Hjälp, jag kan inte justera CPU Ratio!!! [Problem löst]

Permalänk
Avstängd

Hjälp, jag kan inte justera CPU Ratio!!! [Problem löst]

Har en längre tid försökt mig på att överklocka manuellt (kör OC genie) för tillfället och har gjort ett tag sedan jag stötte på samma problem förra gången och ej orkade bry mig nämnvärt. Nu har jag however försökt mig på att lösa dessa problem.. Jag har flashat bios med senaste version samt gjort en cmos återställning. Men CPU ratio går fortfarande inte att justera.. Dessutom står det ej Auto inom parenteser såhär: [Auto], utan det står enbart Auto..

Har följt guiden här på forumet angående överklockning av sandy bridge och ivy bridge till punkt och pricka, men hittar ingen lösning!!

Vad är felet?

Processorn jag försöker överklocka är en 3570K
Moderkortet är ett MSI Z77A GD65

Oerhört tacksam för hjälp på förhand!

Permalänk
Medlem

Hur gör du när du försöker justera den? Skriver du tex 45 i bios på cpu ration?
Du är säker på att det är en K-Modell?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Hur gör du när du försöker justera den? Skriver du tex 45 i bios på cpu ration?
Du är säker på att det är en K-Modell?

Jag har testat allt, dubbelklickat, markerat och tryckt enter, markerat och tryckt in siffror men ingenting fungerar....

Ja, jag är säker att det är en K-modell! Om nu inte både Inet, kartongen den kom i, bios och windows ljuger för mig...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@M1NT:
Jag har skrivit inlägg #2 i guiden. Kika där. Har samma moderkort & CPU.
Nollställ CMOS och testa igen. Ändra från Auto till Manual till att börja med så dyker CPU Ratio alternativet upp, använd sedan +/- på tangentbordet för att öka och minska. Glöm inte att använda "exit and save". T ex F10 är kort-kommando för detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

@FRULZ:
Jag har skrivit inlägg #2 i guiden. Kika där. Har samma moderkort & CPU.
Nollställ CMOS och testa igen. Ändra från Auto till Manual till att börja med så dyker CPU Ratio alternativet upp, använd sedan +/- på tangentbordet för att öka och minska. Glöm inte att använda "exit and save". T ex F10 är kort-kommando för detta.

Tack, men jag har kikat på ditt inlägg där och ingenting hjälper. Har nollställt CMOS flera gånger, ADJUST CPU Ratio finns där men den är låst till Auto, INTE [Auto]. Jag kan inte ändra den till något.. :/

Hittade en tråd på en annan sajt: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1762360/4670k-msi-z8...

Hen löste det genom att skicka tillbaks moderbrädan och få en ny.. Antar att mitt kort är dåligt från början.. Vet ej om jag pallar skicka tillbaks det dock, känns som om det duger med OC genie för min del tills jag skaffar ny burk.. Kommer la stöka på massa andra problem med operativsystem och sånt där om jag byter ut moderkortet mot ett annat men likadant ändå... Pallar inte formatera

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Jag har testat allt, dubbelklickat, markerat och tryckt enter, markerat och tryckt in siffror men ingenting fungerar....

Ja, jag är säker att det är en K-modell! Om nu inte både Inet, kartongen den kom i, bios och windows ljuger för mig...

http://s16.postimg.org/58jm5abqt/dsfsdfsdfssdfsdfdsfdsfsdfsdfdsfs.jpg

Har samma moderkort med samma problem precis vid införskaffning. Tog mig en evighet att inse att man justerar ration med + samt - istället för vad man förväntar sig xD

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nickieponken:

Har samma moderkort med samma problem precis vid införskaffning. Tog mig en evighet att inse att man justerar ration med + samt - istället för vad man förväntar sig xD

Står din CPU Ratio inom parenteser? såhär: [Auto] eller såhär: Auto

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@M1NT: Vad händer om du markerar fältet för CPU-ratio och köra +/-?

Auto med och utan klamrar varierar beroende på Bios version.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

PROBLEM LÖST

Dra åt helvete, trodde jag hade testat allt, men uppenbarligen inte.. Mycket riktigt fungerade - knappen för att komma från auto till lägsta nummer därefter + för att öka...

*Slår mig själv i huvudet*

Imorgon skall det överklockas.... På riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

PROBLEM LÖST

Dra åt helvete, trodde jag hade testat allt, men uppenbarligen inte.. Mycket riktigt fungerade - knappen för att komma från auto till lägsta nummer därefter + för att öka...

*Slår mig själv i huvudet*

Imorgon skall det överklockas.... På riktigt.

Hahaha.. skitbra

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.