Permalänk
Medlem

Hemnätverk - tänkt rätt?

Hej. Har flyttat till en ny lägenhet där vi har 16 stycken nätverksuttag utplacerade i de olika rummen.
Mitt mål är att få internet i samtliga samt ett LAN där alla enheter kommer åt varandra, även över wifi.

Försökte rita ihop planen på surfplattan:

FIBER = Fiberkonverteraren, har 1 LAN-port.
PATCH-PANEL = Sitter i samma skåp som fiberkonverteraren.
SWITCH = Denna tänkte jag köpa och slänga in i samma skåp som ovanstående saker.
ROUTER = Tänkte ha i vardagsrummet, den kör DHCP och WIFI.

01, 02, 03 osv. = Uttagen i dom olika rummen som går mot patch-panelen.

Har jag tänkt rätt? Tack på förhand.

Routern är en www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/177092-asus_rt-...
Switchen jag tänkt köpa är www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202548-netgear_...

Permalänk

Det ser OK ut, tänk bara på att välja en switch som kan hantera trafiken. Och beroende på var i huset skåpet finns, tänk på ljudnivån då en del switchar har fläktar som låter som en jumbojet.

NAS kan du med fördel ställa i skåpet om plats finns.
Routern skulle jag ha i skåpet och istället sätta en accesspunkt ute i vardagsrummet.

Komplettering med en liten UPS (400-700 VA utan NAS, 700-1500 VA med NAS) i skåpet som kan hålla allt där i vid liv när åskoväder passerar.

Permalänk
Medlem

@Grodan Boll: Tack för bra input! Du har helt rätt, men tyvärr är skåpet väldigt litet, nästan tveksamt att få in den switch jag kollat på: www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202548-netgear_...

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju valt en "stor switch" har den vlan som du ska använda för att trixa in routern före den normala switchningen ? Routern bör ju sitta närmast wananslutnigen eller hur har du tänkt att koppla in den så den fungerar ? Normalt sett så sitter ju dess wanport ansluten till fiberkonvertern, sedan ansluter man en switch till en lanport på routern och efter switchen sitter patchpanelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Routerns WAN blir ansluten till fiber-konverteraren via patch-panelen och LAN1 på routern kopplas till switchen via patch-panelen, tänker jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hultron:

@mrqaffe: Routerns WAN blir ansluten till fiber-konverteraren via patch-panelen och LAN1 på routern kopplas till switchen via patch-panelen, tänker jag.

Ok, så länge "funktionsordningen" på delarna blir rätt så spelar ju den fysiska placeringen mindre roll och det borde fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Hej. Har flyttat till en ny lägenhet där vi har 16 stycken nätverksuttag utplacerade i de olika rummen.
Mitt mål är att få internet i samtliga samt ett LAN där alla enheter kommer åt varandra, även över wifi.

Försökte rita ihop planen på surfplattan:
i.imgur.com/u2vdALU.jpg

FIBER = Fiberkonverteraren, har 1 LAN-port.
PATCH-PANEL = Sitter i samma skåp som fiberkonverteraren.
SWITCH = Denna tänkte jag köpa och slänga in i samma skåp som ovanstående saker.
ROUTER = Tänkte ha i vardagsrummet, den kör DHCP och WIFI.

01, 02, 03 osv. = Uttagen i dom olika rummen som går mot patch-panelen.

Har jag tänkt rätt? Tack på förhand.

Routern är en www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/177092-asus_rt-...
Switchen jag tänkt köpa är www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202548-netgear_...

Ser bra ut, har typ samma.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut för att vara ett hemnätverk. Bara synd att de där ***** skåpen ofta är för små och helt mister sin funktion. Men ett alternativ är att köpa två switchar och dra en liten kabel mellan dem. Samt att du troligen inte behöver alla uttag upp-patchade samtidigt.

Permalänk
Medlem

@jocke92: Skoja inte...

Ska bli spännande det här.

EDIT;

Inhandlat Monteringstejp SCOTCH super 1,5mx19mm för att fästa switch m.m samt en DELTACO ojordad apparatkab för att switchens nätdel blockar dörren.

Permalänk
Medlem

Färdigt resultat:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hultron:

Och det fungerar ok också ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Herregud är kablarna verkligen böjda så där hårt eller är det en synvilla?☺ de ser nästan veckade ut, har för mig att någon på forumet sa att böjarna på nätverkskablar ska ha samma radie som en tennisboll ☺

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Herregud är kablarna verkligen böjda så där hårt eller är det en synvilla?☺ de ser nästan veckade ut, har för mig att någon på forumet sa att böjarna på nätverkskablar ska ha samma radie som en tennisboll ☺

Ja, som en snusdosa sägs det.
Jag skulle tagit längre kablar och gjort finare loopar. Det där är inte bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Herregud är kablarna verkligen böjda så där hårt eller är det en synvilla?☺ de ser nästan veckade ut, har för mig att någon på forumet sa att böjarna på nätverkskablar ska ha samma radie som en tennisboll ☺

Skrivet av Nreko:

Ja, som en snusdosa sägs det.
Jag skulle tagit längre kablar och gjort finare loopar. Det där är inte bra..

Hah oroa er inte, dom funkar fint.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte skett någon skada på kablarna på insidan så gör det nog ingenting, men jag skulle nog hålla mig till tennisboll/snusdosa som man gör med fiber.

Permalänk
Medlem

Svår att göra det bättre i de piss-skåpen. Skulle inte få säljas. Så länge det fungerar är det inge fara med den böjen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Hah oroa er inte, dom funkar fint.

Vi får se om ett ett par månader!

Permalänk
Hedersmedlem

Den typen av veck på kablarna kommer börja krångla och sätta ner hastigheten.

Skaffa cat6-kablar med plastkors inuti så kan de inte vika sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Detta är cat 6 (utp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Den typen av veck på kablarna kommer börja krångla och sätta ner hastigheten.

Skaffa cat6-kablar med plastkors inuti så kan de inte vika sig.

Har du en länk med produkten? Skulle vara intresserad av en sån

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wranzzon:

Har du en länk med produkten? Skulle vara intresserad av en sån

Har ingen speciell länk eftersom jag köper stötvis och ibland av lokala elektrikern osv, men alla cat6-kablar bör ha plastkors enligt standarden, för att separera ledarna två och två. Dock kan det skilja i styvhet från ett parti Isotech som jag har där kablarna liknar stålvajrar till andra märken som varit lite mjukare. Köpte Deltaco för någon vecka sedan igen men minns tyvärr inte hur styv den var då det var superstressigt att montera några AP.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har ingen speciell länk eftersom jag köper stötvis och ibland av lokala elektrikern osv, men alla cat6-kablar bör ha plastkors enligt standarden, för att separera ledarna två och två. Dock kan det skilja i styvhet från ett parti Isotech som jag har där kablarna liknar stålvajrar till andra märken som varit lite mjukare. Köpte Deltaco för någon vecka sedan igen men minns tyvärr inte hur styv den var då det var superstressigt att montera några AP.

Tycker personligen att Deltaco gått ner sig ordentligt på kabelfronten.
Köpte alltid tp kabel där förr, men de senaste inköpen har bytt kvalitet.
Nytt material på kabeln och många trasiga kablar (trasiga par etc)

Kör därför alltid Isotech numera som funkar klockrent och är lätta att jobba med.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro