Permalänk
Medlem

Datorn låser sig - GTX 970

Hej,
Någon vecka efter releasen av GTA V så började datorn slumpmässigt låsa sig. Med låsa sig menar jag att bilden fryser, ljudet fortsätter spela, tangentbord och mus slutar reagera. Ingen BSoD sker, eventloggen säger bara att datorn avslutades plötsligt (p.g.a. att jag inte haft något annat val än att starta om den).
Detta sker oftast när jag spelat antingen GTA eller Witcher 3. Men det har även hänt när jag sett på youtube. Detta kan ske redan efter 5min, men kan även ske efter 4 timmars spelande.

Min nyaste komponent i datorn är grafikkortet vilket var min första misstanke. Jag bytte ut den mot HD 9750 och problemet försvann.
Jag skickade in kortet till återförsäljaren(Inet) men efter flera tester så kunde de inte hitta något fel på kortet. I hopp om att det skulle börja fungera igen satte jag i det datorn igen och problemet kom tillbaka direkt.
Men eftersom att Inet inte hade några problem med sin testdator så börjar jag misstänka moderkortet, men varför fungerar det då med mitt gamla grafikkort?

Jag har:

  • kört memtest86 i över 10h utan något problem uppstod.

  • testat de 5 senaste drivrutinerna från Nvidia samt kört DDU(Display Driver Uninstaller) från Guru3D

Jag är väldigt tacksam för förslag och hjälp!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64-bit SP1
Processor: Intel Core i7 3770 @ 3.4 GHZ
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P8Z77-V LX nyaste bios(Version 2501)
Minne: 4x 4 GB Corsair Vengance 1 600 MHz (cmz8gx3m2a1600c9)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming
Hårddisk: OCZ SSD Vertex 4 Series 256GB och 2st vanliga 1TB HDDar
Nätaggregat:Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
Övrig kylning: 2x140mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare och Creative Sound Blaster Z ljudkort
Temperaturer:
Daglig användning: ~43C processor och ~40C grafikkort.
Efter 1h spelande(GTA): ~75C processor och ~50C grafikkort

Lagt till mer information
Permalänk
Medlem

Lagt in senaste bios i mobot?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

När jag hade ett liknande problem så var det nätaggregatet som inte kunde ge nog med ström. Men du har ju ett ganska kraftfullt agg så det är nog inte problemet i ditt fall.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Skrivet av mibsweden:

När jag hade ett liknande problem så var det nätaggregatet som inte kunde ge nog med ström. Men du har ju ett ganska kraftfullt agg så det är nog inte problemet i ditt fall.

Är oftast kvalitén som är problmet när agget har över 500 watt (som inte är peak värde).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

BIOS

@stimpen: Ja, jag har nyaste BIOS installerat. Glömde lägga till det, tack!

Skrivet av mibsweden:

När jag hade ett liknande problem så var det nätaggregatet som inte kunde ge nog med ström. Men du har ju ett ganska kraftfullt agg så det är nog inte problemet i ditt fall.

Skrivet av Broken-arrow:

Är oftast kvalitén som är problmet när agget har över 500 watt (som inte är peak värde).

Om jag inte är fel på det så kräver GTX 970 mindre än vad HD 7950 gör av PSUn. Så om 7950 fungerar utan problem tycker jag att det ska fungera lika bra med samma PSU för 970.
PSUn är det sista jag misstänker kan vara orsaken till problemet, men man ska aldrig säga aldrig...

Sammanfogade 2 inlägg
Permalänk
Skrivet av Muppzzor:

@stimpen: Ja, jag har nyaste BIOS installerat. Glömde lägga till det, tack!

Om jag inte är fel på det så kräver GTX 970 mindre än vad HD 7950 gör av PSUn. Så om 7950 fungerar utan problem tycker jag att det ska fungera lika bra med samma PSU för 970.
PSUn är det sista jag misstänker kan vara orsaken till problemet, men man ska aldrig säga aldrig...

Exakt, är min tanke med. Även om RM är dyra till vad agget faktiskt innehåller (alltså lite halvkass kvalité invändigt), så bör det inte vara problmet.

Tror precis som du att det är något galet ihop med grafikkortet. Har du avinstallerat AMD´s drivers innan du installera Nvidias? Kan behöva installera om Windows i värsta fall (bara för dom gamla inte försvinner helt). Vet att det finns något speciellt program som rensar gamla driver (vet inte vad det heter dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Exakt, är min tanke med. Även om RM är dyra till vad agget faktiskt innehåller (alltså lite halvkass kvalité invändigt), så bör det inte vara problmet.

Tror precis som du att det är något galet ihop med grafikkortet. Har du avinstallerat AMD´s drivers innan du installera Nvidias? Kan behöva installera om Windows i värsta fall (bara för dom gamla inte försvinner helt). Vet att det finns något speciellt program som rensar gamla driver (vet inte vad det heter dock).

DDU men TS hade redan kört det.
TS har väl kört det o sen installerat rena drivisar o sen aktiverat win uppdate i DDU igen o inte aktiverat win update innan nya drivisar är installerade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Har själv haft samma problem.. Händer dock inte lika ofta det. Har dock ett annat problem med mitt grafikkort, drivrutinerna sluta fungera lite här och där. Sen så blir skärmen under spel helt brun (vill tillägga att spelet körs fortfarande) men att jag inte ser någon bild på spelet förutom den bruna bilden då.

Vet inte om det är 970 som är problemet hos mig eller som någon här nämnde nätagget. Vet att PSUn jag har inte ska vara den bästa heller. Tacksam för svar

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Har du ställt in Prefer maximum performance i nvidias kontrollpanel? Brukar lösa mycke problem för mig, med typ alla nVidia kort jag haft senaste åren.

Permalänk
Medlem

@stimpen: Jo precis, har varit väldigt noggrann att få bort gammalt skräp efter tidigare drivrutiner.
@Broken-arrow: Jag undviker gärna att installera om windows innan windows 10 släpps.
@Semjonov: Ska testa, vill minnas att jag redan testat detta men det skadar inte att testa igen.

Permalänk
Medlem

Nu spekulerar jag helvilt men det kanske är ett problem med skärmen? Vad använder du för kabel till skärmen och vilken skärm var du?

Om problemet uppstår, stäng av skärmen och koppla ur den. Koppla därefter tillbaka den till grafikkortet och starta den alternativt koppla in en annan skärm till grafikkortet.

En Annan spekulation är att det är Audio drivisar samt det interna ljudkortet i datorn som orsakar problemet. Testa ägg stänga av det interna ljudkortet via BIOS och därefter, i Avinstallera Program i kontrollpanelen, avinstallera alla Audio Drivers från Nvidia.

Använder du Nvidia Shadowplay så kanske det är en god idé att stänga av den, rentav avinstallera GeForce Experience (hör att den orsakar vissa problem då och då).

EDIT: Ber om ursäkt gör eventuella stavfel eller oklarheter, skriver via mobilen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nu spekulerar jag helvilt men det kanske är ett problem med skärmen? Vad använder du för kabel till skärmen och vilken skärm var du?

Om problemet uppstår, stäng av skärmen och koppla ur den. Koppla därefter tillbaka den till grafikkortet och starta den alternativt koppla in en annan skärm till grafikkortet.

En Annan spekulation är att det är Audio drivisar samt det interna ljudkortet i datorn som orsakar problemet. Testa ägg stänga av det interna ljudkortet via BIOS och därefter, i Avinstallera Program i kontrollpanelen, avinstallera alla Audio Drivers från Nvidia.

Använder du Nvidia Shadowplay så kanske det är en god idé att stänga av den, rentav avinstallera GeForce Experience (hör att den orsakar vissa problem då och då).

EDIT: Ber om ursäkt gör eventuella stavfel eller oklarheter, skriver via mobilen

Jag hade/har min tvivel, men jag gjorde som du föreslog angående audio drivers. Än så länge så verkar allt fungera, har inte hunnit spela ett monster pass än men ska försöka spela en längre stund till helgen och återkommer med resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppzzor:

Jag hade/har min tvivel, men jag gjorde som du föreslog angående audio drivers. Än så länge så verkar allt fungera, har inte hunnit spela ett monster pass än men ska försöka spela en längre stund till helgen och återkommer med resultatet.

Nope, tyvärr så hjälpte det inte. Kan man säga att det inte har något med drivrutinerna för ljudet nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Muppzzor:

Nope, tyvärr så hjälpte det inte. Kan man säga att det inte har något med drivrutinerna för ljudet nu?

Senaste bios på moderkortet kan ev hjälpa när man har nyare grafikkort?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Senaste bios på moderkortet kan ev hjälpa när man har nyare grafikkort?!

Yupp, har det nyaste. kanske är så illa att moderkortet är för gammalt, men jag tycker inte att det har allt för många år på nacken.

Permalänk
Skrivet av Muppzzor:

Yupp, har det nyaste. kanske är så illa att moderkortet är för gammalt, men jag tycker inte att det har allt för många år på nacken.

Fått det på gammalt AM2 moderkort, utan korrekt drivrutinsstöd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar