Ny XB270HU - Hur löser jag backlight bleed-problem?

Permalänk
Medlem

Ny XB270HU - Hur löser jag backlight bleed-problem?

Jag har precis fått hem en ny skärm och när jag satte igång den märkte jag att det är ganska irriterande backlight bleed i samtliga hörn, dock värst i de två högra hörnen. Jag har googlat runt lite och hittade en tråd där folk berättade att det skulle fungera att gnugga på skärmen, vilket för mig lät lite för nära häxkonster för att ta på allvar. Utöver det hittade jag inget vettigt.

Är det någon som vet hur man kan komma tillrätta med det här problemet, eller är enda lösningen att returnera?

Permalänk
Medlem

La upp en bild. Det är värre i verkligheten än vad bilden antyder.

Permalänk

@Fall: Annars kan du tillbe skärmgudarna och hoppas på de bästa!

Annars kan jag tyvärr inte ge nått bra tips.
Jag köpte ochså en XB270HA och den upplever jag inte ha några större problem med backlight bleed.

Edit: Det var rätt kraftig backlight bleed tycker jag, du kan ju skicka in skärmen till Acer om du inte känner dig nöjd med köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimstorm:

@Fall: Annars kan du tillbe skärmgudarna och hoppas på de bästa!

Annars kan jag tyvärr inte ge nått bra tips.
Jag köpte ochså en XB270HA och den upplever jag inte ha några större problem med backlight bleed.

Edit: Det var rätt kraftig backlight bleed tycker jag, du kan ju skicka in skärmen till Acer om du inte känner dig nöjd med köpet.

Det funkade inte att tillbe skärmgudarna vilket givetvis var det första jag gjorde.

Jag tycker också den är ganska kraftig och det ska man inte behöva utstå när man har lagt ut 8k för en skärm.

Permalänk
Medlem

Om de är lika tillmötesgående som Dell så får du en ny. Hör med dem och hoppas på det bästa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om de är lika tillmötesgående som Dell så får du en ny. Hör med dem och hoppas på det bästa.

Ja jag jobbar med processer på domstol så om det kommer till att behöva hävda min rätt är jag ganska väl utrustad men min förhoppning är att det finns någon bra metod som jag kan utföra själv för att få bort eller i vart fall reducera BLB, så jag inte behöver skicka iväg skärmen som utöver BLB funkar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

@Fall: Hehe, ok.

Jag tror det är svårt att fixa på egen hand, och omöjligt utan att förbruka garantin. Det har med upphängningen/monteringen av panelen mot belysningen att göra, och du måste ta isär skärmen för att komma åt, men jag minns inte de exakta detaljerna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

@Fall: Hehe, ok.

Jag tror det är svårt att fixa på egen hand, och omöjligt utan att förbruka garantin. Det har med upphängningen/monteringen av panelen mot belysningen att göra, och du måste ta isär skärmen för att komma åt, men jag minns inte de exakta detaljerna.

Jag var rädd för det. Tack så mycket för svaret, jag får helt enkelt ta diskussionen med Acer/Inet...

Permalänk
Medlem

Jag har samma skärm och jösses vad din läcker ljus jämnfört med min. Så det är bara RMA.

Permalänk
Medlem

Bara utnyttja öppet köp och be om en ny.

Permalänk
Medlem

I tråden om skärmen:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1358321-acer-xb270hu-pr...

sägs det att det minskar om man använder skärmen ett tag.
Jag har inte märkt något sånt alls på min.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

I tråden om skärmen:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1358321-acer-xb270hu-pr...

sägs det att det minskar om man använder skärmen ett tag.
Jag har inte märkt något sånt alls på min.

När du säger att du inte har märkt något sånt, menar du då BLB eller att BLB minskar med användande?

Tack alla som har svarat i tråden! Jag får hoppas Inet kan reservera en skärm för mig innan folk köper slut på deras lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

När du säger att du inte har märkt något sånt, menar du då BLB eller att BLB minskar med användande?

Tack alla som har svarat i tråden! Jag får hoppas Inet kan reservera en skärm för mig innan folk köper slut på deras lager...

Inte märkt BLB, men jag är nog inte så känslig.
Fortfarande lyrisk över hur mycket bättre bild det är än min billiga samsung TN som jag hade innan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Vilka inställningar har du på skärmen? Tänker då på kontrast, gamma och brightness. BLB kommer minska lite efter att du har använt skärmen. Det är ingen bra byggkvalite på skärmen, det är problemet. Jag rengjorde min igår och märkte att panelen kunde jag trycka in bara jag rörde den lite. Det var i den nedre högra hörnet där de flesta har mycket BLB. Tror inte skärmarna sitter ihop tillräckligt hårt som det ser ut. Min BLB är minimal och den miskar när du har använt skärmen i någon vecka. Man kan på egen risk ta en microfiber duk och gnugga samtidigt som du drar fiberduken mot hörnen. En del säger att det har fungerat för de.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Vilka inställningar har du på skärmen? Tänker då på kontrast, gamma och brightness. BLB kommer minska lite efter att du har använt skärmen. Det är ingen bra byggkvalite på skärmen, det är problemet. Jag rengjorde min igår och märkte att panelen kunde jag trycka in bara jag rörde den lite. Det var i den nedre högra hörnet där de flesta har mycket BLB. Tror inte skärmarna sitter ihop tillräckligt hårt som det ser ut. Min BLB är minimal och den miskar när du har använt skärmen i någon vecka. Man kan på egen risk ta en microfiber duk och gnugga samtidigt som du drar fiberduken mot hörnen. En del säger att det har fungerat för de.

Jag fick rådet från Inet att använda följande inställningar:

Gamma 2.2
Brightness: 24
Contrast: 50
R: 50
G: 45
B: 46

Det gjorde det hela lite bättre men det beror väl främst på att brightness gick ner från 100 till 24. Det blev lite för mörkt för min smak så höjde till 50 vilket ser bättre ut.

När jag vidrör skärmens högra hörn så får jag också uppfattningen som du har fått att det inte riktigt sitter fast helt och hållet. Sen har jag också märkt att värmen på det stället är mycket högre än på andra ställen på skärmen. Om det har att göra med BLB eller bara skärmens konstruktion vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av Fall:

Jag fick rådet från Inet att använda följande inställningar:

Gamma 2.2
Brightness: 24
Contrast: 50
R: 50
G: 45
B: 46

Det gjorde det hela lite bättre men det beror väl främst på att brightness gick ner från 100 till 24. Det blev lite för mörkt för min smak så höjde till 50 vilket ser bättre ut.

När jag vidrör skärmens högra hörn så får jag också uppfattningen som du har fått att det inte riktigt sitter fast helt och hållet. Sen har jag också märkt att värmen på det stället är mycket högre än på andra ställen på skärmen. Om det har att göra med BLB eller bara skärmens konstruktion vet jag inte.

50 är för högt. Då ser jag också betydligt mer BLB. Jag tyckte också att 24 var för mörkt. Nu kör jag med 26 på brightness och det är lagom ljust. Inställningen du har fått är från recensionen på TFT Centralen. Har du testat 2.5 gamman? Försök ställa in 2.5 och sedan öka brightness och se om det blir bättre. Jag tycker att 2.5 ser bättre ut.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem som dig med IPS glow och bleed, lämnade tillbaks skärmen. Trist, underbar i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

50 är för högt. Då ser jag också betydligt mer BLB. Jag tyckte också att 24 var för mörkt. Nu kör jag med 26 på brightness och det är lagom ljust. Inställningen du har fått är från recensionen på TFT Centralen. Har du testat 2.5 gamman? Försök ställa in 2.5 och sedan öka brightness och se om det blir bättre. Jag tycker att 2.5 ser bättre ut.

Man ska inte använda bildinställningarna för att motverka BLB utan för att ställa in den bild du vill ha. Har du problem med BLB så reklamera den om det stör dig för mycket. Prova först det som sagts i tråden med att lätt massera och eventuellt vänta ett par veckor och se ifall det går ner (förmodligen kommer det inte hjälpa).