Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gefle
Registrerad
Maj 2002

wifi-förstärkare?

Har min router i källaren då de drog in fibern där, även en jobbdator jag kopplat direkt till den.

Väldigt dålig signal i övriga huset, köpte TP-LINK TL-WPA4220KIT http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904744
för att köra genom el-nätet men det fungerade inte i vår kåk. Dock fick jag den att förstärka signalen något, fråga mig inte hur, var tvungen att döpa om nätverket och strula. Att koppla på det dirket via wps fungerade inte heller.

Jag gissar att det kit'et jag köpte inte är optimalt för ren wifi-förstärkning? Någon som har tips om annat, bättre? det får gärna vara väldigt användarvänligt ...

Fann ett gammalt netgear cg3100, går det att använda som förstärkare?

Men viktigast av allt är användarvänligheten, tycker sånt här är väldigt svårt.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Dra fram kabel till en bättre plats och montera accesspunkter om du är ute efter ett bra trådlöst nät.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av rumpino:

Har min router i källaren då de drog in fibern där, även en jobbdator jag kopplat direkt till den.

Väldigt dålig signal i övriga huset, köpte TP-LINK TL-WPA4220KIT http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904744
för att köra genom el-nätet men det fungerade inte i vår kåk. Dock fick jag den att förstärka signalen något, fråga mig inte hur, var tvungen att döpa om nätverket och strula. Att koppla på det dirket via wps fungerade inte heller.

Jag gissar att det kit'et jag köpte inte är optimalt för ren wifi-förstärkning? Någon som har tips om annat, bättre? det får gärna vara väldigt användarvänligt ...

Fann ett gammalt netgear cg3100, går det att använda som förstärkare?

Men viktigast av allt är användarvänligheten, tycker sånt här är väldigt svårt.

Låter inte som en helt bra ide att ha den i källaren, placera den högre upp i huset helt enkelt, förstår inte problemet riktigt.
Krångligt, besvärligt eller osnyggt, opraktiskt att dra kabel är inget argument jag köper

Man kan använda flera routrar som agerar AP men fortfarande använder man kabel för att ansluta dom till varandra.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gefle
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av mrqaffe:

Dra fram kabel till en bättre plats och montera accesspunkter om du är ute efter ett bra trådlöst nät.

ah en från router i källare, kabel upp på mittenvåning och en till router där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gefle
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av ggustavsson:

Låter inte som en helt bra ide att ha den i källaren, placera den högre upp i huset helt enkelt, förstår inte problemet riktigt.
Krångligt, besvärligt eller osnyggt, opraktiskt att dra kabel är inget argument jag köper

Man kan använda flera routrar som agerar AP men fortfarande använder man kabel för att ansluta dom till varandra.

hmm ... kanske får göra så till slut, det är nog minst svårt för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av rumpino:

Enklast borde vara att dra en kabel till mittvåningen och sätta befintlig router där.

Hur ser det ut med fiberindragningen? vanliga brukar vara fiber och sen till en switsh, och sen från switshen kan man koppla sen till andra burkar, dator eller vidare till router.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av rumpino:

Nej absolut inte en router, du ska i så fall konfigurera den som accesspunkt och switch men routingfunktion, NAT och dhcpserver är nog det sista du vill ha för det kommer att skapa problem i lanet, men många hemmaroutrar kan konfas om till AP och switch.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gefle
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av ggustavsson:

Enklast borde vara att dra en kabel till mittvåningen och sätta befintlig router där.

Hur ser det ut med fiberindragningen? vanliga brukar vara fiber och sen till en switsh, och sen från switshen kan man koppla sen till andra burkar, dator eller vidare till router.

så får det bli

det är en vit dosa precis innanför väggen i källaren (switch?), till den har jag kopplat en kabel, till en router. den routern har jag placerat precis vid min jobbdator.

Skrivet av mrqaffe:

Nej absolut inte en router, du ska i så fall konfigurera den som accesspunkt och switch men routingfunktion, NAT och dhcpserver är nog det sista du vill ha för det kommer att skapa problem i lanet, men många hemmaroutrar kan konfas om till AP och switch.

uj. näe det lät struligt, får bli lite kablar. frugan kommer bli glad

tack för alla svar!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av rumpino:

så får det bli

det är en vit dosa precis innanför väggen i källaren (switch?), till den har jag kopplat en kabel, till en router. den routern har jag placerat precis vid min jobbdator.

uj. näe det lät struligt, får bli lite kablar. frugan kommer bli glad

tack för alla svar!

Det går ju att skaffa en accesspunkt också om du inte känner för att konfa om en router. (men det är inte så svårt)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gefle
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju att skaffa en accesspunkt också om du inte känner för att konfa om en router. (men det är inte så svårt)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473

den där har jag läst och blivit tipsad om tidigare. är det kabeldragning som gäller för den också?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av rumpino:

den där har jag läst och blivit tipsad om tidigare. är det kabeldragning som gäller för den också?

Man har alltid en nätverkskabel till en AP annars är det inte en AP, repeatrar är helt trådlösa men då tappar man prestanda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2012

Samma båt, förtydligande

Skrivet av mrqaffe:

Man har alltid en nätverkskabel till en AP annars är det inte en AP, repeatrar är helt trådlösa men då tappar man prestanda.

Sitter ungefär i samma båt som OP och ligger i hans kunnighets nivå åxo inom just detta med nätverk.
Men jag ska bara kunna köpa en (nånting sånt här: http://cdon.se/hemelektronik/netgear/netgear-ex2700-n300-wifi... ), koppla in i väggen och så ansluter man den till mitt wifi nätverk på nått sätt och sen är det bara att köra som vanligt eller?

Stationär: i5 4670K @ 3.4 GHz | ASRock Z87m Extreme4 | Tillfälligt GTX 580 | Elite Team 16 GB minne | Kingston V300 SSD 120GB (C:) | Barracuda 1 TB i en Fractal Design Arc mini R2
Bärbar: Alienware M14x | i5-2410M @ 2,30GHz | NVIDIA GeForce GT 555M
Chromebook: Asus C300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Wuezz:

Sitter ungefär i samma båt som OP och ligger i hans kunnighets nivå åxo inom just detta med nätverk.
Men jag ska bara kunna köpa en (nånting sånt här: http://cdon.se/hemelektronik/netgear/netgear-ex2700-n300-wifi... ), koppla in i väggen och så ansluter man den till mitt wifi nätverk på nått sätt och sen är det bara att köra som vanligt eller?

Det där är en repeater. Om du är ute efter någon form av förbättring vill du ha en accesspunkt.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Wuezz:

Det är som sagt en repeater och det är sista utvägen om inget annat löser det. De bör inte användas om du har mycket wifitrafik runt dig, Att fixa accesspunkter eller byta antenner är bättre lösningar om man kan använda dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av LemonIllusion:

Det där är en repeater. Om du är ute efter någon form av förbättring vill du ha en accesspunkt.

Skrivet av mrqaffe:

Det är som sagt en repeater och det är sista utvägen om inget annat löser det. De bör inte användas om du har mycket wifitrafik runt dig, Att fixa accesspunkter eller byta antenner är bättre lösningar om man kan använda dem.

Jag bor ute på landet så det finns inga andra wifi signaler i området. Routern får idag bäst mottagning i ena hörnet av huset kan man säga och jag vill att den ska räcka till andra sidan huset. Vilket den idag gör men inte tillräckligt stark för att kunna streama Netflix etc laggfritt (närmre routern fungerar streaming utan problem).

Stationär: i5 4670K @ 3.4 GHz | ASRock Z87m Extreme4 | Tillfälligt GTX 580 | Elite Team 16 GB minne | Kingston V300 SSD 120GB (C:) | Barracuda 1 TB i en Fractal Design Arc mini R2
Bärbar: Alienware M14x | i5-2410M @ 2,30GHz | NVIDIA GeForce GT 555M
Chromebook: Asus C300

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2011

Vet inte vilket bolag du får fiber från och om de vill brygga router du fick med. Våran, Net at Once kan inte göra detta för då faller hela deras trippel system så som de confat det.

Lättast och billigast är kablar och svischar och en AP på övervåningen för det trådlösa. Skapade just en tråd om att få igenom kablar genom väggar och tak. #15468966

Skickades från m.sweclockers.com

Höghastighetsfiber är livet :)

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Wuezz:

Jag bor ute på landet så det finns inga andra wifi signaler i området. Routern får idag bäst mottagning i ena hörnet av huset kan man säga och jag vill att den ska räcka till andra sidan huset. Vilket den idag gör men inte tillräckligt stark för att kunna streama Netflix etc laggfritt (närmre routern fungerar streaming utan problem).

du kommer hursomhelst att halvera farten och dubblera latensen i lanet om du kopplar in en repeater, deet kan göra det svårt att strömma film, du bör testa om det funkar men det bästa är ju kabel till en AP som sitter bättre om du måste köra med wifi.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av mrqaffe:

du kommer hursomhelst att halvera farten och dubblera latensen i lanet om du kopplar in en repeater, deet kan göra det svårt att strömma film, du bör testa om det funkar men det bästa är ju kabel till en AP som sitter bättre om du måste köra med wifi.

Fungerar utmärkt mellan min Linksys och Asus (accesspunk) på 5GHz AC avstånd 10 meter med ren plankvägg i mellan Men ligger något i vad du skriver att om man har för många hopp. Då vevar timglaset på YouTube
Kablar är överlägset bäst!

Höghastighetsfiber är livet :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gefle
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av mrqaffe:

El också? Så det blir två kablar till den?

Edit : el Poe betyder det att den drivs med internetkabeln?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av rumpino:

El också? Så det blir två kablar till den?

Edit : el Poe betyder det att den drivs med internetkabeln?

De behöver kraftförsörjning på nått sätt och POE använder nätverkskabeln till elen också, det kan ju vara smidigt i vissa lägen beroende på hur sakerna ska monteras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gefle
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av mrqaffe:

De behöver kraftförsörjning på nått sätt och POE använder nätverkskabeln till elen också, det kan ju vara smidigt i vissa lägen beroende på hur sakerna ska monteras.

ah verkligen, tack för svaren!

beställde en sån. hoppas den är enkel att installera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gefle
Registrerad
Maj 2002

sparkar liv i tråden igen ... köpte en Ubiquiti UniFi N300 Access Point

jag minns att man fick med ett program när man installerade den men har nu ny dator och måste komma åt min AP på ngt sätt, vilket är programmet jag behöver för att göra det?

mvh

edit, är det denna .. ?
https://www.ubnt.com/download/unifi/default/default/unifi-v48...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

@rumpino:
Är nog bättre att använda senaste versionen:
https://www.ubnt.com/download/unifi/default/default/unifi-541...

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 980 | HAF 922 | Corsair Force 120G | Seagate XT 2TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gefle
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Prelatur:

Ah tack!