högtalarkabel med två stora klumpar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014

högtalarkabel med två stora klumpar

Hej

jag hittade två st högtalarkablar hemma liggandes och undrar vad det kan va för speciellt med dem på grund av att dem har varsin klump av metall i båda ändarna. Kabeln är lindad några få varv runt metallklumpen

Är lite nyfiken på om dem är bra på nåt speciellt

här är en bild på den

http://i.imgur.com/S8mby9y.jpg

det står 125 grader celcius på den ena och TUBE CSA på den andra

Tack på förhand

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / CPU: i3 6100 @ 3,7 Ghz / GPU: Sapphire Radeon RX 560 Pulse 2 GB / Kylning: Intel stock och 3st i chassit 1xpush 2xpull / PSU: Fractal Fesign Integra M 450 / MB: MSI h110 PC MATE / RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB 2400 Mhz / OS: Win10 Pro / Mus: Trust GXT 32 / TB: Logitech G110 / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

det är ferrit ringar, skall reducera vissa störningar, tempangivels är bara en märkning på krympslangen dom använt vid tillverkning.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Jag skulle tippa på att det är för att minska brus. S.k "noise reduction", helt enkelt att förminska att kabeln ska börja agera antenn åt brus som i luften.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Antar att det tar bort elektromagnetiska störningar.
Man brukade få med något liknande till datorer, vet inte om dom används så ofta idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av frankof:

det är ferrit ringar, skall reducera vissa störningar, tempangivels är bara en märkning på krympslangen dom använt vid tillverkning.

Skrivet av Hugligan:

Jag skulle tippa på att det är för att minska brus. S.k "noise reduction", helt enkelt att förminska att kabeln ska börja agera antenn åt brus som i luften.

Så då kan jag använda dem i min boombox som nyss blev klar:D

Kommer det bli stor skillnad om jag monterar dit kabeln? ursäktar för min dåliga kunskap inom detta område

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / CPU: i3 6100 @ 3,7 Ghz / GPU: Sapphire Radeon RX 560 Pulse 2 GB / Kylning: Intel stock och 3st i chassit 1xpush 2xpull / PSU: Fractal Fesign Integra M 450 / MB: MSI h110 PC MATE / RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB 2400 Mhz / OS: Win10 Pro / Mus: Trust GXT 32 / TB: Logitech G110 / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Såna där magneter brukar sitta på strömkablar. Har aldrig sett såna på högtalarkablar, och är tveksam till att dom gör nån nytta där öht?

FD Define S | Gigabyte Z97X-Gaming G1 | Intel Core i7-4790K @ 4,7 GHz | Nocctua NH-D15S | Corsair 32GB DDR3 VENGEANCE PRO @ 2400MHZ | Asus Strix GTX1080 (A8G) | Samsung SSD 850 EVO 500GB (system) | Samsung SSD 840 EVO 500GB (spel) | Seagate Barracuda 2TB (data) | Evga SuperNOVA G3 850W | Windows10 Pro x64 | Asus PG278Q

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Mycket underligt att montera ferriter på högtalarkabeln, har den verkligen använts till högtalare ? Den enda anledningen skulle vara att slutsteget har haft problem med stabiliteten och börjat självsvänga utan dem, men man brukar ha en liten spole i steget och inte nått på kabeln.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av mrqaffe:

Mycket underligt att montera ferriter på högtalarkabeln, har den verkligen använts till högtalare ? Den enda anledningen skulle vara att slutsteget har haft problem med stabiliteten och börjat självsvänga utan dem, men man brukar ha en liten spole i steget och inte nått på kabeln.

Tror den har gjord det, har ingen aning. Men dem är tennplaterade i båda ändarna men jag vet inte om det har nån betydelse. Det enda jag vet är att dem agerar bra som högtalarkablar

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av jeffan97:

Tror den har gjord det, har ingen aning. Men dem är tennplaterade i båda ändarna men jag vet inte om det har nån betydelse. Det enda jag vet är att dem agerar bra som högtalarkablar

Att ändarna är förtennade är för att hålla ihop dem så trådarna inte spretar och i princip alla kablar funkar till högtalare.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av jeffan97:

Så då kan jag använda dem i min boombox som nyss blev klar:D

Kommer det bli stor skillnad om jag monterar dit kabeln? ursäktar för min dåliga kunskap inom detta område

Ja, du kan använda den, och nä, det kommer inte att bli någon större skillnad.
Ferrit ringar används för att reducera högfrekvent "brus".

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av frankof:

Ja, du kan använda den, och nä, det kommer inte att bli någon större skillnad.
Ferrit ringar används för att reducera högfrekvent "brus".

Ok då struntar jag i dem. Antar att brus och sånt kan uppstå när strömkablar kan ligga i närheten

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av jeffan97:

Ok då struntar jag i dem. Antar att brus och sånt kan uppstå när strömkablar kan ligga i närheten

Det är ganska osannolikt att du får brus från strömkablarna och ferriter har hursomhelst väldigt liten påverkan på låga frekvenser, de börjar påverka i MHz området snarare än vid audiofrekvenser. Om de sitter på en högtalarkabel kan möjligen påverka förstärkarens stabilitet tex så att den inte självsvänger (eller så har de ingen större påverkan alls)