Ljudet sprakar / knastrar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Ljudet sprakar / knastrar

Hej! Har ett problem. Mitt ljud sprakar ofta, och när det gör det så börjar det dessutom lagga i spel, tex csgo.
Köpte ett externt ljudkort, problemet verkar ha uppstått efter jag köpte externt ljudkort asus xonar u7
Har båda mina högtalare och headset kopplade till ljudkortet.

Har läst lite om att man ska ha nån galvanisk avskiljare, men ingen aning om detta och vill helst inte köpa något i onödan.
Provade att koppla mitt headset (qpad QH-90) direkt till datorn via 3.5mm uttag och då fungerade det bättre utan knaster.

Hjälp!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Som du beskriver det är det nog nått annat än ljudkortet som är problemet, att spel börjar lagga och det uppstår oljud beror inte på att du inte har en galvanisk isolator, du bör först felsöka varför det laggar och fixa det och om du då fortfarande har problem med ljudet tar man tag i det då.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Tack för svar. Min dator e relativt ny och har aldrig laggat/haft knastrande ljud förrän jag köpte det externa ljudkortet. Lagget/fps drop kommer endast då ljudet börjar spraka. har kollat mycket på nätet och provat olika grejer men inget har fungerat.
formaterade tom om datorn men det hjälpte ej.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Spraket uppstår pga att det är något annat som händer, inte tvärt om, det är kanske så att ljudkortet int fungerar i kombination med den usbkontroller du har eller det ksnake behövs andra drivers eller ny firmware.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.