Macbook pro + externt grafikkort, hur?

Permalänk
Medlem

Macbook pro + externt grafikkort, hur?

Hej Sweclockers!

Jag har förnärvarande en kraftfull Macbook Pro 15" med specs:

* -------- Processor osv:
Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro11,2
Processornamn: Intel Core i7
Processorhastighet: 2,8 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 4
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 6 MB
Minne: 16 GB RAM

* -------- GRAFIKKORT:
Styrkretsmodell: Intel Iris Pro
Typ: Grafikprocessor
Buss: Inbyggd
VRAM (dynamisk, max): 1536 MB
Tillverkare: Intel (0x8086)

Upplösning: 2880 x 1800 Retina

Jag laggar en del när jag spelar spel och så, och min fps blir otroligt låg med det interna grafikkortet. Tror ni att det skulle bli mycket bättre med ett externt grafikkort? jag antar att processorn är rätt bra, då jag maxade processorn och la till mycket pengar för att få den dyraste processorn när jag köpte min macbook pro. Anledningen till att jag kör macbook pro är för att jag 1. proddar musik och har massa plugins jag har köpt som är anpassade endast för OSX, 2. behöver den till plugget, 3. gamea vid ett bord.

Tror att det är GPU'n som är för klen helt enkelt. Eller vad tror ni?

Isåfall, om så är fallet (att GPU'n är för klen), tänkte jag bygga till ett externt grafikkort.

Hur gör jag? Vilket grafikkort hade ni valt? Jag tänkte lira mest CS:GO, league of legends och kanske lite Farcry 4 m.m.

Har kikat lite på Geforce GTX 980 Gaming (http://www.inet.se/produkt/5411291/msi-geforce-gtx-980-gaming...) . Vad behöver man för att koppla in denna till min Macbook pro? nätagg? fläkt? grafikkort? Chassi?

Hjälp uppskattas!

PS. Thunderbolt används av både mitt externa ljudkort (UAD Apollo Twin Duo) samt min external skärm (Apple Thunderbolt Display 27"). Så frågan är om man kan köra på ett thunderbolt graffekort och kanske koppla in ljudkortet direkt i thunderbolt skärmen?

Svar uppskattas!

Tackar.

Permalänk
Medlem

idag finns det ingen bra lösning för att koppla in ett externt graffe. Så det är bara att bita i ett surt äpple och köpa en dator bara för spel eller sänka upplösningen och försöka utstå att spela på den du har

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@infigo: men jag har sett massa göra det på youtube osv? varför skulle det inte funka för mig? Vad menar du med att det inte finns en bra lösning för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontah:

@infigo: men jag har sett massa göra det på youtube osv? varför skulle det inte funka för mig? Vad menar du med att det inte finns en bra lösning för detta?

Om det nu är som du säger, att det finns en massa videos på youtube ang. detta, så borde du väl lika lätt kunna hitta How-To videos där också. Om du redan hittat information om detta ser jag ingen anledning att inte fortsätta leta på egen hand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det finns inga enkla och bra lösningar, det går och göra. Men till vilket pris och hur många timmar vill du lägga ner?

https://www.reddit.com/r/apple/comments/31sa47/has_anyone_use...

Om du inte vill ha en stationär Windows burk är nog en iMac med någon utav de bättre grafikkorten det bästa alternativet.

Eller skippa tidsförströelse spelen och jobba på din musik.

Dold text
Permalänk
Medlem

Först av allt. Ett externt grafikkort kommer bara fungera bra i windows. Glöm det i OSX.

Sedan så behöver du först ett PCI-express case till grafikkortet och då även en kapabel nätdel om den medföljande inte räcker.

Sen finns det inga externa case som använder sig av Thunderbolt utan istället måste du ha en adapter till.

Ex. vidock4 som är ett externt case med en expresscard anslutning till dator.
Sedan behöver du expresscard till Thunderbolt-adapter.

I slutändan får du i nuläget en anslutning som är likvärdig. En PCI-express 4-anslutning.

Inte värt det då summan för allt blir nästan en dator till.

Thunderbolt3 däremot som är på väg är det första som officiellt stödjer externa grafikkort så där kommer vi få se mer av i framtiden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

här är en sammanställning över lyckade DIY externa grafiklösningar till mac:
http://forum.techinferno.com/diy-e-gpu-projects/6578-implemen...

akitio.com har thunder 2 som funkar för många på forumet ovan. Skickar man mail till dem direkt så får man en techinferno-rabatt ($189 för thunder2)

Den stödjer daisy-chaining så du behöver inte oroa dig för dina nuvarande thunderbolt-prylar, bara koppla in dem i boxen eller i skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Först av allt. Ett externt grafikkort kommer bara fungera bra i windows. Glöm det i OSX.

