Permalänk

Förslag på ny stol

Jag tänkte höra med folk om förslag på stolar eftersom jag är i behov av att byta ut min gamla. Letar gärna efter något som är bekvämt och justerbart. Eftersom vad man tycker är bekvämt är relativt kommer jag ju så klart kolla upp förslagen lite mer.

Dock vill jag påpeka att jag är en väldigt liten och nätt person. Provsatt en Arozzi Torretta på Dreamhack och den föll mig inte i smaken då bredden gjorde att armstöden var helt åt helvete. Så något som är mindre är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bladebitch:

Jag tänkte höra med folk om förslag på stolar eftersom jag är i behov av att byta ut min gamla. Letar gärna efter något som är bekvämt och justerbart. Eftersom vad man tycker är bekvämt är relativt kommer jag ju så klart kolla upp förslagen lite mer.

Dock vill jag påpeka att jag är en väldigt liten och nätt person. Provsatt en Arozzi Torretta på Dreamhack och den följ mig inte i smaken då bredden gjorde att armstöden var helt åt helvete. Så något som är mindre är att föredra.

Den här köpte jag, den är helt okej skulle jag säga. Den är inte märkvärdig men det är skönt att man kan sitta i den utan att bli varm, få ont någonstans eller undra om den ser snygg ut eller inte. Den ser definitivt bra ut, superenkel att konstruera med tanke på att det är IKEA, perfekt bredd och längd. Kommer från en snubbe på 194cm

Länk.

Har du däremot en lite större budget kanske du ska ta en titt på: TC Storm, många jag sett som har dem, dock snuskigt dyr.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Den här köpte jag, den är helt okej skulle jag säga. Den är inte märkvärdig men det är skönt att man kan sitta i den utan att bli varm, få ont någonstans eller undra om den ser snygg ut eller inte. Den ser definitivt bra ut, superenkel att konstruera med tanke på att det är IKEA, perfekt bredd och längd. Kommer från en snubbe på 194cm

Länk.

Har du däremot en lite större budget kanske du ska ta en titt på: TC Storm, många jag sett som har dem, dock snuskigt dyr.

Jag är 165 cm så jag tror inte jag behöver oroa mig över att något blir för kort. Vad det gäller kostnad tänkte jag någonstans i mitten. Inte intresserad av budgetalternativ eller exklusiva och dyra stolar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bladebitch:

Jag är 165 cm så jag tror inte jag behöver oroa mig över att något blir för kort. Vad det gäller kostnad tänkte jag någonstans i mitten. Inte intresserad av budgetalternativ eller exklusiva och dyra stolar.

Nånstans i mitten? C:a 5000:- alltså?

Permalänk

Nja, hade tänkt runt 2000 kr, max 3000 om det var något riktigt bra. Trodde de exklusiva låg runt 6000, har annat jag behöver lägga pengar på också.

Permalänk
Medlem

Begagnad "riktig" kontorsstol på blocket.
Brukar finnas riktigt fina begagnade där.
Lycka till...... Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Begagnad "riktig" kontorsstol på blocket.
Brukar finnas riktigt fina begagnade där.
Lycka till...... Mvh / Mange

Något tips på märken som är bra förutom kinnarps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bladebitch:

Nja, hade tänkt runt 2000 kr, max 3000 om det var något riktigt bra. Trodde de exklusiva låg runt 6000, har annat jag behöver lägga pengar på också.

Mja, vettiga stolar börjar på runt 6000:-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skyw00lker:

Något tips på märken som är bra förutom kinnarps?

RH, Kabe, Malmstolen, Varier.
Lite Inspiration > https://www.ergoff.se/26-stolar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla tips. Har någon något mer att ge råd är det bara att skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bladebitch:

Jag är 165 cm så jag tror inte jag behöver oroa mig över att något blir för kort. Vad det gäller kostnad tänkte jag någonstans i mitten. Inte intresserad av budgetalternativ eller exklusiva och dyra stolar.

Jag rekommenderar inte denna, kort i ryggen och man får tillslut ont i nacken av den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Jag älskar min AKRacing. Den var lite hård i början men nu efter jag använt den i någon månad är den skön som fan.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Sök efter begagnade kinnarps stolar. Gör dig själv en tjänst och köp inte en ikea/jysk stol iaf.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Ikea Markus. För 1500 kr är det en "no-brainer" och mer prisvärd än en Kinnarps/motsvarande premium-stol. Onödigt att generalisera då det gäller Ikea, och jämför för guds skull inte Ikeas bättre produkter med Jysks skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hostige:

Kan varmt rekommendera Ikea Markus. För 1500 kr är det en "no-brainer" och mer prisvärd än en Kinnarps/motsvarande premium-stol. Onödigt att generalisera då det gäller Ikea, och jämför för guds skull inte Ikeas bättre produkter med Jysks skit.

Håller med helt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Till er som varit både för och emot Ikea Markus. Jag har provsuttit den och tyckte inte alls den var bekväm för mig. Tyvärr inte ett alternativ för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bladebitch:

Till er som varit både för och emot Ikea Markus. Jag har provsuttit den och tyckte inte alls den var bekväm för mig. Tyvärr inte ett alternativ för mig.

Kan tänka mig att den blev ganska lång i ryggen. Alla Kinnarpstolar som jag har testat har haft rygg som är justerbar i höjdled så de kan förmodligen fungera väldigt bra om man är lite kortare.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

Vad tycker stolseliterna om Ikeas VOLMAR?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89031734/

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Hej undrar vet nån vart man kan vända sig för en dator stol som är bättre anpassad för en som varit med om en trafikolycka?
jag var med om en olycka för snart 2 år sen men känns som igår ibland där jag bröt ryggen den har nu läkt ihop dvs skelettet men annars är ryggen långt ifrån bra har även fått mest troligt en allvarlig Whiplash det finns många typer av den skadan.
så en stol som passar mig vore perfekt men var hittar man en sådan?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hostige:

Kan varmt rekommendera Ikea Markus. För 1500 kr är det en "no-brainer" och mer prisvärd än en Kinnarps/motsvarande premium-stol. Onödigt att generalisera då det gäller Ikea, och jämför för guds skull inte Ikeas bättre produkter med Jysks skit.

Skrivet av Bladebitch:

Till er som varit både för och emot Ikea Markus. Jag har provsuttit den och tyckte inte alls den var bekväm för mig. Tyvärr inte ett alternativ för mig.

Största problemet med Markus och liknande stolar är att de saknar justeringar, den typen av stolar kommer att passa de personer som har passande mått på kroppen men har man inte det så blir det inte bra, de som klagar eller berömmer dem för passform/ergonomi bör man alltså värdera på ett annat sätt än nån som ger synpukter på tex en Kinnarps som är anpassningsbar till i stort sett vem som helst.

Markus "nekvämlighetsgrad" är alltså helt beroende på VEM som sitter i den eftersom den passar kanske 5% av alla människor på ett bra sätt medan en Kinnarps går att justera så den passar bra till 95% av alla kroppstorlekar.

Dessutom så verkar Markus och dess släktingar med samma chassin lida av att plåten spricker i chassit efter nått års daglig användning och då får de först slagsida för att sedan ramla isär, har behövt svets ihop ett par så jag vet det av egen erfarenhet, dessutom är dynan relativt dålig och slits fort ut, dels nöter man ytan men även skumplasten den är stoppad med sjunker ihop relativt fort och då blir de fruktansvärt obekväma, men problemen de kanske är mindre om man är lätt.
Så min slutsats om Markus med släktingar blir >
Markus passar nog de som har rätt mått och inte är så tunga, övriga ska välja nått annat.

Skrivet av Legopappa:

Hej undrar vet nån vart man kan vända sig för en dator stol som är bättre anpassad för en som varit med om en trafikolycka?
jag var med om en olycka för snart 2 år sen men känns som igår ibland där jag bröt ryggen den har nu läkt ihop dvs skelettet men annars är ryggen långt ifrån bra har även fått mest troligt en allvarlig Whiplash det finns många typer av den skadan.
så en stol som passar mig vore perfekt men var hittar man en sådan?

Du bör ju besöka en seriös butik och prova ut nått, ev kan du behöva nått specialbyggt, men börja med att kontakta en butik typ Ergoff
https://www.ergoff.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.