Datorförstärkare för den kräsne. Holographic Audio

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Datorförstärkare för den kräsne. Holographic Audio

Jag ville bara tipsa om det svenska märket Holographic Audio som gör enligt mig några av de bästa förstärkarna i världen. De har en väldigt potent kombination av försteg och slutsteg för den som är riktigt kräsen och vill ha bästa möjliga ljud vid tex sin dator.
Att det är en tillverkare från lilla Sverige som försöker mäta sig med de internationella giganterna tycker jag också är skoj.

Här har ni en liten recension som visar produktkombinationen.

Tillverkarens hemsida.
http://www.holographicaudio.com/

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ja de är väldigt bra, små apparater och lite lika Sentec men glöm inte bort O&G Engineering om det behövs lite större saker, absolut världsklass på dem, Men Bladelius kan man däremot glömma lite.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Och varför skulle just denna var speciellt lämpad för datorljud ?
Vilken bra förstärkare som helst kan ju användas.
Storleken är ju egentligen irrelevant då det finns fjärrkontroller.
Men visst är det kul med svensk hifi.
Hoppas bara att dom inte gör som Copland och fuskar med sina testexemplar (fast det verkar ju nästan vara normen numera...).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2005

Ser ju snygga ut och så förutom den där "knoppen" för volym, blir kanske att man testar något svenskt när o2+odac går isönder.

Kan man koppla in mindre högtalare i ear one även om det är en hörlurs amp, går efter att den har output rca

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Exeo:

Ser ju snygga ut och så förutom den där "knoppen" för volym, blir kanske att man testar något svenskt när o2+odac går isönder.

Kan man koppla in mindre högtalare i ear one även om det är en hörlurs amp, går efter att den har output rca

Klart det går men det är ju direkt olämpligt om du menar passiva högtalare.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av mrqaffe:

Klart det går men det är ju direkt olämpligt om du menar passiva högtalare.

Jo det var det jag menade, aktiva högtalare om man nu skulle koppla in hade varit att föredra? eller det spelar ingen större roll där heller, kanske

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Exeo:

Jo det var det jag menade, aktiva högtalare om man nu skulle koppla in hade varit att föredra? eller det spelar ingen större roll där heller, kanske

Aktiva högtalare har eget slutsteg så de kan anslutas till "klena drivare" en hörlursförtärkare är nått mittemellan ett försteg och ett slutsteg i styrka och drivförmåga, den kommer troligen att ge ljud med en passiv högtalare men den kommer inte att orka med att spela särskilt starkt, hörluren är mycket mer lättdriven och de brukar inte tåla mer än maximalt ett par watt effekt men man använder sällan över 0.1w för att spela starkt med en hörlur och hörlursförstärkarna är oftast dimensionerade efter det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av mrqaffe:

Aktiva högtalare har eget slutsteg så de kan anslutas till "klena drivare" en hörlursförtärkare är nått mittemellan ett försteg och ett slutsteg i styrka och drivförmåga, den kommer troligen att ge ljud med en passiv högtalare men den kommer inte att orka med att spela särskilt starkt, hörluren är mycket mer lättdriven och de brukar inte tåla mer än maximalt ett par watt effekt men man använder sällan över 0.1w för att spela starkt med en hörlur och hörlursförstärkarna är oftast dimensionerade efter det.

Ah, hade för mig det var så men var inte helt hundra på det, tackar för infon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av mrqaffe:

Ja de är väldigt bra, små apparater och lite lika Sentec men glöm inte bort O&G Engineering om det behövs lite större saker, absolut världsklass på dem, Men Bladelius kan man däremot glömma lite.

O&G hade, enligt mig, bästa anläggningen på Arkenmässan 2013 eller om det kanske var 2012. Sanslöst bra tryck och ljudkvalitet!

O2+ODAC - Denon AH-D2000 - Koss Porta Pro
Harman Kardon HK3490 - Had Oy högtalare - 2st Eminence LAB12 slutna baslådor drivna av Behringer iNuke NU6000 MiniDSP och UMIK-1
Min musik/ljudblogg - Phimusic

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Kalium:

O&G hade, enligt mig, bästa anläggningen på Arkenmässan 2013 eller om det kanske var 2012. Sanslöst bra tryck och ljudkvalitet!

O&G slutstegen är i absoluta världstoppen nät det gäller bra steg, de är ju dessutom förhållandevis "billiga" i klassen, men det är klart att de som är van vid småprylar tycker att de är dyra men har man hållit på med Boulder, Krell, Levinson, Chord osv så är de klart prisvärda.