Sedan så behöver du först ett PCI-express case till grafikkortet och då även en kapabel nätdel om den medföljande inte räcker.

Sen finns det inga externa case som använder sig av Thunderbolt utan istället måste du ha en adapter till.

Ex. vidock4 som är ett externt case med en expresscard anslutning till dator.
Sedan behöver du expresscard till Thunderbolt-adapter.

I slutändan får du i nuläget en anslutning som är likvärdig. En PCI-express 4-anslutning.

Inte värt det då summan för allt blir nästan en dator till.

Thunderbolt3 däremot som är på väg är det första som officiellt stödjer externa grafikkort så där kommer vi få se mer av i framtiden.

fast det stämmer inte, det finns både från sonnet och akitio för thunderbolt 2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

här är en sammanställning över lyckade DIY externa grafiklösningar till mac:
http://forum.techinferno.com/diy-e-gpu-projects/6578-implemen...

akitio.com har thunder 2 som funkar för många på forumet ovan. Skickar man mail till dem direkt så får man en techinferno-rabatt ($189 för thunder2)

Den stödjer daisy-chaining så du behöver inte oroa dig för dina nuvarande thunderbolt-prylar, bara koppla in dem i boxen eller i skärmen.

Så ouppdaterad jag var då. Det där såg bra ut

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@spjakarn: Om jag hade tillräckligt med info hade jag väl inte postat en tråd här? Och inga how-to guider finns på youtube vad jag har sett, dem visar endast deras fungerade lösningar och att det funkar.

Permalänk
Medlem

@runeman: http://forum.techinferno.com/enclosures-adapters/7205-us%2418... det såg riktigt nice ut, men då får man köpa till ett graffekort antar jag? detta är alltså en chassi+nätagg och fläkt lösning all in one via thunderbolt? eller måste man köpa till nätagg också?
och så får man komplettera till med ett eget graffekort helt enkelt, för inget sådant medföljer? eller har jag uppfattat det fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontah:

@runeman: http://forum.techinferno.com/enclosures-adapters/7205-us%2418... det såg riktigt nice ut, men då får man köpa till ett graffekort antar jag? detta är alltså en chassi+nätagg och fläkt lösning all in one via thunderbolt? eller måste man köpa till nätagg också?
och så får man komplettera till med ett eget graffekort helt enkelt, för inget sådant medföljer? eller har jag uppfattat det fel?

yup ingen gpu ingår

Permalänk
Medlem

@mir0: ser dock att många lägger GPU'et UTANFÖR boxen, och även köper till ett nätagg, följer inget nätagg med detta eller? Förstod inte riktigt när jag läste på deras sida och i texten.

När jag youtube:ar detta så har alla som äger ett sådant och kopplar upp det mot sin MBP ett externt nätagg som ligger fritt utanför.

En sista fråga jag har är om GeForce gtx970 är ett bra kort? det verkar dem flesta köra med.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontah:

@mir0: ser dock att många lägger GPU'et UTANFÖR boxen, och även köper till ett nätagg, följer inget nätagg med detta eller? Förstod inte riktigt när jag läste på deras sida och i texten.

När jag youtube:ar detta så har alla som äger ett sådant och kopplar upp det mot sin MBP ett externt nätagg som ligger fritt utanför.

En sista fråga jag har är om GeForce gtx970 är ett bra kort? det verkar dem flesta köra med.

Tackar!

Många moddar lådorna för att få plats med stora grafikkort. Nya 390 nano kanske får plats utan moddning?
Nätagg som följer med är ofta för svaga för kraftigare grafikkort, tex 120w för thunder 2. Sonnet har en modell med rätt kraftigt inbyggt nätagg men de är dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Många moddar lådorna för att få plats med stora grafikkort. Nya 390 nano kanske får plats utan moddning?
Nätagg som följer med är ofta för svaga för kraftigare grafikkort, tex 120w för thunder 2. Sonnet har en modell med rätt kraftigt inbyggt nätagg men de är dyra.

390 nano? vad är det för kort?

Jag tänkte väl satsa på ett 970 kort eller så, onödigt att köpa detta annars känns det som. OM inte detta 390 nano är så pass bra att man kan köra med det istället?

EDIT: du menar R9 nano? är det så jätte mkt mindre dock?

https://www.youtube.com/watch?v=eEbxQfqdIhk något sånt här hade jag väl tänkt mig, men gillar inte att allt ligger löst, vill helst ha allt i ett chassi eller något.

Här har någon gjort denna build fast UTAN ett extra nätagg, varför kör inte föregående youtube video med detta också?

https://www.youtube.com/watch?v=WOPKd-YBX_s

Så mycket mindre grejer och så cleant. Något sådant vill jag ju ha.

EDIT: såg att han hade gjort en guide på denna. http://forum.techinferno.com/implementation-guides-apple/9821...

intressant! så http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2873447 är mycket mindre och får alltså plats i caset med lite modifieringar i lådan? är det värt att försöka göra något liknande?

#confused.

Permalänk
Medlem

R9 nano är 15cm långt, drar 175w och är snabbare än 290x enligt AMD. Kommer nog bli poppis i egpu-lösningar.

Permalänk
Medlem

@runeman: men vågar man köra AMD? aldrig gjort det förr. Geforce känns bara mer gediget enligt mig.

Ingen erfarenhet av AMD men säger du att det är bättre så kanske det är värt att kika in. Finns det att köpa i Sverige ännu? Sen är ju frågan om det funkar att köra det på OSX, ingen som testat det ännu eftersom det är så pass nytt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontah:

@runeman: men vågar man köra AMD? aldrig gjort det förr. Geforce känns bara mer gediget enligt mig.

Ingen erfarenhet av AMD men säger du att det är bättre så kanske det är värt att kika in. Finns det att köpa i Sverige ännu? Sen är ju frågan om det funkar att köra det på OSX, ingen som testat det ännu eftersom det är så pass nytt..

kör på det som känns tryggt om många kör på 970 i egpu-lösningar är det ju lite beprövat i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hur gick projektet? Om det inte fungerar bra med externt grafikkort så finns alternativet annars att byta mot den dyrare modellen av Macbook Pro som har dedikerat grafikkort. Nu har inte Macbook Pro uppdaterats på ett tag så jag skulle inte köpa i dagsläget, men det AMD Radeon R9 M370X med 2 GB GDDR5-minne som sitter i den dyrare modellen duger ganska bra till spel.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium:

tyvärr inte köpt det ännu pga ekonomibrist, men ska kanske göra det framåt sommaren!

Permalänk

Hej Jontah!
Jag har kört ett externt grafikkort med en akitio låda sedan i somras.
Jag har en Macbook pro med 2.7ghz och irispro grafik från 2014.
Det funkar klockrent under både windows 8.1 och el capitan.
DET HAR ALDRIG KRASCHAT, helt otroligt tycker jag.
Jag har ett asus 960 i.
Under osx så funkar det bara att driva en extern skärm, men funkar galant att rendera klipp ifrån premiere på nolltid, min frilansande morbror flev såpass imponerad att jag byggde en likadan låda till honom.

Prestandan i spel är även den väldigt bra, jag spelar bf4 på ultra med 70fps och cs go ligger jag på 160fps med allt maxat.
Själva grafikkortet tappar ingen prestanda när man driver en externskärm, men om du driver den interna skärmen under windows så tappar du runt 15% prestanda, men är galet snyggt att spela på retina skärmen!

Installation under windows är superlätt, installera trafikrutinerna som vanligt, det går tillochmed att klocka kortet som vanligt.
Installation på osx så kör man bara ett färdigt script som en användare på techinferno har gjort, tryck y tre gånger så är det klart.

Jag använder original boxen som jag har moddat med hål för fläktar och sågat av toppen.
Allt drivs av ett gammalt nätaggregat och har gjort den såkallade barrelmodden, finns plugg på kjell och kompany för det.

Total kostnad är runt 4000kr.

Varför vill man göra detta då? Varför inte bara köpa en stationär dator?
Jag vill ha en dator till allt, med denna lösning så har jag en grym laptop för vardagliga sysslor som att skriva här och allt annat som man gör på en laptop.
Men när jag vill spela eller rendera tunga 4k filer så kopplar ja in den thunderbolt sladd så vipps så har jag en riktigt grym speldator, med alla filer och program precis där dem brukar vara.

Hör gärna av dig om du har funderingar eller tips och howtos!

