En till HDD eller en till SSD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jun 2013

En till HDD eller en till SSD?

Tjena!

Har i nu läget 1x 256 GB Samsung SSD och 1x 2TB Seagate HDD och känner att jag vill köpa en till hårddisk specifikt för spel och undrar ifall jag skall köpa en till HDD eller en till SSD.

Det är antingen 1x 500 GB Samsung SSD eller 1x 2TB WD HDD

Tack!

Chassi Corsair 750D Processor i7 5820k 4,6 Ghz Moderkort Asus Rampage V Extreme Grafikkort EVGA GTX 1070 Superclocked 8Gb RAM 16GB Corsair Dominator Platinum 2666mHz 4x4GB Nätagg Fractal Design Newton R3 1000W 80+ Platinum SSD 256 GB Samsung 840 Basic-Edition HDD 2 TB Seagate Desktop Hörlurar Logitech G430 Skärmar 1x BenQ XL2420Z 144Hz och 1x Samsung Syncmaster P2350 60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

500 GB räcker mer än väl som speldisk om du inte vill installera massvis av enorma spel samtidigt; så det tycker jag tveklöst att du ska köra på. Gött att slippa vänta på en mekanisk disk!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eslöv
Registrerad
Aug 2009

Det beror ju på vad du har för kriterier och budget. På en mekanisk hårddisk får du plats med mer till ett billigare pris, men nackdelen är att laddningstiderna kan bli längre. En SSD laddar snabbare, låter mindre, kostar mer, och med dagens storlek på spel får du inte plats med särskilt många innan disken är full.

Så kort sagt, SSD är bättre än HDD, om du har råd.