Hårddisk hindrar Windows från att starta?

Permalänk
Medlem

Hårddisk hindrar Windows från att starta?

Jag kanske ska börja från början.

Jag har länge haft problem med att en av mina hårddiskar slumpmässigt eller vid belastning kopplar ur sig, det vill säga tappar kontakt med Windows. Om detta beror på hårddisken, sata-portar, sata-sladd eller moderkort är svårt att veta. Jag har testat att ha alla mina hårddiskar i olika kontakter, bytt den sladd som gick till problemhårddisken bland annat. Dock så har det hänt att andra hårddiskar plötsligt tappat kontakten, men oftast är det då min 1TB Samsung (den har även många CRC fel) vilket förvirrar mig. Ibland bootar dessutom inte Windows och då måste jag dra ur alla sata sladdar och testa tills det funkar igen...

Idag så verkar det som Windows tappade kontakten till min C: hårddisk som är en Intel SSD vilket orsakade en "brownscreen" lustigt nog. Fick reparera bootmgr med windows-usbn efteråt.

Nu verkar det dock som att jag inte kommer in i Windows förrän jag kopplar ur sladden till min andra Intel SSD. Om jag har den ikopplad kommer "No bootable disk found - please disconnect other drives that are not windows"- nåntingnånting upp efter BIOS Post. Men jag vet att jag inte har nåt jäkla bootable windows på den hddn? Vad fan kan vara felet? Finns det något sätt att formatera disken?

Tacksam för svar, vet att det låter krångligt :/

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Rekommendationen blir att formatera datorn och göra en ominstallation av Windows när du endast har 1 disk inkopplad och därefter testa. Skulle du fortfarande stöta på problem kan man börja felsöka moderkortet, alternativt prova formatera igen och prova med annat moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk

När du flyttar om eller kopplar in nya diskar så ändras BIOS inställningen för första boot-disk. Du får kontrollera i BIOS under BOOT-fliken efter varje omflytt.

Din hårddisk är framme vid sitt livs sista timmar. Kopiera över vad du vill rädda undan och låt disken vara urkopplad och vila i frid...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA