Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Feb 2007

Hjälp med ssd

Hej, har en Samsung ssd 512gb delad i 2 partitioner. Hade datorn framme i vardagsrummet och rengjorde den. Min kära dotter kom och skulle hjälpa till och kanse gjorden något. Iaf den starta upp tills att Windows ska laddas där efter blir det svart. Har kört in en ny ssd disk för att checka vad som hände. Hittar båda delarnal av disken, men kommer givetvis bara in på den delen som jag knappt behöver utan os mm. Den andra delen hittas men får ingen info om den och bara återkomst nekad i felmeddelande. Har alltid varit hyfsat på datorer men detta kan jag inte lösa utan er hjälp. Tacksam för svar. Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Har du något viktigt på den, ta den till en van person. Har du inget viktigt på den, installera om. Vill du försöka själv, kör CHKDSK X: /F på de trasiga partitionerna.

Att partitionera en SSD-disk i två delar, hur tänkte du då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av MuCky:

Hej, har en Samsung ssd 512gb delad i 2 partitioner. Hade datorn framme i vardagsrummet och rengjorde den. Min kära dotter kom och skulle hjälpa till och kanse gjorden något. Iaf den starta upp tills att Windows ska laddas där efter blir det svart. Har kört in en ny ssd disk för att checka vad som hände. Hittar båda delarnal av disken, men kommer givetvis bara in på den delen som jag knappt behöver utan os mm. Den andra delen hittas men får ingen info om den och bara återkomst nekad i felmeddelande. Har alltid varit hyfsat på datorer men detta kan jag inte lösa utan er hjälp. Tacksam för svar. Mvh

Snälla säg att ingen dammsugare ingick i denna "rengöring"?
ESD

Får du inte rätta på den så får du försöka recovery program. Kan vara boot sector eller partitions tabell som blivit skadad. De går att laga, men först bör man försöka rädda allt (antar att du inte har backup, annars hade du återställt den redan)