Inet vägrar ersätta moderkort, hjälp!

Permalänk
Medlem

Inet vägrar ersätta moderkort, hjälp!

Jag köpte en dator inklusive montering från Inet för cirka 10 månader sedan. Igår skulle jag flytta över alla delar från gamla chassit till nya chassit. Jag lyckades demontera alla delar förutom moderkortet. Jag fick loss alla skruvar på moderkortet förutom det sista som var i ett av hörnen. Problemet var att hur mycket jag än skruvade så gick skruven inte ur standoffen. Tänkte att det kanske var standoffen som snurrade med skruven, jag fixerade därför standoffen med en tång och provade skruva loss samtidigt som den var fixerad – fortfarande samma problem, skruven vägrade gå ut. Standoffen gick inte att komma åt på baksidan då den är täckt av chassits ena sida som inte går att demontera, tänkte att man kanske skulle kunna knacka ut den. Troligtvis något fel i standoffen där skruven går in eller fel på skruven.

Ringde och mejlade angående problemet, blev otrevligt bemött och anklagad. Inet sa att om man öppnar datorn får man bara byta RAM-minnen, grafikkort och hårddisk – allt annat som man demonterar/byter gör att garantin slutar gälla. Bad om hänvisning till vart detta står i köpvillkoren, det lyckades dem inte ordna. Det är ju inget fel på själva produkten utan snarare skruv och tillbehör. De vägrade skicka ett nytt moderkort eller erbjuda någon form av ersättning såsom tillgodobelopp. De sa att jag kunde besöka deras Inet-butik och lämna in datorn för att sedan hämta den, då skulle de göra en BEDÖMNING om ifall de kunde hjälpa mig eller inte. Butiken är inte direkt utanför min dörr så jag tackade nej. Även om garantier är förbrukade eller inte så har man reklamationsrätt i upp till 3 år men det spelade ingen roll för ”något nytt moderkort kan jag säga kommer vi inte skicka till dig”.

Varken jag eller mina syskon kommer handla mer på Inet, håller mig till Komplett och Webbhallen som aldrig motargumenterat eller försvårat för mig vid problem.

Tillägg (Datorn är monterad av Inet själva)
-----------------------------------------------

Kan jag göra något åt detta eller är det lönlöst att ens försöka?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl inte en helt orimlig tanke att de vill se på felet för att kunna bedöma handhavandefel eller problem med monteringen?

Inte minst om du har själv har skruvat i datorn. De kan ju omöjligen veta om du är bra på att skruva i datorer eller har tummen mitt i handen.

Jag lägger ingen värdering i var felet finns här. Ville mest poängtera att man nog kan förvänta sig att de vill titta på felet själva innan de kan göra en rimlig bedömning. Och de verkar inte ha nekat dig reklamationsrätt/garanti ännu. Men de vill kolla på felet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förstår att det är jobbigt läge, men tror inte du får rätt i detta ärende. Jag har svårt att se varför Inet skulle vara skyldiga dig ett nytt moderkort för att du inte får loss en skruv? Du har köpt en komplett dator av dem, och det är vad som är levererat. Såvida det inte är något fel på datorn, blir det nog svårt. Är det inte lite som att köpa en bil och när man inte får loss oljefiltret så skall bilhandlaren bidra med en ny motor?

Tror dessvärre att det är lönlöst att försöka.

Permalänk
Medlem

Tips är att se till så distansen är fixerad, kila in en nagel eller något under skruven medan du skruvar så borde den hoppa ur.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Klart som fan du inte ska ha ett nytt moderkort.

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem

Håller med @Söderbäck. Inet kan väl inte bara skicka ut ett moderkort för att du har problem att skruva ur en skruv? De erbjöd sig att kolla på problemet, vilket är i linje med vad jag tycker att man borde erbjuda.

Du kan poängtera att du inte har bytt något ännu, du har däremot försökt byta ;-).

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid borra ur skruvhuvudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnamide:

Klart som fan du inte ska ha ett nytt moderkort.

Utveckla? Hade en liknande sak. Skulle byta moderkort och chassi på en Komplett färdigbyggd dator.
Då jag började plocka ut allt så märkte jag att grafikkortet satt fast i pci-e porten och gick inte att få loss.
Ringde komplett som tog in den och fixade det.
Tycker att inet iallafall kan försöka hjälpa dig. Förstår inte denna inet älskandet då man har hört så många saker som detta och så har vi företag som komplett som i min mening sköter sig utmärkt i sådana fall

Lycka till:-)

Permalänk
Medlem

Varför skicka ett nytt moderkort när det är skruven som du inte får ut?
Typ som att man ska byta däck på bilen och hjulbulten sitter fast, ska de skicka en ny fälg med däck då?

EDIT: Såg att havrefras hade skrivit liknande jämförelse

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att man har med tvång skruvat ner skruven och på så sätt sabbat gängorna.
Då så snurrar bara skruven och du får inte ut den alls
Det man kan göra i detta fallet är att du sätter något mellan skruven och standoffen som gör att du kan lägga press på skruvskallen uppåt samtidigt som du skruvar upp den.
Men som sagt var försiktig så att du inte skadar moderkortet.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Foxmaner:

Ringde komplett som tog in den och fixade det.
Tycker att inet iallafall kan försöka hjälpa dig. Förstår inte denna inet älskandet då man har hört så många saker som detta och så har vi företag som komplett som i min mening sköter sig utmärkt i sådana fall

Håller med dig generellt men de har ju, precis som Komplett i ditt fall, sagt att de vill titta på den, inte mycket mer än det man kan begära av dem oavsett garanti/reklamation. Känns väldigt orimligt att begära att de blint ska skicka ut något om han inte lämnar in den för undersökning. Telepati är inte bästa verktyget för att avgöra om det rör sig om ett ursprungligt fel eller något de kan åtgärda.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl inte en helt orimlig tanke att de vill se på felet för att kunna bedöma handhavandefel eller problem med monteringen?

Inte minst om du har själv har skruvat i datorn. De kan ju omöjligen veta om du är bra på att skruva i datorer eller har tummen mitt i handen.

Jag lägger ingen värdering i var felet finns här. Ville mest poängtera att man nog kan förvänta sig att de vill titta på felet själva innan de kan göra en rimlig bedömning. Och de verkar inte ha nekat dig reklamationsrätt/garanti ännu. Men de vill kolla på felet.

Glömde nämna att datorn är ihopskruvad av dem själva.

Permalänk
Skrivet av gzor:

Jag köpte en dator inklusive montering från Inet för cirka 10 månader sedan. Igår skulle jag flytta över alla delar från gamla chassit till nya chassit. Jag lyckades demontera alla delar förutom moderkortet. Jag fick loss alla skruvar på moderkortet förutom det sista som var i ett av hörnen. Problemet var att hur mycket jag än skruvade så gick skruven inte ur standoffen. Tänkte att det kanske var standoffen som snurrade med skruven, jag fixerade därför standoffen med en tång och provade skruva loss samtidigt som den var fixerad – fortfarande samma problem, skruven vägrade gå ut. Standoffen gick inte att komma åt på baksidan då den är täckt av chassits ena sida som inte går att demontera, tänkte att man kanske skulle kunna knacka ut den. Troligtvis något fel i standoffen där skruven går in eller fel på skruven.

Ringde och mejlade angående problemet, blev otrevligt bemött och anklagad. Inet sa att om man öppnar datorn får man bara byta RAM-minnen, grafikkort och hårddisk – allt annat som man demonterar/byter gör att garantin slutar gälla. Bad om hänvisning till vart detta står i köpvillkoren, det lyckades dem inte ordna. Det är ju inget fel på själva produkten utan snarare skruv och tillbehör. De vägrade skicka ett nytt moderkort eller erbjuda någon form av ersättning såsom tillgodobelopp. De sa att jag kunde besöka deras Inet-butik och lämna in datorn för att sedan hämta den, då skulle de göra en BEDÖMNING om ifall de kunde hjälpa mig eller inte. Butiken är inte direkt utanför min dörr så jag tackade nej. Även om garantier är förbrukade eller inte så har man reklamationsrätt i upp till 3 år men det spelade ingen roll för ”något nytt moderkort kan jag säga kommer vi inte skicka till dig”.

Varken jag eller mina syskon kommer handla mer på Inet, håller mig till Komplett och Webbhallen som aldrig motargumenterat eller försvårat för mig vid problem.

Tillägg (Datorn är monterad av Inet själva)
-----------------------------------------------

Kan jag göra något åt detta eller är det lönlöst att ens försöka?

Ser inte problmet. Fördel vore om du får ut både skruven och distansen (lättare att lösa det om det är ur chassit).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Kan ju vara så att man har med tvång skruvat ner skruven och på så sätt sabbat gängorna.
Då så snurrar bara skruven och du får inte ut den alls
Det man kan göra i detta fallet är att du sätter något mellan skruven och standoffen som gör att du kan lägga press på skruvskallen uppåt samtidigt som du skruvar upp den.
Men som sagt var försiktig så att du inte skadar moderkortet.

detä r dem som skruvat ihop datorn fårn början

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

detä r dem som skruvat ihop datorn fårn början

Ja det var det som jag menade med mitt inlägg, inte att du hade gjort något

Permalänk
Medlem

@gzor: De har ju erbjudit sig att ta emot datorn och sannolikt lär de väl då lossa skruven åt dig. Det är ju tydligen inget fel på moderkortet så varför de skulle skicka dig ett nytt eller någon kompensation för sveda och värk övergår nog förståndet hos de allra flesta, inklusive mig. De har trots allt erbjudit vad man kan vänta sig och vad som är rimligt i situationen - nämligen att ta in datorn, göra en bedömning av problemet för att få en egen bild av vad som ska åtgärdas.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gzor:

Jag köpte en dator inklusive montering från Inet för cirka 10 månader sedan. Igår skulle jag flytta över alla delar från gamla chassit till nya chassit. Jag lyckades demontera alla delar förutom moderkortet. Jag fick loss alla skruvar på moderkortet förutom det sista som var i ett av hörnen. Problemet var att hur mycket jag än skruvade så gick skruven inte ur standoffen. Tänkte att det kanske var standoffen som snurrade med skruven, jag fixerade därför standoffen med en tång och provade skruva loss samtidigt som den var fixerad – fortfarande samma problem, skruven vägrade gå ut. Standoffen gick inte att komma åt på baksidan då den är täckt av chassits ena sida som inte går att demontera, tänkte att man kanske skulle kunna knacka ut den. Troligtvis något fel i standoffen där skruven går in eller fel på skruven.

Ringde och mejlade angående problemet, blev otrevligt bemött och anklagad. Inet sa att om man öppnar datorn får man bara byta RAM-minnen, grafikkort och hårddisk – allt annat som man demonterar/byter gör att garantin slutar gälla. Bad om hänvisning till vart detta står i köpvillkoren, det lyckades dem inte ordna. Det är ju inget fel på själva produkten utan snarare skruv och tillbehör. De vägrade skicka ett nytt moderkort eller erbjuda någon form av ersättning såsom tillgodobelopp. De sa att jag kunde besöka deras Inet-butik och lämna in datorn för att sedan hämta den, då skulle de göra en BEDÖMNING om ifall de kunde hjälpa mig eller inte. Butiken är inte direkt utanför min dörr så jag tackade nej. Även om garantier är förbrukade eller inte så har man reklamationsrätt i upp till 3 år men det spelade ingen roll för ”något nytt moderkort kan jag säga kommer vi inte skicka till dig”.

Varken jag eller mina syskon kommer handla mer på Inet, håller mig till Komplett och Webbhallen som aldrig motargumenterat eller försvårat för mig vid problem.

Tillägg (Datorn är monterad av Inet själva)
-----------------------------------------------

Kan jag göra något åt detta eller är det lönlöst att ens försöka?

Förstår vi dig rätt... du vill ha ett nytt moderkort för att du inte kan få loss det gamla på grund av en trilskande skruv/distans? O.o

Vad Inet ska göra i detta fallet är att ta emot datorn och ordna det åt dig... dock får du betala för det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Hade samma problem i gamla chassit. Slutade med att jag tog en skruvmejsel (riktigt liten, platt) och tryckte skruven uppåt medan jag skruvade den. Vet inte vad som hände men jävligt irriterande, särskilt om mobot kostar en slant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Utveckla? Hade en liknande sak. Skulle byta moderkort och chassi på en Komplett färdigbyggd dator.
Då jag började plocka ut allt så märkte jag att grafikkortet satt fast i pci-e porten och gick inte att få loss.
Ringde komplett som tog in den och fixade det.
Tycker att inet iallafall kan försöka hjälpa dig. Förstår inte denna inet älskandet då man har hört så många saker som detta och så har vi företag som komplett som i min mening sköter sig utmärkt i sådana fall

Lycka till:-)

De har ju erbjudit sig att ta in datorn och kolla på den. Tycker du att de ska åka på hembesök varje gång folk får problem med en skruv?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@gzor
Finns ingen annan ÅF som skulle skicka dig ett nytt moderkort heller, PGA ditt problem.
Däremot kan dom säkert fixa problemet mot avgift om du skickar in den.

Dock om du köpt delar löst med montering bör nog garantier gälla på enskilda delar på samma sätt som om du hade byggt den själv.

Det var kanske en komplett dator med av dig ej valda delar löst som du skaffa, i så fall bryter du garanti med dina åtgärder.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min AIO vattenkylning från Corsair och ringde deras support och fick super bra tips på hur jag skulle göra för att få loss skruvarna. Testa och ring supporten för tillverkaren för ditt moderkort och hör med dem va de skulle föreslå för att få ut skruven. Använd Skype så är det oftast gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Varken jag eller mina syskon kommer handla mer på Inet, håller mig till Komplett och Webbhallen som aldrig motargumenterat eller försvårat för mig vid problem.

Tillägg (Datorn är monterad av Inet själva)
-----------------------------------------------

Kan jag göra något åt detta eller är det lönlöst att ens försöka?

Jag hade själv ett liknande problem med Komplett som ansåg att jag inte skulle få ett nytt moderkort istället för mitt DOA då jag hade tagit bort en klisterlapp på moderkortets undersida, vilket medförde att deras möjligheter att få ersättning från sin leverantör förbrukades.

Problemet du har och det jag hade är att produkten är felaktig vilket ger konsumenten vissa handlingsvägar rent juridiskt, men att sådana rättigheter struntar bolaget i, troligen pga (ursäktlig) bristande kunskap i konsumenträtt. När man hamnar i en sådan situation där näringsidkaren inte bryr sig om de regler som finns på området är det möjligt att pröva ärendet hos ARN, alternativt stämma. Men bäst är ju ändå någon form av konstruktiv lösning med bolaget.

Jag är jurist och jobbar med processer så jag stämde vilket i mitt fall var väldigt smidigt då komplett genast betalade den ersättning jag krävde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Förstår att det är jobbigt läge, men tror inte du får rätt i detta ärende. Jag har svårt att se varför Inet skulle vara skyldiga dig ett nytt moderkort för att du inte får loss en skruv? Du har köpt en komplett dator av dem, och det är vad som är levererat. Såvida det inte är något fel på datorn, blir det nog svårt. Är det inte lite som att köpa en bil och när man inte får loss oljefiltret så skall bilhandlaren bidra med en ny motor?

Tror dessvärre att det är lönlöst att försöka.

Verkligen inte för då är det felaktigt monterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag hade själv ett liknande problem med Komplett som ansåg att jag inte skulle få ett nytt moderkort istället för mitt DOA då jag hade tagit bort en klisterlapp på moderkortets undersida, vilket medförde att deras möjligheter att få ersättning från sin leverantör förbrukades.

Problemet du har och det jag hade är att produkten är felaktig vilket ger konsumenten vissa handlingsvägar rent juridiskt, men att sådana rättigheter struntar bolaget i, troligen pga (ursäktlig) bristande kunskap i konsumenträtt. När man hamnar i en sådan situation där näringsidkaren inte bryr sig om de regler som finns på området är det möjligt att pröva ärendet hos ARN, alternativt stämma. Men bäst är ju ändå någon form av konstruktiv lösning med bolaget.

Jag är jurist och jobbar med processer så jag stämde vilket i mitt fall var väldigt smidigt då komplett genast betalade den ersättning jag krävde.

Produkten som du säger är felaktig bör då inte vara moderkortet utan skruv eller distans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aceturbo:

Verkligen inte för då är det felaktigt monterat.

Hur kan du vara säker på att det är felaktigt monterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Varken jag eller mina syskon kommer handla mer på Inet

Då får du väl i så fall sluta handla datorgrejer över huvud taget för du hade fått samma svar från vilken annan återförsäljare som helst.

Skrivet av gzor:

Kan jag göra något åt detta eller är det lönlöst att ens försöka?

Ja, skicka in grejerna eller åk till en butik precis som de föreslog så får de titta på det och lösa det åt dig? Vad förväntar du dig ens för svar om du kräver att de skickar ett nytt moderkort för att du inte får loss en skruv? Suck.

Vill du inte ha hjälp så får du ingen, så enkelt är det. Du måste väl förstå att de inte har möjlighet att skicka ut nya prylar gratis bara för att någon över telefon säger att något är trasigt? De måste kunna verifiera felet själva först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Produkten som du säger är felaktig bör då inte vara moderkortet utan skruv eller distans.

Jag skulle argumentera för att skruven måste anses vara en del av moderkortet. Jag tror inte man skulle vinna framgång med en motsatt inställning.

Men det du säger stämmer ju i praktiken och har en stor inverkan på vilka möjligheter man har att avhjälpa felet och begära ersättning osv. Kostnaden för att avhjälpa felet med en dålig skruv bör ju inte vara så stor menar jag...

Permalänk
Avstängd

Lite överdrivet att förvänta sig ett helt nytt moderkort. De erbjöd sig att kolla på saken i butik, ser inget fel med det. Känns som du fått samma svar från de flesta butiker.

Lite larvigt att komma med "jag och bla bla kommer aldrig handla därifrån igen" ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@gzor:
Även om moderkortet nu skulle vara defekt så ligger det i dina händer, ingen återförsäljare skulle skickat ett nytt moderkort till dig, komplett skulle gett dig exakt samma svar.

Men till att börja med, fungerar moderkortet? Eller är det så enkelt att du inte kan få bort det? distanser+skruvar tillhör chassit, aldrig moderkortet @Fall .

Det finns flertalet sätt att få bort ilskna små skruvar, även utan borrmaskin och andra verktyg. Däremot är dessa metoder inte något för en person med tummen mitt i handen när det handlar om känsliga miljöer som på ett moderkort. Så ja svårt att säga vad som blir bäst i det här fallet, om man räknar med ekonomisk kostnad. Riskera att du förstör moderkortet eller att inet/verkstad bekostar dig en del + jobbig logistik. Vad har du råd med TS?

Permalänk
Medlem

Med tanke på TS nya tråd verkar det hela löst.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720