Permalänk
Medlem

Med AIDA64 som stresstest kunde jag klocka till 4,5 ghz efter lite finjusteringar i BIOS.
Får väl anses acceptabelt!

Skulle vara intressant att se vad jag fick ut med en NH-D15 men den går ju inte in i mitt chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det var med den senaste versionen, och den var ej undervoltad utan överklockad på alla sex kärnorna.

Resultatet betyder att överklockningen är stabil i tio timmar under dom svåraste förutsättningarna, jag använde AIDA64 med 24H, trots detta så kraschade / frös det i div. spel osv.

P95 är och förblir det ultimata stab.test.

MVH

Att säga att ett program är och förblir det ultimata stabilitetstestet är att skämma ut sig som överklockare.

Speciellt om man säger det i samma mening som p95, som totalt kör över haswell-baserade processorer.

Dessutom så har du inte nämnt vilken typ av torture test du gjort. Du kan stresstesta blend i prime95 utan att processorn behöver jobba speciellt hårt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

I spel, även med turbo aktiverat så åker min aldrig upp till 80C, utan ligger oftast som max 75 (detta med Intels egna kylare) men när jag renderar i 1080p så skjuter den upp rejält vilket jag inte var beredd på. Spelar du bara spel så tror jag inte det är någon fara. Något som är konstigt dock är att när jag renderar så behöver inte cpu'n jobba mycket mer än i tunga spel, ibland ligger den på 50% när jag renderar och ändå skjuter den iväg till 80-90C. Finns det någon som vet varför det händer?

Temperaturen vet jag inte riktigt varför. Kan bero på att en ensam kärna belastas medans de andra inte gör det. Den troligaste anledningen till att datorn inte renderar i full fart kan bero på en slö hårddisk. När jag renderar i the foundry nuke så är vissa typer av skrivningar så pass påfrestande att hddn blir en flaskhals. Jag löser det med en ssd.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Med AIDA64 som stresstest kunde jag klocka till 4,5 ghz efter lite finjusteringar i BIOS.
Får väl anses acceptabelt!

Skulle vara intressant att se vad jag fick ut med en NH-D15 men den går ju inte in i mitt chassi

Jag har 4790k och NH-D15, den klarar lätt av att kyla 4,8GHz på 1,275V utan några problem, Har kört lite 5-5,1GHz och 1,35-1.4V för benchmarks men då börjar tempen stiga ordentligt.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Jag har 4790k och NH-D15, den klarar lätt av att kyla 4,8GHz på 1,275V utan några problem, Har kört lite 5-5,1GHz och 1,35-1.4V för benchmarks men då börjar tempen stiga ordentligt.

Kör du med eller utan C-states och EIST (speedstep) då?

Permalänk
Medlem

@Ajin: Låter bra!
Nu ligger min på 4,5 ghz vid 1,280 v. Kört offset volt och inte stegat mig ner riktigt ännu men ska experimentera vidare!

Vilka andra kylare finns det som är något mindre i höjd än NH-D15 som ger prestanda i närheten av den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Kör du med eller utan C-states och EIST (speedstep) då?

Har för mig att båda är avstängda, är inte hemma så kan inte kolla, men volt och klock ligger alltid på samma oavsett belastning.

Skrivet av Jaevel:

@Ajin: Låter bra!
Nu ligger min på 4,5 ghz vid 1,280 v. Kört offset volt och inte stegat mig ner riktigt ännu men ska experimentera vidare!

Vilka andra kylare finns det som är något mindre i höjd än NH-D15 som ger prestanda i närheten av den?

Hmm kolla på Noctua NH-C14S eller föregångaren NH-C14.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE