Permalänk

Uttag moderkort

Har ett ASUS Z97-A-moderkort och ett gtx 980. Grafikkortet har ett hdmi och ett dvi som jag anvander till mina skarmar. Vill anvanda en till och da undrar jag om denna kabeln fungerar till att ge 120 eller 144hz till min skarm. TRYCK HAR

Har testat att connecta den tredje skarmen via moderkortet men varken hdmi eller dvi-utgangen biter pa den. Ar det nagan specific drivrutin som kravs eller fungerar det helt enkelt inte?

MVH

EDIT Tredje skarmen har bara DVI-D och D-SUB utgangar.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kopplar in dig på moderkortet så är det processorns inbyggda grafik som ska användas. Mest troligt är den dock avstängd och har inga drivrutiner installerade.

Jag tycker att du istället ska prova att använda en displayport till DVI kabel från en av DP kontakterna som lär finnas på ditt grafikkort. Eventuellt kan du behöva en aktiv adapter.

Här är en enkel kabel som eventuellt kan funka.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/disp...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om du kopplar in dig på moderkortet så är det processorns inbyggda grafik som ska användas. Mest troligt är den dock avstängd och har inga drivrutiner installerade.

Jag tycker att du istället ska prova att använda en displayport till DVI kabel från en av DP kontakterna som lär finnas på ditt grafikkort. Eventuellt kan du behöva en aktiv adapter.

Här är en enkel kabel som eventuellt kan funka.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/disp...

Ja det känns ju som mitt enda alternativ. Den jag länkade tidigare ska väl vara samma som du länkade?
Går det att få ut 120hz på DP till DVI? Vad är displayport 1.2?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JajnesBond:

Ja det känns ju som mitt enda alternativ. Den jag länkade tidigare ska väl vara samma som du länkade?
Går det att få ut 120hz på DP till DVI? Vad är displayport 1.2?

Ah, sorry jag missuppfattade dig som att du provat den kabeln via ditt moderkort.

Displayport är ytterligare en variant av digital koppling som är nära besläktad med HDMI och DVI. Det går i en del fall att konvertera en displayport till DVI eller HDMI med en enkel konverter, men det kan ibland krävas en aktiv adapter. Så vitt jag vet så är behovet av aktiv adapter mycket mindre idag än tidigare, så jag skulle tro att det funkar med kabeln som du länkat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!