skaffa ett bankkonto hos Handelsbanken och ha kvar övriga bankkonton?!?

Permalänk
Medlem

skaffa ett bankkonto hos Handelsbanken och ha kvar övriga bankkonton?!?

hallo! tänkte skaffa ett bankkonto hos Handelsbanken, men då säger de att man måste avsluta samtliga bankkonton som man har hos andra banker, vilket låter ju lite konstigt, har bankkonton hos 4-5 banker och ingen av dem har någonsin bett mig att avsluta mina bankkonton hos de andra, iallafall tänkte kolla om det finns några här på swec. som har ett bankkonto hos Handelsbanken och hos andra banker samtidigt, klarar man sig om man nekar till att vara kund hos andra banker? eller brukar de kontrollera det i efterhand?
mvh

EDIT:

besökte under veckan ett HB kontor i en annan ort och frågade om jag kunde behålla andra bankkonton(jag erbjöd även att avsluta ett par konton och då blir det endast 3stbankkonton kvar inkl. HB), och då sa de inga problem alls, och att det faktiskt inte spelar någon roll hur många bankkonton man har hos andra banker, jag fyllde då i någon blankett och gick därifrån efter att de lovat att ringa under veckan för öppning av nytt lönekonto, de skulle bara göra "lite kontroller".

10 minuter senare ringer dem till mig och säger "tyvärr kan vi inte hjälpa dig med att öppna ett bankkonto här på detta kontor (ort A), du är skriven på en annan ort (ort B) och då ska du vända dig till dem istället" jag sa då att de på ort B har inte välkomnat mig om jag inte avslutar andra bankkonton, och då svarade killen "det är kontoret i ort B som bestämmer?!". han sa också att han skulle skicka vidare blanketten som jag fyllde i till kontoret på (ort B) så att de kan hjälpa mig istället.

nu är jag inte ens intresserad att sätta min fot igen på något hb-kontor även om dem ringer igen och erbjuder ett nytt bankkonto, men allt detta verkar ju vara lite skumt, killen som ringde till mig verkade även vara lite förvirrad, och det han sa till mig, upplevde jag som om det inte kom direkt från honom utan från andra som jobbade i den där kontoret.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte en aning men man tycker ju att de ska skita totalt i hur många banker man är med i sen tidigare..

Permalänk
Medlem

spelar ingen roll hur många banker du har konton i.
däremot kanske de har missförstått vad ni vill göra. Det gör alla människor hela tiden

Permalänk
Medlem

tack för era svar.
kontaktade dem via telefon, mail, och personligt besök på kontor, fick samma fråga och svar, "är du kund hos någon annan bank?" isf måste man först avsluta sitt bankkonto där". hittar inte heller något relevant i deras villkor.

Permalänk
Medlem

Handelsbanken.se

Såhär står det på Handelsbankens hemsida. (gick inte att länka så gå in på ny kund, på höger sida ska det finnas en "checklista"

Tänk på
Om ni är flera kontohavare krävs medgivande från samtliga.

Så du ska alltså kunna öppna konto sålänge dina andra banker tillåter det!

Permalänk
Medlem

Du får ha hur många olika banker du vill och hur många konton du vill i respektive bank (antal som banken tillåter).
Bankerna har inget att säga till om och behöver inte veta vad du har för andra banker/konton, det är upp till dig och inte banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Handelsbanken.se

Såhär står det på Handelsbankens hemsida. (gick inte att länka så gå in på ny kund, på höger sida ska det finnas en "checklista"

Tänk på
Om ni är flera kontohavare krävs medgivande från samtliga.

Så du ska alltså kunna öppna konto sålänge dina andra banker tillåter det!

Nja det där syftar nog mer på att det kan finnas flera personer som har åtkomst till samma bankkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Handelsbanken.se

Såhär står det på Handelsbankens hemsida. (gick inte att länka så gå in på ny kund, på höger sida ska det finnas en "checklista"

Tänk på
Om ni är flera kontohavare krävs medgivande från samtliga.

Så du ska alltså kunna öppna konto sålänge dina andra banker tillåter det!

Kontohavare menas med flera personer på samma konto

EDIT: Tvåa på pucken

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Du får ha hur många olika banker du vill och hur många konton du vill i respektive bank (antal som banken tillåter).
Bankerna har inget att säga till om och behöver inte veta vad du har för andra banker/konton, det är upp till dig och inte banken.

O andra sidan bör banker fritt kunna neka vem de vill ha och inte vill ha som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

O andra sidan bör banker fritt kunna neka vem de vill ha och inte vill ha som kund.

Javisst kan en bank det. Men det betyder inte att en bank ska ha information om att du är kund i andra banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nja det där syftar nog mer på att det kan finnas flera personer som har åtkomst till samma bankkonto.

Skrivet av Brainsplitter:

Kontohavare menas med flera personer på samma konto

EDIT: Tvåa på pucken

Oj ja jag läste alldeles för snabbt och slarvigt, tack för rättelsen :)!

Permalänk

Handelsbanken på Hötorget har sjukt otrevlig personal. Min floickvän skulle öppna ett vanligt konto för att spara pengar på, då sa de att hon måste boka möte först haha!

Även i Kista blev jag jävligt illa bemött då expediten där sa till mig att hon tycker att man bara ska ha en bank (hint hint stäng ditt HB konto) Hon tyckte det var såååå jobbigt när jag skulle ta ut kontanter! SÅjävla otrevlig var hon. Jag han spela in en bot av konversationen och tpg kontakt med HK efter.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Javisst kan en bank det. Men det betyder inte att en bank ska ha information om att du är kund i andra banker.

Nej det de brukar säga är att de vill ha dig som ensam kund. Dvs de kräver egentligen inte någon information från andra banker utan de vill att du är ensam kund hos dem. Inte bara som här. Ett eventuellt litet skit konto som kommer användas rätt sporadiskt och med små eller inga summor på kontot. Nu kanske TS i detta fallet kommer ha gigantiska summor men då hade det troligen låtit lite annorlunda från banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

O andra sidan bör banker fritt kunna neka vem de vill ha och inte vill ha som kund.

I princip kan dom inte det om det bara gäller ett lönekonto.

http://www.fi.se/Folder-SE/Konsument/Fragor-och-svar/Spara/Ko...

Däremot så är det upp till banken att bedöma din kreditvärdighet om du vill skaffa krediter av olika slag.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av RedbullF1:

Handelsbanken på Hötorget har sjukt otrevlig personal. Min floickvän skulle öppna ett vanligt konto för att spara pengar på, då sa de att hon måste boka möte först haha!

Även i Kista blev jag jävligt illa bemött då expediten där sa till mig att hon tycker att man bara ska ha en bank (hint hint stäng ditt HB konto) Hon tyckte det var såååå jobbigt när jag skulle ta ut kontanter! SÅjävla otrevlig var hon. Jag han spela in en bot av konversationen och tpg kontakt med HK efter.

Otrevlig personal bara för att hon blir tillsagd att boka ett möte först?
Det är inte så att din flickvän är lättkränkt ala PK-maffian?

Permalänk

Det är så att jag var med och jag hade inte skrivit skit om HB om de hade haft bra service, som exempelvis SEB har. Jag kontaktade HK även denna gång och de sa att man INTE ska behöva boka upp något möte för att öppna ett konto.

Så ja, hon som "hjälpte" oss var otrevlig.

Skrivet av tcntad:

Otrevlig personal bara för att hon blir tillsagd att boka ett möte först?
Det är inte så att din flickvän är lättkränkt ala PK-maffian?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

En Bank kan inte tvinga dig att flytta över ditt kapital. DOCK! Kan dem neka dig att öppna ett konto ifall dem inte tycker att du komemr använda det för rätt saker eller tillräckligt mycket. I det fallet så kan dem vilja ha över dina andra bankärenden för att godkänna det

Permalänk
Medlem

Vad har man för nytta av att vara kund i 4-5 banker och råga på allt vill ha ännu en bank till?

Permalänk

att vara kund i 4-5 banker gillar nog inte banken heller. Luktar penningtvätt för dem lång väg

Permalänk
Medlem

Jag tror att du har fel där. Så här skriver Finansinspektionen på sin hemsida:

Har alla rätt att få öppna konto i en bank?

Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.

Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.

Bolaget är skyldigt att kontrollera din identitet och om den inte kan styrkas ska du nekas att öppna kontot.

http://www.fi.se/Folder-SE/Konsument/Fragor-och-svar/Spara/Konton-och-banktjanster/#N1

Skrivet av Hyperhorn:

En Bank kan inte tvinga dig att flytta över ditt kapital. DOCK! Kan dem neka dig att öppna ett konto ifall dem inte tycker att du komemr använda det för rätt saker eller tillräckligt mycket. I det fallet så kan dem vilja ha över dina andra bankärenden för att godkänna det

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

att vara kund i 4-5 banker gillar nog inte banken heller. Luktar penningtvätt för dem lång väg

Det bästa sättet att spara är att man inte vet om det.

är själv huvudkund i nordea. men skickar månadsvis pengar till ett konto i handelsbanken då jag ej använder deras internetsida för att kolla saldot. enda gången jag ser det är när dem skickar årsrapporten.

Ser man att man har tillräckligt med pengar för att köpa något så gör man det.

Bra tips till dem som vill spara pengar och "lura" sig själv.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Skrivet av Tommty:

Det bästa sättet att spara är att man inte vet om det.

är själv huvudkund i nordea. men skickar månadsvis pengar till ett konto i handelsbanken då jag ej använder deras internetsida för att kolla saldot. enda gången jag ser det är när dem skickar årsrapporten.

Ser man att man har tillräckligt med pengar för att köpa något så gör man det.

Bra tips till dem som vill spara pengar och "lura" sig själv.

ja att ha 1 annan bank är jättevanligt Men att ha 4-5, det finns ingen rimlig förklaring till det enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

ja att ha 1 annan bank är jättevanligt Men att ha 4-5, det finns ingen rimlig förklaring till det enligt mig

Det är klart att det kan finnas anledningar - exempelvis om de olika bankerna är unika sett till leverans av någon produkt eller tjänst. Vidare kan det även vara vanligt bland personer som rör sig mycket internationellt via sin tjänstgöring, eller för den delen arbetar med sitt kapital internationellt. Men, att det skulle finnas ett behov hos någon random fattigslusk till tjänsteknekt att ha sisådär 4-5 banker INOM Sverige? Jo, tjena Allan.

Jag skulle ju istället tro att det i många fall handlar om en tjomme som är i behov av många inlåningskonton med tanke på att sådana konton - utan separata avtal - har så kallade insättningsspärrar av så kallade kontanter. Så, ur den synvinkeln finns det ju ett potentiellt behov. Om än ett behov som penningtvättslagen ogillar.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Så länge som insättningsgarantin är begränsad kan det finnas goda skäl att ha konton i flera banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Otrevlig personal bara för att hon blir tillsagd att boka ett möte först?
Det är inte så att din flickvän är lättkränkt ala PK-maffian?

Jag har råkat ut för precis samma sak... Gick in på mitt lokala HB-kontor för att fråga lite om vad man kunde förvänta sig för ränta på sitt bostadslån om man flyttar alla sina bankaffärer dit.. Helt tomt kontor, inte en kund så långt ögat kan nå... "du kan läsa om bostadslån här, på vår hemsida" säger tjejen bakom disken och vrider sin skärm så jag ska se var man hittar generell information om bostadslån. Nej, sade jag, jag vill prata (eg. förhandla) med en levande person, jag vet hur bolån fungerar. (eftersom jag haft ett i över tio år). Jag vill ju veta vad min personliga ekonomiska situation ger mig för ränta. Nä, men du, du kan gå in här, på vår hemsida och läsa om bolån, säger tjejen,och pekar på samma ställe på skärmen. Jag upprepar samma önskan igen, varpå hon säger samma sak igen. Jag frågar rakt ut om det finns någon rådgivare ledig just nu, men nej. Tidsbokning typ tre veckor senare. Tack och hej sade jag. Gick två kvarter bort till SEB och två minuter senare sitter jag i ett rum med en rådgivare som talar om för mig vilket förhandlingsutrymme det finns med mina förutsättningar. Vart tror du är kund idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så länge som insättningsgarantin är begränsad kan det finnas goda skäl att ha konton i flera banker.

Jovisst. Men det är trots allt en försvinnande liten andel av kunderna som behöver sprida runt sina X antal 100k EUR i olika banker. Varför det ens är intressant att göra begriper jag mig inte på. Vid en storbanksdefault lär folk bedömt ha större problem än så. Givet att Riksgälden ens kan täcka garantin med något som är värt något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Handelsbanken fular sig, de har all rätt att neka dig som kund men då måste du komma ihåg att du har all rätt att leta efter andra banker. Handelsbanken gör på det här sättet för att de kan och att de litar på att kunden gör som de säger, de vill låsa in kunden i deras system. Mycket fult gjort och inget man ska gå på. Du får ha hur många bankkonton du vill. Leta efter annan bank.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommty:

Det bästa sättet att spara är att man inte vet om det.

är själv huvudkund i nordea. men skickar månadsvis pengar till ett konto i handelsbanken då jag ej använder deras internetsida för att kolla saldot. enda gången jag ser det är när dem skickar årsrapporten.

Ser man att man har tillräckligt med pengar för att köpa något så gör man det.

Bra tips till dem som vill spara pengar och "lura" sig själv.

Bra tips, om det inte vore för det faktum att det sämsta sättet att spara på är att bara sätta in pengar på ett konto med obefintlig ränta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Bra tips, om det inte vore för det faktum att det sämsta sättet att spara på är att bara sätta in pengar på ett konto med obefintlig ränta.

Nej, att ha kontanter hemma är väl det sämsta sättet att spara på?

Sedan jag själv förlorade en rejäl skvätt på både fonder och aktier så har jag endast pengarna placerade på räntekonton nu. Annars brukar det ju vara populärt o rekommendera lågrisk-fonder/-aktier för sitt sparande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Jovisst. Men det är trots allt en försvinnande liten andel av kunderna som behöver sprida runt sina X antal 100k EUR i olika banker. Varför det ens är intressant att göra begriper jag mig inte på. Vid en storbanksdefault lär folk bedömt ha större problem än så. Givet att Riksgälden ens kan täcka garantin med något som är värt något.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en jättebra anledning att ha många sparkonton hos flera olika banker eller kreditinstitut nämligen räntan. Säg att du vill spara dina pengar med bästa ränta och minsta risk då gäller det att aldrig spara mer än 100 000 EUR per bank/kreditinstitut precis som joakim99 skriver och du håller med om.

Vill du ha bra ränta på dina pengar kan du direkt sortera bort storbankerna, de är helt ointresserade av att ge bra ränta (numera oftast 0%). Då återstår nischbanker och kreditinstitut. Du har mer än 100 000 EUR att spara och då börjar öppnandet av x antal konton med strax under 100 000 EUR med bästa räntan först och sedan i fallande skala tills alla pengar är insatta. Skulle någon av dina små banker konka får du tillbaka dina pengar inkl. ränta från Riksgälden.

Personligen har jag knappt en spänn av mina pengar i storbankerna utan allt är utpytsat på mindre ställen med avsevärt mycket bättre ränta.

Skulle alla storbankerna å andra sidan fallera lär det väl istället bli statligt/skattebetalareingripande igen...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO