Ny hårddisk segar ner hela datorn

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk segar ner hela datorn

Tjena

Köpte en Western Digital Red WD30EFRX som jag kopplade in idag.
Tog 5 min att starta windows och nu går det inte ens att skapa en partition på disken eftersom att datorn är så jävla seg. Fungerar bra igen så fort man kopplar ur den nya disken. Jag noterade i BIOS att samtliga 3 hårddiskar (2 sata och 1 ssd) ligger som slave.
Är det fel på disken eller har jag installerat den galet?

Permalänk

Det kan vara fel på disken som tar för mycket uppmärksamhet från systemet.
Öppna Aktivitetshanteraren och se under prestandafliken var du har hög aktivitet.
Du kan ansluta disken när Windows är uppstartad och lyssna /känna på disken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

Hade samma problem, men försvann efter jag kopplade ur och kopplade in den igen. Har du dubbel och trippelkollat att alla sladdar sitter ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det kan vara fel på disken som tar för mycket uppmärksamhet från systemet.
Öppna Aktivitetshanteraren och se under prestandafliken var du har hög aktivitet.
Du kan ansluta disken när Windows är uppstartad och lyssna /känna på disken.

Jo diskaktiviteten gick upp till 100 % i typ 10 minuter och sedan står det "Formateringen slutfördes inte"

Skrivet av Schytzz:

Hade samma problem, men försvann efter jag kopplade ur och kopplade in den igen. Har du dubbel och trippelkollat att alla sladdar sitter ordentligt?

Har provat flera olika sladdar och så, så tror inte det är det som är problemet. Just nu har jag kopplat ur alla andra diskar och försöker köra visa startskivan för windows men det går inte heller så bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av puck:

Jo diskaktiviteten gick upp till 100 % i typ 10 minuter och sedan står det "Formateringen slutfördes inte"
Har provat flera olika sladdar och så, så tror inte det är det som är problemet. Just nu har jag kopplat ur alla andra diskar och försöker köra visa startskivan för windows men det går inte heller så bra.
http://oi59.tinypic.com/33zfl3m.jpg
http://oi62.tinypic.com/6fxsb6.jpg

Om det är möjligt så dra ner tillverkarens diagnostik verktyg och kör igenom hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Om det är möjligt så dra ner tillverkarens diagnostik verktyg och kör igenom hårddisken

Test Result: FAIL
Test Error Code: 06-Quick Test on drive 2 did not complete! Status code = 07 (Failed read test element), Failure Checkpoint = 97 (Unknown Test) SMART self-test did not complete on drive 2!

lol

Permalänk
Medlem

Bara att skicka tillbaks den då?

Permalänk
Medlem

Du kan väl kolla med butiken först, men visst låter det som ett reklamationsärende. Trist. :/