Övergång från AMD till Intel? :/

Permalänk
Avstängd

Ja, GTA V rullar på riktigt bra med intel. Flyter på som jag vet inte vad. Som om det inte är en krävande titel alls fastän det egentligen är det?

Blev jätteförvånad i och med att GTA4 var så uselt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Datavetare

GTA V är en unik titel i det att den skalar väldigt väl med antal CPU-kärnor upp till 4st och det är fortfarande ett litet, men positiv, tillskott ända upp till 5-6 CPU-kärnor. Kanske blir detta vanligare framöver, men det är inte säkert (open-world spel lämpar sig bättre för skalning över flera kärnor än spel i stort) och även om det blir vanligare visar historien så här långt att det är en väldigt långsam process för spelmotorer att dra nytta av fler kärnor.

Tittar man ändå specifik på GTA V så kan man se lite trender från de länkar som postas:

SweC snabbtest av GTA V visar som sagt att denna titel vill ha minst 4 CPU-trådar, enorm skalning (över 100% för minimal FPS) på Intel från 2C/2T till 2C/4T. Även hoppet från 2C/4T till 4C/4T är rätt stort, ger 40-50%. Det finns till och med någon form av skalning ända till 6 kärnor, inte jätteimponerande men ändå ett tillskott, ca 9% högre prestanda från 4C -> 6C.

Tittar man på AMD så är det bra skalning upp till 3M/6T, hoppet från 2M->4T ger ca 30% extra. Efter det klingar det av rätt mycket, hoppet från 3M/6T till 4M/8T är rätt likt det från 4 till 6 kärnor på Intel, d.v.s 8-9%.

Indikation av detta: 750k kommer prestera runt 40% sämre än en lika högt klockad 8350 (utgår från att den L3-cache som FX-serien har men 750k saknar inte påverkar nämnvärt, spel kan ibland få ett litet tillskott av detta).

Man får komma ihåg att även om de två trådarna i en modul är mer lik två oberoende kärnor än vad Intels HT ger, så är 750k inte samma sak som en CPU med fyra oberoende kärnor. Enligt AMD själva är effektiviteten "upp till 80%" när båda kärnorna använda (något som i praktiken blev sant först med Steamroller). Det betyder att 750k motsvarar ungefär .8*4 = 3.2 "oberoende" CPU-kärnor. Motsvarande för en i3 är ca 65%, så en tvåkärnig Intel med HT motsvarar ungefär 4 * .65 = 2.6 "oberoende" kärnor (mer fler moduler/kärnor kommer andra flaskhalsar in så där är effekten typiskt något lägre).

Går man över till Gamers Nexus verkar R9 270X droppar mer i minimal FPS med 760k än Titan X relativt hur genomsnittet ser ut, nog en indikation på att Nvidias drivare tar mindre CPU-kraft fast skillnaden är inte större än att flaskhalsen ändå helt hamnar i GPU-delen om man använder Intel i5 eller bättre. Med 760k är däremot skillnaden signifikant, det är ca 30% högre lägsta nivå med Titan X.

Svårt att säga något om genomsnitts FPS då den kan vara begränsad av GPU-delen, min FPS på båda GPUer är väsentligt högre med andra CPU-modeller, så det är nog nära nog helt CPU-bundet med 760k. Med överklockad 8350 (9590) eller med Intel i5 eller bättre så är spelet i princip helt GPU-bundet med ett R9 279X, dock så finns det lite krav i 1920x1080 "high" med 8350 på stock-clock.

Indikation av detta: 750k ihop med AMD GPU kommer antagligen ge stora varians i FPS. Byte till Nvidia GPU eller 8350 (helst klockad) / Intel i5 ger förbättring.

Edit: TechSpot konstaterar att av någon anledning föredrar denna titel väldigt kraftigt Intel CPUer
"Clocked at 4.5GHz the FX series is slower than a Core i7 clocked at just 2.5GHz in GTA V which is obviously disappointing."

Summa summarum. GTA V är speciell i det att titeln är extremt CPU-krävande, främst för att få vettig minimal FPS. Givet det och hur det skalar över CPU-kärnor så skulle det behövas en klockning på 7-8GHz för att nå samma stabilitet i FPS på som en Intel i5. Överklockning till 4.5-4.7GHz kommer naturligtvis ge en förbättring, men förvänta dig ändå inte samma upplevelse som med Intel i5. Huruvida det är värt pengarna att uppgradera CPUn kan bara du svara på, beror helt på hur mycket värde du sätter i GTA V spelande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer