Vilka In-Ear lurar ska jag välja?

Permalänk

Vilka In-Ear lurar ska jag välja?

Hejsan!

Ska på roadtrip i USA snart och tänkte skaffa ett par nya lurar. Smidigast blir det med in-ear.
De kommer i huvudsak drivas med mobilen.
Jag har tänkt mig en budget på runt 1000 kr.
Lurarna kommer användas till alt.rock, mer klassisk rock, lite metal, funk och jazz.

Jag är inte särskilt insatt på ljudfronten och vet inte vad man ska ha. Jag har tyvärr inte kunnat provlyssna på olika modeller heller.
Jag har hittills hittat:
Shure SE215, Bra med konstruktion som ger mycket isolering och håller kvar lurarna dock även synd då de inte blir lika smidiga.
Sennheiser Momentum In-ear, Jag har uppfattat att dessa ska vara lite bättre än SE215 utifrån diverse recensioner men det är antagligen en smaksak och kanske inte bättre för min typ av musik...
Mer förslag är välkomna!
+Om de inte läcker ut en massa ljud heller.

Som ni ser har jag inte kommit så långt i mitt sökande och skulle verkligen uppskatta hjälp!

Edit/ Jag har nu bestämt mig för Yamaha EPH-100

Permalänk
Medlem

@NybbTronio: Jag köpte mina Sennheiser momentum in-ear för några veckor sedan när de kostade 599 kr hos Siba. Jag är rätt så nöjd med dem, bra mycket bättre än de tidigare skit lurar jag haft. Sitter bra, dock inte prövat springa med de än. Men åkte lite longboard och då satt de kvar! Ångrar mig inte till de priset iaf.

Permalänk
Medlem

Eph-100

Skrivet av NybbTronio:

Hejsan!

Ska på roadtrip i USA snart och tänkte skaffa ett par nya lurar. Smidigast blir det med in-ear.
De kommer i huvudsak drivas med mobilen.
Jag har tänkt mig en budget på runt 1000 kr.
Lurarna kommer användas till alt.rock, mer klassisk rock, lite metal, funk och jazz.

Jag är inte särskilt insatt på ljudfronten och vet inte vad man ska ha. Jag har tyvärr inte kunnat provlyssna på olika modeller heller.
Jag har hittills hittat:
Shure SE215, Bra med konstruktion som ger mycket isolering och håller kvar lurarna dock även synd då de inte blir lika smidiga.
Sennheiser Momentum In-ear, Jag har uppfattat att dessa ska vara lite bättre än SE215 utifrån diverse recensioner men det är antagligen en smaksak och kanske inte bättre för min typ av musik...
Mer förslag är välkomna!

Som ni ser har jag inte kommit så långt i mitt sökande och skulle verkligen uppskatta hjälp!

Eph-100 är något jag starkt rekommenderar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Skrivet av Fc-inter:

Eph-100 är något jag starkt rekommenderar!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset!
Ser bra ut, vilken sorts musik lyssnar du på och hur fungerar de för den?

Permalänk

Jag ser nu att jag kan köpa Torque Audio t103z på Dustin för 879 kr eftersom jag har studentkonto. Vad är dessa för hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Hejsan!

Ska på roadtrip i USA snart och tänkte skaffa ett par nya lurar. Smidigast blir det med in-ear.
De kommer i huvudsak drivas med mobilen.
Jag har tänkt mig en budget på runt 1000 kr.
Lurarna kommer användas till alt.rock, mer klassisk rock, lite metal, funk och jazz.

Jag är inte särskilt insatt på ljudfronten och vet inte vad man ska ha. Jag har tyvärr inte kunnat provlyssna på olika modeller heller.
Jag har hittills hittat:
Shure SE215, Bra med konstruktion som ger mycket isolering och håller kvar lurarna dock även synd då de inte blir lika smidiga.
Sennheiser Momentum In-ear, Jag har uppfattat att dessa ska vara lite bättre än SE215 utifrån diverse recensioner men det är antagligen en smaksak och kanske inte bättre för min typ av musik...
Mer förslag är välkomna!
+Om de inte läcker ut en massa ljud heller.

Som ni ser har jag inte kommit så långt i mitt sökande och skulle verkligen uppskatta hjälp!

satt i precis samma sits som dig för ett år sen kanske. landade tillslut med Shure SE215 och jag är toppen nöjd

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

satt i precis samma sits som dig för ett år sen kanske. landade tillslut med Shure SE215 och jag är toppen nöjd

Härligt! Hur tycker du det fungerar med kabelkonstruktionen, vänjer man sig och det blir naturligt eller är det osmidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Härligt! Hur tycker du det fungerar med kabelkonstruktionen, vänjer man sig och det blir naturligt eller är det osmidigt?

det är lite meck i början för att lära sig hur man tar på sig dom ordentligt, men jag klämmer ihop kuddarna, trycker in luren i örat, håller in luren i örat med ena handen och drar bågen över örat med den andra. det tar kanske 30 sek att få i båda ordentligt, men när dom e på plats finns det inget som rycker ur dom. Under träning är det underbart, dom sitter i tills DU vill ha ut dom Sen ljudet, ja det är bara kalasbra för mig. Mobilen driver dom bra så inga klagomål alls

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

det är lite meck i början för att lära sig hur man tar på sig dom ordentligt, men jag klämmer ihop kuddarna, trycker in luren i örat, håller in luren i örat med ena handen och drar bågen över örat med den andra. det tar kanske 30 sek att få i båda ordentligt, men när dom e på plats finns det inget som rycker ur dom. Under träning är det underbart, dom sitter i tills DU vill ha ut dom Sen ljudet, ja det är bara kalasbra för mig. Mobilen driver dom bra så inga klagomål alls

Tack för svaret! Skönt med sådana kuddar som formar sig och dämpar att ha på flygplan och dyl.
Du råkar inte ha testat några andra lurar i samma prisklass/segment?

Permalänk
Medlem

Mina nuvarande in-ears är de just nu bästa i världen, kostade ca 20k och är gjutna efter mina öron. Innan jag skaffade dem hade jag ett par Klipsch för typ 600-700 spänn och jag använder dem fortfarande lite då och då för att de har ett så speciellt ljud. Klipsch har olika patent som gör deras ljud unikt, ett ljud som i mina öron ger mycket kvalitet för pengarna.

Klipsch har gjort bra grejer i snart 70 år, inget nytt egentligen.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Skrivet av Njure:

Mina nuvarande in-ears är de just nu bästa i världen, kostade ca 20k och är gjutna efter mina öron. Innan jag skaffade dem hade jag ett par Klipsch för typ 600-700 spänn och jag använder dem fortfarande lite då och då för att de har ett så speciellt ljud. Klipsch har olika patent som gör deras ljud unikt, ett ljud som i mina öron ger mycket kvalitet för pengarna.

Klipsch har gjort bra grejer i snart 70 år, inget nytt egentligen.

Okej, har du lyssnat på t.ex. Yamaha EPH-100, Beyerdynamic MMX 102 IE eller Beyerdynamic DX 160 iE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Okej, har du lyssnat på t.ex. Yamaha EPH-100, Beyerdynamic MMX 102 IE eller Beyerdynamic DX 160 iE?

Nej, har inte heller hört talas om någon av dem i sammanhanget.

Har bara kört Klipsch, Shure och JH Audio.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

det är lite meck i början för att lära sig hur man tar på sig dom ordentligt, men jag klämmer ihop kuddarna, trycker in luren i örat, håller in luren i örat med ena handen och drar bågen över örat med den andra. det tar kanske 30 sek att få i båda ordentligt, men när dom e på plats finns det inget som rycker ur dom. Under träning är det underbart, dom sitter i tills DU vill ha ut dom Sen ljudet, ja det är bara kalasbra för mig. Mobilen driver dom bra så inga klagomål alls

Ja dom är sköna, lite bökigt dock för mig med glasögon, så det är värt att ta i åtanke om du också har det. Annars stänger dom ute otroligt mycket ljud, har inga andra in ear av värde att jämföra med tyvärr!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

lite teknisk beskrivning

om man är lite intreserad av hörlursteknik så använder sig SE215 Sound och sennheiser momentum in-ear utav olika högtalar element. SE215 Sound använder sig utav en teknik som kallas BA (balanced Armature) som inte skapar något lufttryck när den gör ljud vilket leder till att man kan isolera dom lurarna, Med den tekniken generellt sett bättre.

Till skillnad från sennheiser momentum in-ear som använder sig utav vanliga dynamic drivers som skpar lufttryck och kan då inte isoleras lika bra. Så kortfatat ska du ha den bästa isoleringen så leta efter hörlurar som använder sig av balanced Armature.

! Sen är det mycket annat som spelar roll framförallt hörlurstiparna som du plugar in i örona och bygg kvaliten på själva luren.

Permalänk
Medlem

Har ett par shure se215 och ljuder är fantastiskt enligt mig, låter bättre att lyssna med dem i mobilen än det gör med mina sennheiser pc350 med ett asus ljudkort för 1000 spänn. Och dem är jäkligt bra att ha om man åker flygplan, buss eller annat störande bakgrundsljud.
Isolerar typ lika bra som öronproppar om inte bättre.
Köp dem i usa om du kan, då sparar du 100 - 200 spänn

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av jsveno:

om man är lite intreserad av hörlursteknik så använder sig SE215 Sound och sennheiser momentum in-ear utav olika högtalar element. SE215 Sound använder sig utav en teknik som kallas BA (balanced Armature) som inte skapar något lufttryck när den gör ljud vilket leder till att man kan isolera dom lurarna, Med den tekniken generellt sett bättre.

Till skillnad från sennheiser momentum in-ear som använder sig utav vanliga dynamic drivers som skpar lufttryck och kan då inte isoleras lika bra. Så kortfatat ska du ha den bästa isoleringen så leta efter hörlurar som använder sig av balanced Armature.

! Sen är det mycket annat som spelar roll framförallt hörlurstiparna som du plugar in i örona och bygg kvaliten på själva luren.

Intressant, ljudkvaliten prioriterar jag dock framför isoleringen men helt klart så är det skönt med bra isolering, speciellt då jag sitter på ett flygplan i över ett dygn sammanlagt.

Bäst isolering är alltså BA men ger dynamic drivers bättre ljud? Alltså är den att föredra om man inte tänker så mycket på isolering?

Permalänk
Skrivet av Marreboy:

Har ett par shure se215 och ljuder är fantastiskt enligt mig, låter bättre att lyssna med dem i mobilen än det gör med mina sennheiser pc350 med ett asus ljudkort för 1000 spänn. Och dem är jäkligt bra att ha om man åker flygplan, buss eller annat störande bakgrundsljud.
Isolerar typ lika bra som öronproppar om inte bättre.
Köp dem i usa om du kan, då sparar du 100 - 200 spänn

Föredrar lurar med kabeln ner då det går snabbare att sätta i och smidigare om jag har solglasögon etc. men med alla rekommendationer jag ser och får på dessa så känner jag mig snart tvungen att köpa dem

Tänker dock köpa innan vi drar så att jag har dem på flyget dit också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Intressant, ljudkvaliten prioriterar jag dock framför isoleringen men helt klart så är det skönt med bra isolering, speciellt då jag sitter på ett flygplan i över ett dygn sammanlagt.

Bäst isolering är alltså BA men ger dynamic drivers bättre ljud? Alltså är den att föredra om man inte tänker så mycket på isolering?

nej eller? det beror på vem du frågar visa säger att BA (balanced Armature) ger ett mer precist ljud. Men not som också är viktigt än bara högtalartekniken i sig, Är kvaliten på högtalarna det finns dåliga BA (balanced Armature) och dynamic drivers och så finns det bra sådana.
Så slutligen det jag kan rekomendera är att läsa resensioner och tester, Fast när vi kommer up i pris så verkar alla in-ear använda sig utav just balanced Armature teknik om det nu betyder något.
en annan liten sak är att balanced Armature är lättare att driva än dynamic drivers.

