Permalänk
Medlem

3 skärmar för spelande

Tjenare, nu har jag lurkat tillräckligt länge och behöver råd.

Jag har precis fått för mig att byta ut min uppsättning skärmar (tre stycken) till tre nya. Främsta anledningen är att skärmarna har olika storlekar och upplösningar vilket gör att det blir lite vrickat när man kör ett spel över alla tre.

Jag har kollat på den här: http://www.inet.se/produkt/2205324/asus-27-pb278qr-ips-2560x1...

Tycker det verkar vara en schysst skärm för spelande. Det enda problemet med den är att den inte är frameless, vilket såklart hade vart trevligt när man har tre skärmar för ett spel. Det kanske inte spelar så stor roll dock, jag vet inte, men samtidigt gillar jag frameless-utseendet på skärmarna.

Jag var och kollade på den här: http://www.inet.se/produkt/2204930/asus-27-mx279h-ips
Där är ju skärmen frameless, men å andra sidan har den för dålig upplösning för en 27" kan jag tycka.

Så, det jag vill ha är alltså följande:
Storlek: 27"
Upplösning: 2560x1440
Respons: Så snabb som möjligt, inget krav att det ska vara under 2ms eller liknande
Uppdateringsfrekvens: 60hz, misstänker att 144hz är bara onödigt för min del just nu
Fästen: VESA
Konstruktion: Frameless, helst
Pris: cirka 5k per skärm är ok

Är det någon som har något annat förslag än den skärmen jag har hittat som bästa kandidat än så länge? Någon som har erfarenhet av den skärmen jag länkade och vad som är pros/cons med den? Någon som tycker att jag borde tänka om helt?

Tack för förslag, idéer och annat matnyttigt för inköpet.

-L

Permalänk
Hjälpsam

Bara vänligt tips, lägg inte fokus på framless. Det ser trevligt ut när man tittar på skrivbordet (det fysiska) men när man spelar gör det väligt liten skillnad. När man spelar editerar hjärnan bort ramarna.

Jämför med A-stolparna i en bil. När du kör din bil ser du inte A-stolparna, de försvinner ur medvetandet, men när du sätter dig i en annan bil du inte är van vid så märker du dem den första stunden sedan är det borta.

Poängen är att inte försaka andra funktioner på en spelskärm för kompromissa sig till så tunna ramar som möjligt.

Själv har jag kört multiskärm ända sedan CRT-tiden, idag sitter jag på 3st Foris 2331 och de är inte så tunna ramar direkt men de är störtsköna att spela på.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

har du dator som orkar driva EN av skärmarna fullt ut till att börja med?
7680x1440 är inte så jäkla lite att putta runt, och 3x27" tar en del plats som synes i bilden uppe till höger här, skrivbordet är 2m brett

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hoz:

har du dator som orkar driva EN av skärmarna fullt ut till att börja med?

Med tanke på att han kör tre skärmar redan så bör en inte vara några problem.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Med tanke på att han kör tre skärmar redan så bör en inte vara några problem.

visserligen, men det nämns ju ingenting om hur prestandan är på dessa?

Permalänk
Medlem

Skulle ta 144hz framför några 60hz, är en sån jäkla skillnad. Du måste ha rätt bussig hårdvara med minst 970 eller 980 i sli eller radeon 290x i cf för att dra runt 1440p med 45fps å uppåt.

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem

@Fluf: Tack för kommentaren om att ramarna filtreras bort. Jag har ju det upplägget idag - skärmar med ramar. Och egentligen har jag väl inte irriterat ihjäl mig på det.

@hoz: Precis. Det återstår att se hur jobbigt det blir att driva. Har ett stackars ensamt 970, så det är möjligt att jag kommer behöva uppgradera till dubbla 970, alternativt 980 eller dubbla 980. Men det återstår att se. För tillfället så renderar jag drygt 5000 pixlar på bredden utan några problem i 60fps. Det är med i tankarna också såklart.

@morpeus: Mm, jag har tänkt på 144hz, men det är inte rimligt. Det blir för dyrt (eftersom jag ska ha tre), dessvärre. :/ Vad spelar du för spel som gör att det är mer värt med 144hz jämfört med 60hz?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lumbo:

@Fluf: Tack för kommentaren om att ramarna filtreras bort. Jag har ju det upplägget idag - skärmar med ramar. Och egentligen har jag väl inte irriterat ihjäl mig på det.

@hoz: Precis. Det återstår att se hur jobbigt det blir att driva. Har ett stackars ensamt 970, så det är möjligt att jag kommer behöva uppgradera till dubbla 970, alternativt 980 eller dubbla 980. Men det återstår att se. För tillfället så renderar jag drygt 5000 pixlar på bredden utan några problem i 60fps. Det är med i tankarna också såklart.

@morpeus: Mm, jag har tänkt på 144hz, men det är inte rimligt. Det blir för dyrt (eftersom jag ska ha tre), dessvärre. :/ Vad spelar du för spel som gör att det är mer värt med 144hz jämfört med 60hz?

970 med 4GB VRam, varav 3,5 går på fullfart och den sista 0,5 är slöare men fortfarande snabbare än att casha från primärminnet... Är i de flesta fall för klent för den upplösningen du är intresserad av att köra tyvärr.

3x2560x1440 är sexigt, men fundera på vad du behöver och vad du är villig på att lägga ner för att få det att funka bra. Personligen hade jag inte gått under 2x980Ti eller högre för den upplösningen, ca 6GB VRAM är en bra idé på 3x1440p + beräkningskraften att driva de pixlarna.

Överväg att få till riktigt bra 1080p skärmar som är avsevärt enklare att driva, med tre skärmar kan man faktiskt pusha gränserna för vad grafikkorten klarar. Men det är en kostnadsfråga. 2-3 st Titans kanske man kan komma över till rimligt pris begagnat idag?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

970 med 4GB VRam, varav 3,5 går på fullfart och den sista 0,5 är slöare men fortfarande snabbare än att casha från primärminnet... Är i de flesta fall för klent för den upplösningen du är intresserad av att köra tyvärr.

3x2560x1440 är sexigt, men fundera på vad du behöver och vad du är villig på att lägga ner för att få det att funka bra. Personligen hade jag inte gått under 2x980Ti eller högre för den upplösningen, ca 6GB VRAM är en bra idé på 3x1440p + beräkningskraften att driva de pixlarna.

Överväg att få till riktigt bra 1080p skärmar som är avsevärt enklare att driva, med tre skärmar kan man faktiskt pusha gränserna för vad grafikkorten klarar. Men det är en kostnadsfråga. 2-3 st Titans kanske man kan komma över till rimligt pris begagnat idag?

Tack för svaret. Frågan är om det ändå är värt vanliga 1080p skärmar... Fan, nu blir jag osäker. Som sagt hade jag ändå med i beräkningarna att byta grafikkortet om det behövs.. Men det kanske är mer värt att köra 144hz ändå? Vad tycker ni som spelar mycket?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att ett gäng 1080p skärmar i 144hz förhöjer upplevelsen mer än vad lite större upplösning skulle göra, blir ju bara 60hz i högre upplösning, även om bildkvalitén kanske är bättre än vad du har nu.