Hårddiskar försvinner

Permalänk
Medlem

Hårddiskar försvinner

Hej,

Jag har nyligen uppdaterat min dator med två GTX 980 kort, samt bytt ut en hårddisk.
Jag har totalt 1 SSD, 1 WD Black som jag har alla spel på sam en WD Green som jag har som media disk.
Datorn har funkat i några dagar utan problem.
Men nu när jag startade datorn så försvann först min helt nya hårddisk. En WD Green 4TB. Det tycker upp en "okänd enhet" i diskhantering men jag kan inte göra något med den. Efter en liten stund försvinner den härifrån. Medan man kan se den här så klickar den lite men sen blir den tyst.
Det har även hänt att min spel hårddisk försvunnit.

Vad kan vara problemet?

Tack så mycket

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

@Neeon123:

Hej

verkar som du har för lite ström i systemet, då brukar hårdiskar komma och gå på det viset
så vilket nätaggregat har du?

Permalänk
Medlem

Högerklicka på "den här datorn" och välj "manage" har på engelska i min.
Tror att detta kan lösa det

https://www.flashback.org/t1633327

Med vänlig hälsning

Visa signatur

Processor:Intel® i7 2600K, @ 4,3 GHz | Skärm:SAMSUNG S27A950D 120Mz 3D| Chassi:NZXT S340 White| Grafikkort:Gigabyte GTX Titan 6GB | Moderkort:Asus P8Z68-V PRO Z68 GEN 3 | Nätagg: Corsair RM750W | Hårddisk1:SSD Intel 520, 180GB | Hårddisk2:Samsung 500GB | Minne:Corsair Classic 16GB 1600MHz | Mus:Logitech G500 Laser | Musmatta:S&S Steel | Ljudkort:Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | Tangentbord:Logitech G110 | Hörlurar: Q1339

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAA76:

@Neeon123:

Hej

verkar som du har för lite ström i systemet, då brukar hårdiskar komma och gå på det viset
så vilket nätaggregat har du?

Tror inte att det är problemet. Har ett EVGA SuperNova P2 1200Watt

Skrivet av Bamse74:

Högerklicka på "den här datorn" och välj "manage" har på engelska i min.
Tror att detta kan lösa det

https://www.flashback.org/t1633327

Med vänlig hälsning

När jag är inne i diskhanteraren så ser jag först en "okänd enhet" där. Men sen försvinner den därifrån.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

du har gott om ström iaf hehe

kan det va glapp i strömkabel till powersata pga modulära kablar
eller att du dragit om powersata så den ligger i spänn och glappar direkt i hd kontakten?

men du gå in i bios och håll öga på hd's där om dom försvinner där med

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAA76:

du har gott om ström iaf hehe

kan det va glapp i strömkabel till powersata pga modulära kablar
eller att du dragit om powersata så den ligger i spänn och glappar direkt i hd kontakten?

men du gå in i bios och håll öga på hd's där om dom försvinner där med

haha ja =P Tanken var att ha marginal ifall jag lägger till fler grafikkort

Har tryckt till alla sladdar.

Jag lät datorn stå i bios några minuter innan och då syntes alla hårddiskarna där. Men värdena för hur stora hårddisken var stämde inte helt.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Har tryckt till alla sladdar.

Räcker inte alltid att bara känna och titta. Ta loss kablar och delar. Kolla hållare och kontakter innan du sätter tillbaka dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Jag lät datorn stå i bios några minuter innan och då syntes alla hårddiskarna där. Men värdena för hur stora hårddisken var stämde inte helt.

trasig/glapp i sata kabel

dra loss alla sata och powersata koppla om det igen, se till så sata inte är lätt att "vicka" varken på moderkort lr hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Räcker inte alltid att bara känna och titta. Ta loss kablar och delar. Kolla hållare och kontakter innan du sätter tillbaka dom.

Skrivet av RAA76:

trasig/glapp i sata kabel

dra loss alla sata och powersata koppla om det igen, se till så sata inte är lätt att "vicka" varken på moderkort lr hd

Har testat =(

Jag har en extern mojäng som man kan sätta in hårddiskar i så ska testa ifall det funkar på det sättet. Men mina hårddiskar vattenkyls så måste skruva sönder skitet först. GG
Jag testade att koppla in den hårddisken jag ersatte med samma sladdar och den funkar. så antar att det är hårddisken som är kaputt.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Om du googlar på ditt problem så hittar du det på nätet.
Hade samma sak för ett tag sedan.

Eller så går du in i menyn där det finns något som heter "disk management" i samma meny som jag skrev om tidigare och kollar hur det ser ut där.
Försöker ta en print/screen men lyckas inte:(

Om det inte står healthy på diskarna så kan man aktivera dom genom att högerklicka på disken/partitionen och aktivera disken. "mark partion as Active" @Neeon123:

Visa signatur

Processor:Intel® i7 2600K, @ 4,3 GHz | Skärm:SAMSUNG S27A950D 120Mz 3D| Chassi:NZXT S340 White| Grafikkort:Gigabyte GTX Titan 6GB | Moderkort:Asus P8Z68-V PRO Z68 GEN 3 | Nätagg: Corsair RM750W | Hårddisk1:SSD Intel 520, 180GB | Hårddisk2:Samsung 500GB | Minne:Corsair Classic 16GB 1600MHz | Mus:Logitech G500 Laser | Musmatta:S&S Steel | Ljudkort:Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | Tangentbord:Logitech G110 | Hörlurar: Q1339

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse74:

Om du googlar på ditt problem så hittar du det på nätet.
Hade samma sak för ett tag sedan.

Eller så går du in i menyn där det finns något som heter "disk management" i samma meny som jag skrev om tidigare och kollar hur det ser ut där.
Försöker ta en print/screen men lyckas inte:(

Om det inte står healthy på diskarna så kan man aktivera dom genom att högerklicka på disken/partitionen och aktivera disken. "mark partion as Active" @Neeon123:

Precis det jag tänkte först, men problemet är att den inte finns där längre. Den försvinner från den menyn också. I menyn finns det bara två enheter, min SSD och min andra WD hårddisk.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Kolla med ett ställe där dom kan kolla om disken är hel om du kollat kablar mm.
Är det en HD bara?
Om det är det så prova att byta strömkabel och ta en annan från nätagget.
Kolla om sata-kabeln har lossnat från moderkortet.
Är nätagget modulärt? Om det är det så kolla om kabeln åkt ur från agget.
Kan även vara så att kontakten (inte strömkabeln) har gått sönder.
Den har kanske vikt sig (har hänt mig med) :/

Visa signatur

Processor:Intel® i7 2600K, @ 4,3 GHz | Skärm:SAMSUNG S27A950D 120Mz 3D| Chassi:NZXT S340 White| Grafikkort:Gigabyte GTX Titan 6GB | Moderkort:Asus P8Z68-V PRO Z68 GEN 3 | Nätagg: Corsair RM750W | Hårddisk1:SSD Intel 520, 180GB | Hårddisk2:Samsung 500GB | Minne:Corsair Classic 16GB 1600MHz | Mus:Logitech G500 Laser | Musmatta:S&S Steel | Ljudkort:Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | Tangentbord:Logitech G110 | Hörlurar: Q1339

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse74:

Kolla med ett ställe där dom kan kolla om disken är hel om du kollat kablar mm.
Är det en HD bara?
Om det är det så prova att byta strömkabel och ta en annan från nätagget.
Kolla om sata-kabeln har lossnat från moderkortet.
Är nätagget modulärt? Om det är det så kolla om kabeln åkt ur från agget.
Kan även vara så att kontakten (inte strömkabeln) har gått sönder.
Den har kanske vikt sig (har hänt mig med) :/

Aa det är en vanlig mekanisk.

Min SSD går på samma SATA ström kabel och den funkar så tror inte att det är problemet.

Har testat att byta ut SATA3 sladden =(

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Aa det är en vanlig mekanisk.

Min SSD går på samma SATA ström kabel och den funkar så tror inte att det är problemet.

Har testat att byta ut SATA3 sladden =(

Observera att det kan vara kabelns kontakt vid hårddisken som glappar.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Kopplade in hårddisken i en sån extern kabinett grej och den funkar inte där heller. så ska skicka tillbaka den =(

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9