Köpa till en SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Köpa till en SSD

Hej!

Jag vill köpa till en SSD till min dator för alla spel och operativsystemet osv men vet inte hur jag ska gå till väga har suttit och kollat runt på linus och alla möjliga tutorials på internet men känner inte riktigt att de vill samma som mig då de bara byter till en SSD från HDD tex hoppas ni förstår mitt problem och kan hjälpa mig!

Nu är det möjligt att det står info om hur man gör någonstans , sorry om jag missat.

// Okunnig dataspelare - TreHjulingLars

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

SSD:n i en Sata port i moderkortet samt sata strömkontakt från nätaggregat till SSD:n.
Sätt igång AHCI för SSDn i BIOS.

Och du är klar.

Du kanske måste förklara mer ingående vad du inte förstår om du behöver ytterligare hjälp.

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Jadu ... ska du köra OS'et på SSD'n så är "hårddiskbyte" precis vad du behöver göra. Dvs ominstallation av allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Vad är det som är problematiskt menar du? Vad du byter ifrån är rätt orelevent. Om du vill köra OS på SSDn så är det bara att koppla in den och starta installationen av OS:et. Se till att AHCI är aktiverat i BIOS innan bara. Och om det är Windows du ska ha på den så är det bra att endast ha SSDn och inga andra hårddiskar inkopplade under installationen, annars kan Windows få för sig att lägga boot-filer på någon annan hårddisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av El_Raspberry:

Jadu ... ska du köra OS'et på SSD'n så är "hårddiskbyte" precis vad du behöver göra. Dvs ominstallation av allt.

Så jag kan inte behålla allt annat på nåt sätt, alltså raderas allt på min nuvarande hdd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av perost:

Vad är det som är problematiskt menar du? Vad du byter ifrån är rätt orelevent. Om du vill köra OS på SSDn så är det bara att koppla in den och starta installationen av OS:et. Se till att AHCI är aktiverat i BIOS innan bara. Och om det är Windows du ska ha på den så är det bra att endast ha SSDn och inga andra hårddiskar inkopplade under installationen, annars kan Windows få för sig att lägga boot-filer på någon annan hårddisk.

Jag har en HDD just nu och vill ha kvar den men samtidigt ha en SSD i datorn som då har mitt OS och spel mm. Ska alltså köpa till en SSD för att installera alla spel och OS på det och vet inte hur jag går till väga

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Daavido:

SSD:n i en Sata port i moderkortet samt sata strömkontakt från nätaggregat till SSD:n.
Sätt igång AHCI för SSDn i BIOS.

Och du är klar.

Du kanske måste förklara mer ingående vad du inte förstår om du behöver ytterligare hjälp.

Jag vill köpa till en SSD och installera den i datorn och sedan installera mitt OS och spel på den, sedan ha kvar min nuvarande hdd för skit saker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av TreHjulingLars:

Jag vill köpa till en SSD och installera den i datorn och sedan installera mitt OS och spel på den, sedan ha kvar min nuvarande hdd för skit saker

Koppla ur HDD och koppla in SSD. Aktivera ACHI i BIOS och installera Windows precis som vanligt. När du är är klar med den biten kopplar du in din HDD också, gå in i BIOS och ändra boot-order så den startar windows på SSD. Bam! Nu startar datorn med fräsch windows och du har din gamla HDD tillgänglig med allt som fanns förut.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010

@biorrith: bästa lösningen hittills

@TreHjulingLars: är det något som tar emot göra en ominstallation
vissa spel kan dock behövas installeras om då det finns systemfiler i gamla Windowsmappen.
(det går inte kopiera över alla systemfiler som behövs då det kan vara tusentals.)

bara spara "Save" mappen så man inte behöver starta från noll igen, och sen lägga över den i rätt mapp när spelet är på SSD´n.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av TreHjulingLars:

Så jag kan inte behålla allt annat på nåt sätt, alltså raderas allt på min nuvarande hdd?

Inget på din gamla hårddisk kommer att raderas utan att du gör något, dock kommer du inte kunna använda de gamla spelen eftersom de är installerade på det "gamla" operativsystemet så det minsta du behöver göra är att installera om dem.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@Andreaz1:

Just installerade Steam-spel går att flytta över med lite pill. Finns massor med guider på internet. Men det är ju klart, med snabb lina så är det skitsamma. Klicka typ 3 ggr så sköter det sig själv.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Maj 2011

Köp en stor ssd som klarar att lagra det du har på c: disken idag.
Klona disken o sen byta rakt av,sen tuta o köra.

Bla samsung har verktyg för det.: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix HD Samsung 960 EVO 500gb
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S