Permalänk
Skrivet av jsveno:

nej eller? det beror på vem du frågar visa säger att BA (balanced Armature) ger ett mer precist ljud. Men not som också är viktigt än bara högtalartekniken i sig, Är kvaliten på högtalarna det finns dåliga BA (balanced Armature) och dynamic drivers och så finns det bra sådana.
Så slutligen det jag kan rekomendera är att läsa resensioner och tester, Fast när vi kommer up i pris så verkar alla in-ear använda sig utav just balanced Armature teknik om det nu betyder något.
en annan liten sak är att balanced Armature är lättare att driva än dynamic drivers.

Stort tack för infon!
Har du testat någon modell i 1000 kr klassen? Bra som dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Stort tack för infon!
Har du testat någon modell i 1000 kr klassen? Bra som dålig.

NEJ! tyvär jag är väldigt intreserad av hörlurar och dess teknik, Men jag har själv bara skört fullstora lurar over-ear (heltäkande) och on-ear (på örat) men även jag är sugen på in-ear i framtiden. I 3000 till 4000kr klasen däremot.

Permalänk
Skrivet av jsveno:

NEJ! tyvär jag är väldigt intreserad av hörlurar och dess teknik, Men jag har själv bara skört fullstora lurar over-ear (heltäkande) och on-ear (på örat) men även jag är sugen på in-ear i framtiden. I 3000 till 4000kr klasen däremot.

Alright! Lycka till med det

Permalänk

Hallå där!
Är det någon som har hört Beyerdynamic DX160 iE?
Eller kanske Beyerdynamic MMX 102 IE?

Permalänk
Medlem

@NybbTronio
Jag beställde Momentum in-ear idag! Efter vad jag har läst så känns de som de kommer passa mig bra. Men jag kan skriva lite mer om den när jag fått dem och testat lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

viktigt

Skrivet av NybbTronio:

Alright! Lycka till med det

Jag är ledsen för fel information, Sure se215 använder sig utav dynamic driver. Jag trode att alla sures in-ear använde BA men det är från och med se315 som använder ba. Men det betyder inte att dom har dåligt ljud eller ljudisolering.

Permalänk

@jsveno Okej då vet jag !

Permalänk
Medlem

Även jag beställde Momentum in-ear och som vanligt så hittar men (trots veckor av letande) ett par som verkar bra mycket bättre dagen efter. Det får nog bli till att skicka tillbaka Momentum oöppnad och köra helhjärtat på det andra paret.

De jag har hittat är dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2890305

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Även jag beställde Momentum in-ear och som vanligt så hittar men (trots veckor av letande) ett par som verkar bra mycket bättre dagen efter. Det får nog bli till att skicka tillbaka Momentum oöppnad och köra helhjärtat på det andra paret.

De jag har hittat är dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2890305

Oj, spännande! Har aldrig stött på dessa. Får undersökas

Permalänk
Medlem

Här har du "lite" läsning på ämnet: http://www.head-fi.org/t/478568/multi-iem-review-338-iems-com...

Jag har själv ägt Yamaha EPH-100 och kan rekommendera dem, det är mycket ljud för pengarna!

Permalänk
Skrivet av Siken:

Här har du "lite" läsning på ämnet: http://www.head-fi.org/t/478568/multi-iem-review-338-iems-com...

Jag har själv ägt Yamaha EPH-100 och kan rekommendera dem, det är mycket ljud för pengarna!

Wow, varför har jag inte hittat den guiden förut? Riktigt bra!

Hörlurarna verkar även de riktigt bra och jag har verkligen bestämt mig för dessa nu men tyvärr finns de ju inte att köpa någonstans!
Can't win

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Oj, spännande! Har aldrig stött på dessa. Får undersökas

Nej, inte jag heller, jag har varken stött på produkten eller företaget i fråga (som faktiskt är svenskt). Jag beställde ett par idag och kan återkomma med omdöme om så önskas.