Ny dator, samma hårddisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Ny dator, samma hårddisk.

Hejsan, jag har köpt lite nya delar för att bygga ihop en ny dator, men jag har valt att rulla på med samma hårddisk som jag har nu.
Jag tänkte radera allting, nollställa hårddisken men grejen är att jag inte har en aning om hur man gör. Skulle man kunna få lite tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av FelixTyrone:

Hejsan, jag har köpt lite nya delar för att bygga ihop en ny dator, men jag har valt att rulla på med samma hårddisk som jag har nu.
Jag tänkte radera allting, nollställa hårddisken men grejen är att jag inte har en aning om hur man gör. Skulle man kunna få lite tips?

Vad ska du köra för operativsystem? (I stort sett) oavsett vad du kör för OS så kommer det ges möjlighet att formatera om disken (formatera om ~ nollställa) och så är saken biff.

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Hmm överväg att skaffa en ssd om det är mekanisk du har nu. Kör OS o spel på ssdn o lagra på din gamle mekaniske. Gör stor skillnad.

AMD 760k @ 4.7GHz, NB @ 2200MHz | Asus 760 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | 2x4GB 1866MHz Gskill | Silverstone SFX ST45SF 450W

Intel i5-4670k @ stock | MSI 680 | Gigabyte G1.Sniper Z87 | 2x4GB 2400MHz Gskill | Corsair TX850 850W

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det går att välja att partitionera och/eller formatera när man startar installationen av operativsystemet

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@GLaDER: Kör på med nertankat windows 7, har inte OS på något usb eller cd, tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jun 2011

Är det inte systemdisk som du använder kan du bara högerklicka i windows och välja formatera. Om det är en disk med os som du kör får du fixa windows på usb eller dvd.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

@FelixTyrone: Huh, hur ska du då lyckas installera om datorn?

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux