Asus Zenbook ux32vd, black screen of death

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook ux32vd, black screen of death

Hej!

Jag har sedan några år tillbaka haft en asus zenbook med insatt SSD disk. Efter sluttentan, kände jag att det var dags att prova på Windows 10 preview, närmare sagt build 10130.
Installation gick till en början felfritt men mot slutet av installationen misslyckades den och om jag minns rätt kom texten 'Failed to load boot state' upp. Installationen rullade därefter tillbaka till w 8.1.

Nästa dag startar jag datorn, fläkten går igång, men skärmen är helt svart. Testade att koppla in till tv:n utan lycka.

Har sedan dess lyckats få skärmen att starta ett par gånger, varav jag en av gångerna gjorde en cleaninstall av Windows 8.1

Vid nästa uppstart var black screen of death tillbaka och alla försök till att få den att funka igen har misslyckats. Dessa försök inkluderar att ta bort CMOS och batteriet, samt byta till originalhårddisken.

Rör det sig om ett hårdvarufel, som oturligt nog kom i samband med Windows 10 installation eller beror det på annat och går det att fixa ?

Med vänlig hälsning,
PapaPhil

Permalänk
Medlem

Detta hände mig förrigår. Lösning:

1. Skruva av bakplåten.
2. Ta ut RAM minnet.
3. Testa boota.
4. Om den bootar, testa lägga in RAM minnet igen. Annars om den inte bootar, titta på ledande tejpen som hör till displayfästets vänstra sida. (Den avlånga som går från silverkudden till innerplåten) Sitter det rätt? Om nej, ta bort det helt - det ger dålig jord och gör så dator inte kan POST:a.
5. Boota som vanligt.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Bättre med sent svar än aldrig
Datorn fungerar än idag och jag lyckades lösa det genom att jag hade kvar HDD från när jag bytte ut den mot en SSD. Efter många försök fick jag igång datorn på den gamla hårddisken och laddade ner nya BIOS filer från ASUS hemsida. Troligtvis berodde problemet på något fel i bios från installationen av w10 preview.