iMac - Helt svart vid uppstart. Vad händer?

Permalänk

iMac - Helt svart vid uppstart. Vad händer?

Tjenare!

Har en iMac från 2011, så garantin har runnit ur... När jag trycker på startknappen så kommer inga startljud alls, hör bara ljudet av hårddisken och fläktarna som jobbar... Har testat detdär med att hålla inne startknappen för resert osv utan framgång.

Datorn har betett sig knasigt den senaste månaden innan den blev såhär. Att skärmen bara blev svart ibland men att man ändå hörde att datorn fortfarande var igång...

Har grafikkortet dött eller vad kan vara tokigt?

Hur går jag tillväga ?
(Med sista prio att lämna in den...)

Permalänk

Reseta gör du via en kombination av knappar.

Läs dessa länkar och följ instruktionerna till din dator:
https://support.apple.com/sv-se/HT201295
https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Har du provat koppla in en extern skärm?

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@thompan86: Har du testat att starta utan hårddisken ansluten? Har en bekant som hade köpt en SSD-disk och hans iMac uppförde sig liknande tills han upptäckte att det berodde på SSD:n.

Permalänk
Avstängd

Logikkortet är mest troligen dött. Var precis samma sak för mig dvs hårddisken och fläktarna fungerade men det var helt omöjligt att få skiten att starta och efter en sväng på reparation så fick jag bara svaret att det "mest troligen handlar om att logikkortet har dött, vilket kommer kosta dig 6000 kr att byta" varpå jag bara skrattade åt dem och beställde en ny iMac.

Garanterat "planned obsolescence". Ingen hemlighet eller nyhet direkt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Barren Wuffet:

Logikkortet är mest troligen dött. Var precis samma sak för mig dvs hårddisken och fläktarna fungerade men det var helt omöjligt att få skiten att starta och efter en sväng på reparation så fick jag bara svaret att det "mest troligen handlar om att logikkortet har dött, vilket kommer kosta dig 6000 kr att byta" varpå jag bara skrattade åt dem och beställde en ny iMac.

Garanterat "planned obsolescence". Ingen hemlighet eller nyhet direkt.

Ironin i det inlägget var galet rolig

Permalänk

Jo verkar som om logikkortet är lite knasigt enligt killarna jag lämnade in den hos. Kostar 10.000 att byta, så jag skiter nog i det.

Tror ni att jag kan få nån peng för datorn på blocket? Eller ska jag slänga den på tippen?
PROCESSOR 3.4GHz Quad-Core Intel Core i7
MEMORY 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
HARD DRIVE 1TB Serial ATA Drive
GRAPHICS AMD Radeon HD 6970M 2GB GDDR5

Även installerat 4gb extra minne i efterhand...

2011 köpte jag den för 22.000:-
Vad tror ni? 1000:- ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompan86:

Jo verkar som om logikkortet är lite knasigt enligt killarna jag lämnade in den hos. Kostar 10.000 att byta, så jag skiter nog i det.

Tror ni att jag kan få nån peng för datorn på blocket? Eller ska jag slänga den på tippen?
PROCESSOR 3.4GHz Quad-Core Intel Core i7
MEMORY 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
HARD DRIVE 1TB Serial ATA Drive
GRAPHICS AMD Radeon HD 6970M 2GB GDDR5

Även installerat 4gb extra minne i efterhand...

2011 köpte jag den för 22.000:-
Vad tror ni? 1000:- ?

Jag vill minnas att det finns något känt fel på några av grafikkretsarna i vissa av de Macarna från 2011, jag har en själv. Fram till i april i fjol(nypa salt, inte 100% säker) kunde man få dem utbytta från Apple utan kostnad men tyvärr lite sent nu :/ Blev aldrig att jag lämnade in min så kanske den dör snart den med. Inte säkert såklart att det är grafikkretsen i ditt fall. Läs här: https://support.apple.com/en-us/HT203787

Nåja, mer än 1000 bör du kunna få tycker jag, annars tar jag den av dig för reservdelar åt min egen Bara skärmpanelen själv borde väl vara värd mer? Kanske går att beställa nytt logikkort från Ebay. och byta själv om du känner dig hågad.