Permalänk

Glömde bilder!
Se till att köra på ett nvidia kort för det fungerar mycket bättre med optimus, det är ett program som växlar mellan det interna grafikkortet och det externa.
Det går inte att koppla en thunderbolt display till externtgrafikort heller tyvärr. du får byta ner dig till en cinema display istället :).
http://imgur.com/a/zjfQ5

förtydling
Permalänk
Medlem

@Linus_nyren:
Bra inlägg. Precis vad jag är ute efter.
Jag är bara ute efter att få renderingsprestanda för animeringsprogram (just nu:-))

Några följdfrågor.
Skriptet för att köra OSX, hur får jag tag på det?
Är det bara ett vanligt Nvidia 960 kort med spänningsmatning. Och sen så använder Macen kortet via Thunderbolt kontakten?
Finns det något annat bättre eller billigare kort som kommit på senare tid?

Med vänlig hälsning,

Permalänk
Skrivet av Hildell:

@Linus_nyren:
Bra inlägg. Precis vad jag är ute efter.
Jag är bara ute efter att få renderingsprestanda för animeringsprogram (just nu:-))

Några följdfrågor.
Skriptet för att köra OSX, hur får jag tag på det?
Är det bara ett vanligt Nvidia 960 kort med spänningsmatning. Och sen så använder Macen kortet via Thunderbolt kontakten?
Finns det något annat bättre eller billigare kort som kommit på senare tid?

Med vänlig hälsning,

När det gäller att rendera i program så brukar man få redigera listan över grafikkort som ska användas av programmet. Med adobes program är det busenkelt. Ska även fungera med 3dmax och finalcut och annat.
Ja det är ett helt vanligt 960 från asus.
Du kan sätta ett titan x eller quadro med om du vill.
Det finns grafikkort som är mindre i storleken som passar direkt i akitio lådan.

Viktigt att tänka på är att du kan ha både extern skärm och intern samtidigt men grafikkortet kan bara rendera bild på den externa.

När det gäller rendering så finns det stöd för CUDA.

Det är bara att öppna lådan, sätta i kortet, koppla strömmen, koppla in Thunderbolt kontakten och starta datorn.
"Hot plugging" funkar inte, du måste starta datorn med grafikkortet för att det skall funka.

Strömmen kommer ifrån ett vanligt atx nätaggregat, adaptern som följer med akitio lådan klarar bara 75w medans grafikkortet drar minst 150w, om du inte har något aggregat skulle jag rekommender en Dell da-2.

Du kommer aningen behöva en powered riser eller att du gör en "barrel plug".
Barrel plug är att föredra.

Det här blev väldigt långt!
Scriptet har du här;
https://www.techinferno.com/index.php?/forums/topic/7989-scri...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=bP_8EYQ-2RA

Edit:

Eller ja, funkar väl som enklast för dem med mini PCI-E.

Detta kanske är bättre val? Använder Thunderbolt, http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer-blade-stealth (Razer Core som snart kommer)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Detta kanske är bättre val? Använder Thunderbolt, http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer-blade-stealth (Razer Core som snart kommer)

Tänk på att det är Thunderbolt3 som fysiskt har en helt annan kontakt.

Så problemet med att fippla försvinner när Apple också går över Thunderbolt 3 då Intel officiellt stödjer funktionen då.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Tänk på att det är Thunderbolt3 som fysiskt har en helt annan kontakt.

Så problemet med att fippla försvinner när Apple också går över Thunderbolt 3 då Intel officiellt stödjer funktionen då.

Ja äntligen så kommer officiellt stöd för det, men Thunderbolt 3 egpu är inte bakåtkompatibelt.
Så det innebär ny dator isf.
Samt att core lådan ryktas kosta 499$ utan gpu.
Förhoppningsvis så släpper även Apple en egen och stöd för osx utan att man ska behöva stänga av datorn, men det vet man ju aldrig hur dem tänker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast kör du i native upplösning? Dvs 1800p? Eller sänker du upplösningen i spel? För det är ju klart att en iGPU inte klarar att spela om det är sådan hög upplösning

Permalänk
Medlem

@Linus_nyren:
Några grejer till som jag inte fattat:
In och utgången på MacBooken är Thunderbolt-porten. Var kopplar man in TB-kontakten på grafikkortet? Vilken kontakt är det
Jag renderar animerade filmer och vill bara jobba med den interna skärmen, kommer inte grafikkortet öka prestandan då?