Permalänk
Medlem

Slippa betala Tv-licensen?

Försöker dra in på massa utgifter ang tv/bredband/telefon. Har betalat massor till Canal-digital i flera år,via parabol, (bor i hus 2-3 mil från en storstad). (Har ingen fungerande antenn på taket längre,men det sitter en där utan funktion,ej ansluten,inga sladdar dragna in i huset,sedan taket renoverades för ett antal år sen). Har Telia som operatör till bredband/mobiler. Har fixat så jag nu har bredbandstelefoni istället, vilket drog ner kostnaden lite. Funderar nu på, om jag säger upp Canal digital å kollar på *TV* via datorn istället,så borde jag inte behöva betala tv licens,då det går via telefonjacket/modemet. Eller?

Då skulle jag kunna skaffa tv/bredband/telefoni allt på ett ställe, förhoppningsvis betydligt billigare än det jag har /haft. För i så fall,kastar jag ut 2st tjock tv-apparater,skruvar ner antennen å parabolen,(nån får hjälpa mig med det,kan ju inte det sj).
Sedan skaffar jag den största/bästa dataskärmen för media/pc-spel ,då det är det vi gör mest här hemma. De ligger på mellan 27"-32"tum vet jag,å max 6000kr. Mer än så får den inte heller kosta,då jag inte har världens bästa grafikkort heller,men den fixar GTA 5 på inställningar *normal* .
Köper ingen platt- TV alltså.
Skaffar sedan/snart/nu detta: http://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/stor.
Eller: http://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/play-plus-stor.

Men undrar vad HD-boxen är till för? som följer med om man vill? För den kostar nämligen 399kr extra för den, är det nåt som jag verkligen behöver till en dataskärm,eller vart den nu ska kopplas in,är inte jättekunnig på det här :),för jag kan ändå inte få HD levererat hem via tele jacket här ute på landet.

Behöver hjälp å råd här tack, det är bara tela som jag kan ha här ute. Hoppas jag har formulerat mig rätt så ni förstår vad jag vill å är ute efter.
Så tipsa mig om hur jag ska gå till väga. Tackar i förväg!!

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Medlem

Du ringer och säger att du inte har någon tv längre.
Allt som behövs.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Korpen9:

F om jag säger upp Canal digital å kollar på *TV* via datorn istället,så borde jag inte behöva betala tv licens,då det går via telefonjacket/modemet. Eller?

Kan inte så mkt om hur det funkar överlag men kan säga iaf har du någon slags uppkoppling så får du betala tv-avgift, jag har vart tv fri i 5 år och får ändå betala pga att jag har bredbandsuppkoppling på mitt namn.

Permalänk
Inaktiv

Om du slänger ut din tvmottagare så blir det inga problem att slippa licensen. Bara att göra en avanmälan. http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Avanmalan/

Skrivet av Klapparen:

Kan inte så mkt om hur det funkar överlag men kan säga iaf har du någon slags uppkoppling så får du betala tv-avgift, jag har vart tv fri i 5 år och får ändå betala pga att jag har bredbandsuppkoppling på mitt namn.

Har du ingen tv-mottagare så bör du kontakta radiotjänsten direkt. Du har ingen skyldighet att betala avgiften utan en tv-mottagare. En internetuppkoppling eller dator räknas inte som en tv-mottagare. Däremot så kan du ansluta ett tv-kort till din dator som fungerar som en tv-mottagare.

Tydligare.
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klapparen:

Kan inte så mkt om hur det funkar överlag men kan säga iaf har du någon slags uppkoppling så får du betala tv-avgift, jag har vart tv fri i 5 år och får ändå betala pga att jag har bredbandsuppkoppling på mitt namn.

Fel. Har du bara en bredbandsuppkoppling så behöver du inte betala. Sä länge du inte har en TV i hushållet givetvis.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att ta emot signalen så måste du pröjjsa. Du kan t.ex. köpa en TV eller projektor utan TV-mottagare och slippa betala. Vet inte exakt hur de TV-tjänsterna via bredband ser ut, men förmodligen så kan du ta emot SVT och måste därför betala.

Permalänk
Skrivet av Klapparen:

Kan inte så mkt om hur det funkar överlag men kan säga iaf har du någon slags uppkoppling så får du betala tv-avgift, jag har vart tv fri i 5 år och får ändå betala pga att jag har bredbandsuppkoppling på mitt namn.

Det behövs utrustning som kan visa TV. En bredbandsuppkoppling i sig är inte licenspliktigt och jag är ganska säker på att en dator med internet inte är det heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Fel. Har du bara en bredbandsuppkoppling så behöver du inte betala.

Bokstavligen, nej. men har du uppkoppling så har du oftast en dator? en dator kan ta emot en signal, därav måste du pröjsa. det var svaret jag fick av dem.

Permalänk
Medlem

Om man har digital/HD-box så har man ju en TV-mottagare.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klapparen:

Bokstavligen, nej. men har du uppkoppling så har du oftast en dator? en dator kan ta emot en signal, därav måste du pröjsa. det var svaret jag fick av dem.

Det är gammal info, de ändrade sig för några månader sedan och nu är det inte så längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klapparen:

Kan inte så mkt om hur det funkar överlag men kan säga iaf har du någon slags uppkoppling så får du betala tv-avgift, jag har vart tv fri i 5 år och får ändå betala pga att jag har bredbandsuppkoppling på mitt namn.

Wow snacka om du har blivit tvärlurad.
Bredbandsuppkoppling har ingenting med tv-licensen att göra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det är gammal info, de ändrade sig för några månader sedan och nu är det inte så längre.

Jasså? där ser man. Inte för att vara sådan men har du nån länk? isf så kommer dem få ett samtal från mig på måndag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klapparen:

Bokstavligen, nej. men har du uppkoppling så har du oftast en dator? en dator kan ta emot en signal, därav måste du pröjsa. det var svaret jag fick av dem.

Radiotjänsten gick ut med felaktig information till sina kunder. Det påstående höll inte i högsta förvaltningsdomstolen. En internetuppkoppling räknas inte som en tv-mottagare. Du har rätt att få igen pengarna för den tiden som du har felaktigt betalt tv-licens för. Bara att skylla på Radiotjänsten för felaktig information.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klapparen:

Bokstavligen, nej. men har du uppkoppling så har du oftast en dator? en dator kan ta emot en signal, därav måste du pröjsa. det var svaret jag fick av dem.

Fel. Du kan titta på TV via bredband hur du mycket du vill, vad som nu finns tillgängligt via bredband. Har du däremot en mottagare för TV via något annat så är det avgiftspliktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klapparen:

Kan inte så mkt om hur det funkar överlag men kan säga iaf har du någon slags uppkoppling så får du betala tv-avgift, jag har vart tv fri i 5 år och får ändå betala pga att jag har bredbandsuppkoppling på mitt namn.

Då hade jag kontaktat dom och sagt att du inte ska betala, för det ska du inte heller.
Du ska även kunna få tillbaka dom pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klapparen:

Bokstavligen, nej. men har du uppkoppling så har du oftast en dator? en dator kan ta emot en signal, därav måste du pröjsa. det var svaret jag fick av dem.

Nej det gäller inte. Om du hade följt nyheterna bättre så hade du vetat att dom tog bort det. En dator räknas inte längre som licenspliktig.

"Högsta förvaltningsdomstolen har i en dom från den 13 juni 2014 slagit fast att en dator med internetuppkoppling inte är en avgiftspliktig tv-mottagare"

Här har du en källa på det med: http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Press-och-media/P...

Permalänk

@Klapparen: Då har de gjort fel, man ska inte betala tv-licens p.g.a att man har bredbandsuppkoppling. Det skulle isf vara om du har tv-kort i datorn. Längst ner på länker är exempel på betalningsskyldiga mottagare http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/

Permalänk

juni 2014 förklarar vrf jag missat detta(var inte ens i Europa ett par månader där) då hade jag fel hehe, kan ta på mig det. Får ta och ringa dem på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klapparen:

Jasså? där ser man. Inte för att vara sådan men har du nån länk? isf så kommer dem få ett samtal från mig på måndag.

Det står ju klart o tydligt på deras hemsida.
Hoppas du får pengar tillbaka.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klapparen:

juni 2014 förklarar vrf jag missat detta(var inte ens i Europa ett par månader där) då hade jag fel hehe, kan ta på mig det. Får ta och ringa dem på måndag.

Kom ihåg att begära att du får tillbaka det du betalt sedan man började ta betalt för datorer med bredband. Vet inte exakt vilka regler för hur långt tillbaka du kan få tillbaka men du kan alltid begära det. Dom har bra rutin på hur mycket dom skall betala tillbaka, dom har fått göra det i så enorma mängder fall.

Permalänk
Medlem

Har du en TV med mottagare (eller en TV-mottagare i datorn) så ska du betala avgift, enkelt. Annars inte.
Så med din lösning du funderar på så ska du betala avgiften iom att du måste ha boxen = mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är gammal info, de ändrade sig för några månader sedan och nu är det inte så längre.

Förra året, precis 1 år sedan kan man säga

Hittade denna nyss

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/article19048976.ab

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Korpen9:

Försöker dra in på massa utgifter ang tv/bredband/telefon. Har betalat massor till Canal-digital i flera år,via parabol, (bor i hus 2-3 mil från en storstad). (Har ingen fungerande antenn på taket längre,men det sitter en där utan funktion,ej ansluten,inga sladdar dragna in i huset,sedan taket renoverades för ett antal år sen). Har Telia som operatör till bredband/mobiler. Har fixat så jag nu har bredbandstelefoni istället, vilket drog ner kostnaden lite. Funderar nu på, om jag säger upp Canal digital å kollar på *TV* via datorn istället,så borde jag inte behöva betala tv licens,då det går via telefonjacket/modemet. Eller?

Då skulle jag kunna skaffa tv/bredband/telefoni allt på ett ställe, förhoppningsvis betydligt billigare än det jag har /haft. För i så fall,kastar jag ut 2st tjock tv-apparater,skruvar ner antennen å parabolen,(nån får hjälpa mig med det,kan ju inte det sj).
Sedan skaffar jag den största/bästa dataskärmen för media/pc-spel ,då det är det vi gör mest här hemma. De ligger på mellan 27"-32"tum vet jag,å max 6000kr. Mer än så får den inte heller kosta,då jag inte har världens bästa grafikkort heller,men den fixar GTA 5 på inställningar *normal* .
Köper ingen platt- TV alltså.
Skaffar sedan/snart/nu detta: http://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/stor.
Eller: http://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/play-plus-stor.

Men undrar vad HD-boxen är till för? som följer med om man vill? För den kostar nämligen 399kr extra för den, är det nåt som jag verkligen behöver till en dataskärm,eller vart den nu ska kopplas in,är inte jättekunnig på det här :),för jag kan ändå inte få HD levererat hem via tele jacket här ute på landet.

Behöver hjälp å råd här tack, det är bara tela som jag kan ha här ute. Hoppas jag har formulerat mig rätt så ni förstår vad jag vill å är ute efter.
Så tipsa mig om hur jag ska gå till väga. Tackar i förväg!!

Se upp attans noga med HD-boxen. Den kan betraktas som ett kabelmodem, dvs att du tittar på kabel-TV. Då är du avgiftspliktig. Är det *bara* ett rent bredband så klarar du dig. Kan bero på vilka tjänster du har kopplat till boxen. Jag har en sådan box men har tackat nej till att få TV-kanaler via den, kör bara bredband. Kastade iofs ut den och ersatte den med vad som kallas för "router", en standardpryl i nätverkssammanhang..

Permalänk
Inaktiv

Som Yorg skrev ovan så räknas en Digital/HD-box som en tv-mottagare. Kräver telia en sådan box så åker du på tv-mottagaravgiften. Jag blir inte heller förvånad ifall Telia meddelar radiotjänsten angående ditt innehav vid köp.

