Permalänk
Medlem
Skrivet av lothe23:

Tjenare när jag spelar cs:go blir min CPU rysligt varm, medans det andra håller sig på en helt okej nivå! så jag undrar om det är dags för en ny Cpu fläkt? Vet inte annars vad jag ska göra, jag har pengar att spendera på en fläkt och jag vill ha en bra som presterar så bra som möjligt, runt 1000 lappen är det mesta jag skulle kunna spendera på en fläkt men jag vet inte några som är bra

Här är en screenshot jag tog på speccy när jag var in-game. den ligger runt 90 men sjunker så fort jag tabbar ner spelet.
http://imgur.com/ds9Sqc3

Jag skulle uppskatta hjälp och tips på en ny fläkt med bra prestanda!

PS. Jag har blåst burken med tryckluft. jag har den så den har rum att andas med och så vidare!

Jag skulle rekomendera en Noctua NH-D14 använder sen själv och får väldigt bra temperaturer men om du vill ha det snyggt igenom fönstret så kan du ha en från Corsair Hydro serien som får plats i ditt chassi

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

Bytte själv till nh-d15 i veckan och är supernöjd. Lika bra kylning som min tidigare h100i, mycket tystare samt att jag slipper oroa mig för haveri. Gillar du inte utseendet hade jag kört på en be quiet men de ska vara krångligare att montera. Noctuan var bland det smidigaste jag har monterat.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Och var får du ett säkert övertryck med lika många fläktar in som ut? Min ringa erfarenhet har rent praktiskt lärt mig att det krävs mer "fläktkraft" för att skjutsa in luft än att få ut den ur chassiet.

Det var dåligt formulerat av mig

Jag siktade inte på ett övertryck med denna setupen, utan drog en vild chansning som man kan ha som en grund och sedan justera efter det.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lothe23:

aa tack, har pengarna och letar efter bäst prestanda så kör väl på den då!

Om jag vore du skulle jag bytt chassie också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lothe23:

Okey, men jag tror inte min cpu fläkt kan vara problemet då? den är utbytt ca 1 år sen. men jag har dock bara 1 chassifläkt och den suger in luft, har inte en enda som suger ut luft skulle jag kunna ta en där bak som suger ut och en som suger åt sidan/uppåt utan problem endån eller?

Wow du behöver inte en monsterkylare med 140mm fläktar om det är dh-n14 som är aktuell? Bara stor o bökig om du inte ska extremklocka lr ngt.
Noctuas nh-u12a 120mm räcker och blir över och är bästa kvallen:
https://www.komplett.se/noctua-nh-u12s-cpu-kler/779001?cks=AS...

Chassifläkt ska du ha noctua nf-s12a PWM. Bästa chassifläkten som finns, så sjukt tyst. Kör själv 1st sådan i min intelburk o det räcker långa vägar att kyla burken, ta ut skräpfläkten som sitter i bruken redan och sätt en sådan noctua där bak lr där fram om du har filter fram, du har kollat så du inte har filter o det är fullt med damm?:
http://www.inet.se/produkt/6308828/noctua-nf-s12a-pwm-120mm?u...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Alltså jag har blåst rent hela på damm. Jag har en fläkt som suger in luft men ingen som trycker ut den.
Tror detta är mitt största problem? Min cpufläkt duger nog så får börja med Chassifläktar.

Jag har nvidia gtx760 2gb fabrikskklockat.

Räcker det med att köpa 2 chassifläktar då? tex en som trycker ut bakåt och en som trycker ut uppåt?

Behöver inte någon overkill kylning.

Permalänk
Medlem

Just nu undrar jag hur jag ska få bättre luftflöde. Jag börjar med att testa det sen om de inte funkar får jag byta processor fläkt igen!

Hur ska jag sätta chassie fläktarna, för att få bäst flöde tror ni? Har en fram som suger in luft, ska jag då sätta en som pumpar ut luft där bak bara eller ska jag sätta en som suger bakåt och en som suger uppåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lothe23:

Alltså jag har blåst rent hela på damm. Jag har en fläkt som suger in luft men ingen som trycker ut den.
Tror detta är mitt största problem? Min cpufläkt duger nog så får börja med Chassifläktar.

Jag har nvidia gtx760 2gb fabrikskklockat.

Räcker det med att köpa 2 chassifläktar då? tex en som trycker ut bakåt och en som trycker ut uppåt?

Behöver inte någon overkill kylning.

Det är nog bäst om du bestämmer dig för vad du vill ha. Ena sekunden är prestandan det viktiga och inte prislappen. Andra är det inte så viktigt med temperaturerna längre.

Mitt tips är att köpa en 212 Evo som några länkat i tråden för 300 spänn. Sen köpa ytterligare en chassifläkt som passar ditt chassi. Sen monterar du bara den nya fläkten som utblås bak i datorn. In med 212an och du är klar. Det är helt klart värt det att köpa en processorkylare om du upplever din processor som varm.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Jag tänker börja med att fixa flödet i burken innan jag byter processorfläkt igen!
Men jag vet inte hur jag ska få bäst flöde men hittade denna på internet (redigera med text osv själv)

Skulle detta skapa ett bra flöde? http://imgur.com/7iNN1AU

Permalänk
Medlem
Skrivet av lothe23:

Jag tänker börja med att fixa flödet i burken innan jag byter processorfläkt igen!
Men jag vet inte hur jag ska få bäst flöde men hittade denna på internet (redigera med text osv själv)

Skulle detta skapa ett bra flöde? http://imgur.com/7iNN1AU

En fläkt in (som du redan har) och en fläkt ut + processorkylare kommer vara absolut bäst för dig. Kylaren kostar 300, vettiga fläktar kostar 130-300kr. Så du kommer undan för mindre än en femhundring med en fläkt och kylaren (212 evo).

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet brukar man vinna på att ha fler fläktar som insug, eller åtminstone samma antal som man har i utblås.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2 chassifläktar och satte en som suger ut bakåt och en uppåt. problemet är löst ligger stabilt på 50-60 grader när jag spelar vilket är helt okej!