntar på grymma skärmar innan jag gör det. Kan tänka betala runt 50 för allt.

Tidigare spelade jag mycket och bytte dator ofta men ser ingen nytta för det idag. Sedan tror jag min dator idag klarar av att driva skärmarna om man inte spelar.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Köpa en ny dator är inget problem. Jag har faktiskt väntat med en ny dator för att jag väntar på grymma skärmar innan jag gör det. Kan tänka betala runt 50 för allt.

Tidigare spelade jag mycket och bytte dator ofta men ser ingen nytta för det idag.

50kr, 5000kr eller det troligaste 50.000kr?

Bästa allround skärmarna enligt mig är e-IPS, du har lågt lagg (max 8ms och i snitt under 0.9 i lagg) och har lite glow och får inte färgskiftningar om man ser på skärmen i vinkel. Dock tyvärr vad jag hört är ett nerlagd standard tyvärr, så tyvärr lär det inte komma skärmar med e-IPS egenskaper i högre HZ än 60. Annars en rätt fin teknik, för att vara budget varianten av IPS.

Jag får helt enkelt vänta tills oled eller liknande tar över datorskärmsmarknaden i stället, om det inte kommer fina VA skärmar (är det näst bästa i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

50kr, 5000kr eller det troligaste 50.000kr?

Bästa allround skärmarna enligt mig är e-IPS, du har lågt lagg (max 8ms och i snitt under 0.9 i lagg) och har lite glow och får inte färgskiftningar om man ser på skärmen i vinkel. Dock tyvärr vad jag hört är ett nerlagd standard tyvärr, så tyvärr lär det inte komma skärmar med e-IPS egenskaper i högre HZ än 60. Annars en rätt fin teknik, för att vara budget varianten av IPS.

Jag får helt enkelt vänta tills oled eller liknande tar över datorskärmsmarknaden i stället, om det inte kommer fina VA skärmar (är det näst bästa i alla fall).

50 tusen så klart.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

50 tusen så klart.

Ligger långt över budgeten jag skulle köpa skärm för, så har inte en aning om vilken kvalité det är i den klassen.

Men spännande prisgrupp, hittar du en bra så vore det fint om du lämnar en litet test hur tyckte den var, glow och MS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ligger långt över budgeten jag skulle köpa skärm för, så har inte en aning om vilken kvalité det är i den klassen.

Men spännande prisgrupp, hittar du en bra så vore det fint om du lämnar en litet test hur tyckte den var, glow och MS.

Du missförstår mig kanske, ej 50 tusen gör 1 skärm utan 50 för ny värsting dator och skärm. Brukar lägga mellan 35-50 på en hel ny uppsättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk

Jag väntar på den här:

http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/6162_asus_rog_swift_pg27aq_...

4K, G-sync och IPS. Lär bli dyr som snor, men väl värd priset. Ett par nya graffekort först, och sen 3X dessa. Vore rätt coolt att kunna spela i 3x4K med nVidia surround.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Du missförstår mig kanske, ej 50 tusen gör 1 skärm utan 50 för ny värsting dator och skärm. Brukar lägga mellan 35-50 på en hel ny uppsättning.

Skickades från m.sweclockers.com

aaa förstod det sen Trött, tycker dock 50k är lite mycket för hel dator + skärm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hej!

Har en fråga.

Är det någon som har denna skärm och har testat total war: attila med ett EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ PCI-Express eller likvärdigt? Är inte intresserad av SLI. Hur bra flyter det på höga inställningar?