Permalänk
Medlem

Så den där Hd-boxen ska jag nog skippa låter det som? Eller? Jag kan väl se på deras tv ändå i datan utan den?

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Korpen9:

Så den där Hd-boxen ska jag nog skippa låter det som? Eller? Jag kan väl se på deras tv ändå i datan utan den?

Kan du se på alla gängse TV-kanaler som om det vore kabel-TV så är det kabel-TV och då är det avgiftspliktigt.

Permalänk
Medlem

Förmodar att du inte kan beställa enbart "play"-kanaler från Telia, utan det krävs att du har ett vanligt tv-paket också - då är det tv-mottagare i boxen du får och du ska alltså betala tv-licens.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Förra året, precis 1 år sedan kan man säga

Hittade denna nyss

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/article19048976.ab

Haha! Det var det, herregud vad fort tiden går! Trodde det var 3 - 4 månader sen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Korpen9:

Så den där Hd-boxen ska jag nog skippa låter det som? Eller? Jag kan väl se på deras tv ändå i datan utan den?

Du tittar på TV-paket. Då får du ett TV-paket och då är du avgiftspliktig. Tror du skall ha det här om du bara vill ha bredband:

http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...

Då får du bara bredband utan en massa TV-kanaler. Du kan fortfarande titta på TV i form av SVT Play och liknande men alltså inte traditionella uppsättningen av TV-kanaler.

Frågan är om du har tillgång till traditionella kanaler eller inte. Du slipper inte avgiften bara för att du använder en dataskärm för att titta på alla de vanliga kanalerna.

Permalänk
Skrivet av Korpen9:

Försöker dra in på massa utgifter ang tv/bredband/telefon. Har betalat massor till Canal-digital i flera år,via parabol, (bor i hus 2-3 mil från en storstad). (Har ingen fungerande antenn på taket längre,men det sitter en där utan funktion,ej ansluten,inga sladdar dragna in i huset,sedan taket renoverades för ett antal år sen). Har Telia som operatör till bredband/mobiler. Har fixat så jag nu har bredbandstelefoni istället, vilket drog ner kostnaden lite. Funderar nu på, om jag säger upp Canal digital å kollar på *TV* via datorn istället,så borde jag inte behöva betala tv licens,då det går via telefonjacket/modemet. Eller?

Då skulle jag kunna skaffa tv/bredband/telefoni allt på ett ställe, förhoppningsvis betydligt billigare än det jag har /haft. För i så fall,kastar jag ut 2st tjock tv-apparater,skruvar ner antennen å parabolen,(nån får hjälpa mig med det,kan ju inte det sj).
Sedan skaffar jag den största/bästa dataskärmen för media/pc-spel ,då det är det vi gör mest här hemma. De ligger på mellan 27"-32"tum vet jag,å max 6000kr. Mer än så får den inte heller kosta,då jag inte har världens bästa grafikkort heller,men den fixar GTA 5 på inställningar *normal* .
Köper ingen platt- TV alltså.
Skaffar sedan/snart/nu detta: http://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/stor.
Eller: http://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/play-plus-stor.

Men undrar vad HD-boxen är till för? som följer med om man vill? För den kostar nämligen 399kr extra för den, är det nåt som jag verkligen behöver till en dataskärm,eller vart den nu ska kopplas in,är inte jättekunnig på det här :),för jag kan ändå inte få HD levererat hem via tele jacket här ute på landet.

Behöver hjälp å råd här tack, det är bara tela som jag kan ha här ute. Hoppas jag har formulerat mig rätt så ni förstår vad jag vill å är ute efter.
Så tipsa mig om hur jag ska gå till väga. Tackar i förväg!!

Ja det här är ett bra helt lagligt alternativ, det är bara att ringa till radiotjänst och säga precis det du skrev till oss. Du har slängt ut dina tv-apparater och äger nu ingen tv-mottagare.
HD-box är rent nonsens, inget du behöver. Du bara kopplar in din dator i den stora skärmen precis som vilken annan skärm som helst och surfar in på svtplay.se. Där tittar du på den tv du vill se närsomhelst utan att behöva anpassa ditt liv efter svts schema.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD