Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Processor blir för varm

Har en i5 2500K, oklockad.
Moderkortet är ett Gigabyte GA-Z68P-DS3
Kylaren är en Arctic Cooler Freezer Pro 7 Rev.2
Chassi är CoolerMaster 690 II Advanced Black & White Edition
http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/cm-690-ii-advanced...

Märkte att processorn blev för varm, så jag rengjorde kylaren och bytte kylpasta. Det blev knappt nån skillnad, som mest har den varit uppe i runt 80 grader(!)

Toppfläkten är kaputt i chassit, kan det ha med saken att göra? Har fläkt bak och fram som fungerar nu.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Loxus:

Har en i5 2500K, oklockad.
Moderkortet är ett Gigabyte GA-Z68P-DS3
Kylaren är en Arctic Cooler Freezer Pro 7 Rev.2
Chassi är CoolerMaster 690 II Advanced Black & White Edition
http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/cm-690-ii-advanced...

Märkte att processorn blev för varm, så jag rengjorde kylaren och bytte kylpasta. Det blev knappt nån skillnad, som mest har den varit uppe i runt 80 grader(!)

Toppfläkten är kaputt i chassit, kan det ha med saken att göra? Har fläkt bak och fram som fungerar nu.

Hur mycket kylpasta hade du på? Är kylaren varm om du känner på den?

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av giplet:

Hur mycket kylpasta hade du på? Är kylaren varm om du känner på den?

Jag vet ungefär hur mycket det ska vara, så det är inte för mycket iaf..
Ja, kylaren är varm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2011

Förutsatt att det är under full last så är det inga konstigheter med 80 grader i sommarvärme, processorer är gjorda för att klara runt 100-110 grader och du är långt från det.

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Fixa topfläkten så får du nog ner tempen en del + lägg till en fläkt i botten, så du får 2 in och 2 ut.

Sen är din CPU kylare ganska klen så jättesvalt blir det inte, men med fixad luftgenomströmning i chassit så ska det bli under 70c som max iallafall.

Dock med 80c som max är det ingen fara på taket, CPU kommer varken trottla eller gå sönder, men med en värmebölja kommer tempen stiga till väl varma nivåer.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Loxus:

Jag vet ungefär hur mycket det ska vara, så det är inte för mycket iaf..
Ja, kylaren är varm.

Om kylaren är varm är det ett fläktproblem. Dvs om du vill ha ner temperaturen ska du se till att mer kall luft passerar genom tornet.

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Kollat att fläkten på CPU-kylaren snurrar som den skall? Det är ett ganska vanligt problem med Pro 7:an även när de är nya att fläkten "hoppat loss" lite. Kolla in den här videon så förstår du bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=OzcU6SL-FTo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Cheesier:

Förutsatt att det är under full last så är det inga konstigheter med 80 grader i sommarvärme, processorer är gjorda för att klara runt 100-110 grader och du är långt från det.

Grejen var att den toppade på strax under 70 grader förut. Men det kanske kan ha med toppfläkten att göra, att mer varm luft stannar kvar i chassit?

Skrivet av ggustavsson:

Fixa topfläkten så får du nog ner tempen en del + lägg till en fläkt i botten, så du får 2 in och 2 ut.

Sen är din CPU kylare ganska klen så jättesvalt blir det inte, men med fixad luftgenomströmning i chassit så ska det bli under 70c som max iallafall.

Dock med 80c som max är det ingen fara på taket, CPU kommer varken trottla eller gå sönder, men med en värmebölja kommer tempen stiga till väl varma nivåer.

Jo, vet att den inte är den bästa men vad jag läst så ska den vara markant bättre än stockkylare iaf.

Skrivet av giplet:

Om kylaren är varm är det ett fläktproblem. Dvs om du vill ha ner temperaturen ska du se till att mer kall luft passerar genom tornet.

Och då kanske en toppfläkt gör nån nytta iaf...

Skrivet av Lunatech:

Kollat att fläkten på CPU-kylaren snurrar som den skall? Det är ett ganska vanligt problem med Pro 7:an även när de är nya att fläkten "hoppat loss" lite. Kolla in den här videon så förstår du bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=OzcU6SL-FTo

Monterade om fläkten så det borde vara lugnt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

i sommarvärmen ligger jag på 50c i load, just nu e ja på 32c.. prova ta av av sidopanelen på din PC och se om tempen gör nå skillnad där.. då kan de ju vara luftgenomströmnings problem, dvs din toppfläkt som behöver bytas.. eller nytt chassi

Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 52c load ASUS GTX970 Black OC edition @ 52c load GA-B75-D3H, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer 140mm+120+96mm,120mm LaptopLenovo 700, i5 6300hq, 6gb, gtx950m, 128gb m2 + 750gb FullHD
HTPC---2600k,CM Hyper 212+@50c load,Gigabyte GTX970 4gb OC ed. P8B75-M, 2x4gb 1333mhz, 250gb 850 Evo +2tb Seagate go Green lagring, FSP 650watt EGN 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Vad har du för temperatur i datorlådan när du får dessa på processorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av giplet:

Vad har du för temperatur i datorlådan när du får dessa på processorn?

Hm, vet inte...hur kolla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2012

The struggle

Har samma kylare som du, dock ett äldre och sämre chassi.

PSU: CORSAIR TX 650W
MB: MSI Z77A-GD55
CPU: Intel I7 3770k 3.5Ghz || Arctic Cooling Cooling Freezer 7 Pro Rev.2
GPU: MSI GTX 980 GAMING 4G || SSD: Corsair Force 3 120GB & SAMSUNG 850 EVO 250GB
Minnen: Corsair VENGEACE 2x8GB LP 1600Mhz || HDD: Western Digital WD40EZRX 4TB

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@Kaninstek: Dina temperaturer har troligen med limkanten som sitter mellan IHS och chippet att göra.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003

om den vore 80 grader och du tog på kylaren skulle du bränna dig, tror knappast den är ljummen och sedan är det sommar, då är tempraturer i datorn inte alls lika som annars. du får köpa bättre kylare annars som noctua d14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av pytonOrm:

om den vore 80 grader och du tog på kylaren skulle du bränna dig, tror knappast den är ljummen och sedan är det sommar, då är tempraturer i datorn inte alls lika som annars. du får köpa bättre kylare annars som noctua d14

Beror på om kylaren sitter bra eller inte. Är det dålig kontakt kan kylaren vara ljummen.

Mina problem har blivit bättre sen jag bytte kylpastan och satte i en ny fläkt i toppen av chassiet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2012

@DavidtheDoom: Vad betyder det? Är det något jag kan fixa?

PSU: CORSAIR TX 650W
MB: MSI Z77A-GD55
CPU: Intel I7 3770k 3.5Ghz || Arctic Cooling Cooling Freezer 7 Pro Rev.2
GPU: MSI GTX 980 GAMING 4G || SSD: Corsair Force 3 120GB & SAMSUNG 850 EVO 250GB
Minnen: Corsair VENGEACE 2x8GB LP 1600Mhz || HDD: Western Digital WD40EZRX 4TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Loxus:

Beror på om kylaren sitter bra eller inte. Är det dålig kontakt kan kylaren vara ljummen.

Mina problem har blivit bättre sen jag bytte kylpastan och satte i en ny fläkt i toppen av chassiet.

va gött o höra allt löser sig med tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av DavidtheDoom:

@Kaninstek: Dina temperaturer har troligen med limkanten som sitter mellan IHS och chippet att göra.

2500K sandy bridge för socket 1155 är ihs fastlödd så det finns inget lim där, gäller alla socket 1155 prollar utan ivy bridge serien.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Kaninstek:

@DavidtheDoom: Vad betyder det? Är det något jag kan fixa?

Sök på Delid. Dock är 80 C absolut inga problem.

Skrivet av pytonOrm:

2500K sandy bridge för socket 1155 är ihs fastlödd så det finns inget lim där, gäller alla socket 1155 prollar utan ivy bridge serien.

Kaninstek och inte TS.
Kaninstek har en 3770k.

Sandy bridge är den sista generationen med fastlöd IHS. Det finns inga andra processorer än Sandy Bridge eller Ivy Bridge på 1155 så lite redundant information.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler