Gränsen mellan fusk och inte fusk.

Permalänk
Medlem

Det är givetvis svårt att dra en exakt gräns för vad som är fusk och inte. Att nyttja AI-pathing, buggad environment etc. är givetvis inte alltid "as intended", men det är samtidigt oftast reproducerbart av alla som berörs utav det och således - i mina ögon - fair play.

Såvida inte en överenskommelse finns mellan samtliga parter att spelet ska spelas "as intended" (och givetvis med en gemensam bild av vad som faktiskt är avsett), så gäller - vad mig anbelangar - de kompilerade reglerna, och i de två fall OP tog upp skulle jag säga att båda är okej så länge missarna finns kvar i koden.

Minns själv ett klockrent exempel i EQ2 - Pumpkin Headed Horseman - där NPC:n placerades delvis inuti omgivande miljö (träd och väggar) för att undvika en AoE (om jag inte missminner mig). Jag kan inte minnas att den någonsin fixades. De flesta (av de som besatt kapaciteten att plocka honom) kände till den, och även om alla säkerligen var överens om att det inte gick under kategorin "working as intended" så var det ändock fair play just för att det var reproducerbart och att (då det var en contested mob) alla kunde se hur man gjorde.

Edit: Efter att ha kollat en gammal video när vårt gille plockade honom insåg jag att vi faktiskt inte nyttjade den buggen första gången, men ja ... detaljer.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8