Får IP men inget internet. Behöver hjälp med felsökning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av djlasseman:

Yes. Det fungerade att byta till min HTPCs MACadress.
Men jag förstår verkligen inte hur det är möjligt att Bredband2 fuckar med båda mina nätverkskorts MAC i stationära datorn.

Kan jag ta någon annan MAC så jag har möjlighet att använda båda datorerna samtidigt?

Jag tror att dhcpservern är felkonfad och dessutom så verkar den "låsa" utdelat ip mot macadressen för att inte byta ipnummer om det inte är absolut tvunget, många operatörer gör ju så även om man har dynamiska ip så försöker de byta så sällan det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att dhcpservern är felkonfad och dessutom så verkar den "låsa" utdelat ip mot macadressen för att inte byta ipnummer om det inte är absolut tvunget, många operatörer gör ju så även om man har dynamiska ip så försöker de byta så sällan det går.

Finns inget kommando jag kan köra för att tvinga DHCPservern att ge mig ny IP till mina MAC-adresser som är låsta till tyskland?

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk

Kan nämna att jag har varit i kontakt med Bredband2 idag, men den jag pratade med var överväldigad av tekniksnacket och bad mig återkomma på vardagar då de har mer rutinerade tekniker på plats.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på hur det är konfat, men om du inte redan provat så prova att koppla upp "Tysken" och >
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc759673%28v=ws.1...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Yes. Det fungerade att byta till min HTPCs MACadress.
Men jag förstår verkligen inte hur det är möjligt att Bredband2 fuckar med båda mina nätverkskorts MAC i stationära datorn.

Kan jag ta någon annan MAC så jag har möjlighet att använda båda datorerna samtidigt?

Ja, men gör det bara ett kort tag. Detta bekräftar att leverantören har något verkligen felinställt gentemot dina bägge original MAC-adresser i den berörda burken. Första gången jag hör talas om något sådant.

Ta det på måndag med deras support och berätta för dom vad Du provat med och vad som ej fungerat och vad som fungerat. Då borde en tekniker förstå problemet och att felet ej ligger hos dig. Berätta även om det med att Du kört Lubuntu Live.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Ja, men gör det bara ett kort tag. Detta bekräftar att leverantören har något verkligen felinställt gentemot dina bägge original MAC-adresser i den berörda burken. Första gången jag hör talas om något sådant.

Ta det på måndag med deras support och berätta för dom vad Du provat med och vad som ej fungerat och vad som fungerat. Då borde en tekniker förstå problemet och att felet ej ligger hos dig. Berätta även om det med att Du kört Lubuntu Live.

Alright.
Tack för hjälpen!

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Alright.
Tack för hjälpen!

Du skulle kunna prova att fylla i på denna länk och skicka ett ärende direkt till TeliaSonera och deras öppna fiber nät som du verkar vara ansluten till.

https://www.bredbandswebben.se/start/kontaktaoss

Men jag skulle fortfarande ringa till Bredband2 och felanmäla det på måndag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av djlasseman:

Yes. Det fungerade att byta till min HTPCs MACadress.
Men jag förstår verkligen inte hur det är möjligt att Bredband2 fuckar med båda mina nätverkskorts MAC i stationära datorn.

Kan jag ta någon annan MAC så jag har möjlighet att använda båda datorerna samtidigt?

De har troligen nått fel på konfen och/men låser ett korrekt ip mot en mac du själv skulle kunna klona till routerns wan interface för att få igång lanet på normalt sätt via en hemmarouter. Man ansluter ju normalt sett bara en enhet mot wan och den macadressen brukar ju "kladda fast" mot operatören med en timer som släpper om macen byts och timern är ofta på 20 min till 1 dygn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Ja, men gör det bara ett kort tag. Detta bekräftar att leverantören har något verkligen felinställt gentemot dina bägge original MAC-adresser i den berörda burken. Första gången jag hör talas om något sådant.

Ta det på måndag med deras support och berätta för dom vad Du provat med och vad som ej fungerat och vad som fungerat. Då borde en tekniker förstå problemet och att felet ej ligger hos dig. Berätta även om det med att Du kört Lubuntu Live.

Tre felanmälningar senare har dom fortfarande inte lyckats lösa problemet. Verkar inte ens som dom har läst felanmälan.
Kundsupport svarar väldigt snabbt, så det är ju positivt, inte många signaler som går fram. Men dom har ingen direkt kontakt med tekniker, så dom måste skriva felanmälan. Där någonstans brister det. Antingen så har kundtjänst problem med att förklara sig i text, eller så har teknikerna lässvårigheter.

Teknikerna har stängt mitt ärende två gånger med sms-texten. "Jag hittar inget fel. Jag kan se att din router (TP-link) får korrekt ip. Om du, mot förmodan, fortfarande har problem med tjänsten kan du kontakta oss på 0770-81 10 00"

Så förutom att jag inte har någon router (mitt TP-link är ett nätverkskort, och datorn sitter rätt i jacket från leverantör) så säger han att mitt tyska IP är korrekt.
Inte många rätt där...

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

[...] så säger han att mitt tyska IP är korrekt.

Be dom göra samma sak som Du gjort med MAC-adresserna men ge dom dina original MAC-adress och be dom själva testa mot samma DHCP server men med dina original MAC-adresser för att de själva skall se vad de får och hur (o)bra det fungerar då.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Be dom göra samma sak som Du gjort med MAC-adresserna men ge dom dina original MAC-adress och be dom själva testa mot samma DHCP server men med dina original MAC-adresser för att de själva skall se vad de får och hur (o)bra det fungerar då.

Smart ide. Ska säga det om jag behöver tjata på dom en gång till. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m